Beste onderlegger voor korte versus langere ritten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Beste onderlegger voor korte versus langere ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:23

Voorheen reed ik altijd boomloos (barefoot). Helaas op een minder prettige manier te weten gekomen dat boomloos niet de beste combi is voor mij en mijn paard. (lang verhaal kort: paard slechte winter, osteophaat erbij gehaald, blokkades in rug, paard weer goed en soepel, ik rij met barefoot, paard doet onnozel, ik rij met specialized saddle van vriendin, paard swingt lekker. Blijkt dat paard te breed is voor mij met de barefoot, ik verkeerd ga zitten, en paard dit compenseert door blokkades op te bouwen.)
Dus ik heb mijzelf een specialized saddle (www.specializedsaddles.eu) aangeschaft. Geweldig zadel, past lekker op mijn beide paarden, is aanpasbaar.
Voor dressuur en korte ritten gebruik ik een gewoon dekje. De kussens onder dat zadel zijn een soort van neopreen, vrij stevig maar wel indrukbaar, prima dus voor een uurtje of twee.
Echter vind ik ze ietwat te hard voor langere ritten (ik heb het idee dat het voor het paard misschien fijner is als er een dikker maar zachter dekje onderligt ipv een simpele dun dekje) en zoek iets voor langere buitenritten/dagtochten. (veel stap, stukken pittige galop, draven = lichtrijden, galopperen = min of meer verlichte zit).
ik heb zelf twee hafpads liggen, maar vind de onderkant wat te synthetisch.
Een schaapje (vloerkleed, wel echte vacht) heb ik liggen, maar nog nooit gebruikt, is dit niet te warm in de zomer?
ik wil er geen niet-indrukbare dingen onder, dus geen dikke bontjes, geen gelpads oid. Maar iets dat ietwat veert.

Kan ik het zadel dan op de correcte maat laten staan (kaal gepast op de rug) of dient hij met een dikkere pad wat wijder gezet te worden?

koetjeboe

Re: Beste onderlegger voor korte versus langere ritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:19

Poly pad, ik heb de boomloze variant voor onder me endurance zadel, pad heeft geen inlages.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:22

fijn zou zijn dat de pad inderdaad onder het zadel uitkomt, ik heb dit zadel:
en probleem is dat het zweet door de pad door mijn rijbroek op mijn knieen komt, en dat is op zijn lichtst gezegd geen prettig gevoel :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-GGINFTQ6.jpg

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:05