hoeveel inch zadel moet ik gebruiken voor groote shetlander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

love1234

hoeveel inch zadel moet ik gebruiken voor groote shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:40

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:44

De inch maat hangt af van de lengte van de rug van je shetlander ;) Het zadel mag namelijk niet verder komen dan de laatste rib. Ik weet niet hoe groot je shetlander is?
Ik denk dat je het beste iemand met verstand van zadels kan laten kijken hoelang je zadel maximaal mag zijn.

Edit: Het zadel op de foto is een Knight Rider zadel geloof ik

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:49

brechtje122 schreef:
De inch maat hangt af van de lengte van de rug van je shetlander ;) Het zadel mag namelijk niet verder komen dan de laatste rib. Ik weet niet hoe groot je shetlander is?

`
Dat is onzin.

een groot paard (gewoon rijpaard 1.70) zit je met een 17inch al ruim OVER de laatste rib.
Dat betekend dat je een 14inche op een volwasse groot paard heb..

onze dames kontjes passen daar over t algemeen niet in.
tussen 17/17.5 en 18 inch zit ook maar 1 cm.

je hebt speciale shetlander zadels.
Anders even een zadelmaker om advies vragen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:57

2-3 vingers achter de schouderkop streepje zetten (natgemaakt stoepkrijtje bv) en zoek de 18e rib op. Je wil dat je zadel niet verder draagt dan daar ivm ondersteuning spieren door het skelet en geen druk op de nieren. Heb je een stevige pony is die 18e rib vinden vaak lastig. Leg je hand op de flank bovenaan naast de lange haarwervel die uit de lies komt. 18e rib zit daar nl ongeveer zover vanaf. Andere optie is na volgende regenbui kijken waar het water achteraan flank/buik van de pony afloopt. Dat is een klein opstaand kruintje/plukje haar. Vandaar af recht naar boven tot aan de ruggegraad en je komt weer bij de 18e rib uit. Zet daar ook een streepje en meet de afstand er tussen. Nu heb je de maximale lengte voor je zadel. Of daar een 15inch (als ik die google link goed begrijp) op past is lastig te zeggen, maar ik betwijfel het eerlijk gezegd. Het is wel zo dat er nogal wat verschil in zadel lengtes zit ookal staat er dezelfde ruitermaat (want daar gaan die inch maten over) op.

unihorses

Re: hoeveel inch zadel moet ik gebruiken voor groote shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:00

eeh, inch gaat toch over jou billen, niet om de lengte paard? :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:01

Musiess schreef:
brechtje122 schreef:

`
Dat is onzin.

een groot paard (gewoon rijpaard 1.70) zit je met een 17inch al ruim OVER de laatste rib.
Dat betekend dat je een 14inche op een volwasse groot paard heb..

onze dames kontjes passen daar over t algemeen niet in.
tussen 17/17.5 en 18 inch zit ook maar 1 cm.

je hebt speciale shetlander zadels.
Anders even een zadelmaker om advies vragen!

Dus volgens jouw mag een zadel verder komen dan de laatste rib? :? Dan heeft je paard dus wel een korte rug als dat niet past. Ik heb zelf een paard van 1,65 met een 18 inch zadel en die komt echt niet verder dan de laatste rib!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:02

Inch gaat idd over de broekmaat van de ruiter. Maar je kunt op je vingers aftellen dat een 17 inch nooit op een kort shettenruggetje gaat passen.

ts: Ik wil je aanraden om een zadelpasser met wat zadels te laten komen. Die heeft ervaring met het passen van zadels. Er komt namelijk meer bij kijken dan enkel een goede inchmaat uitzoeken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:07

capopjekop schreef:
Inch gaat idd over de broekmaat van de ruiter. Maar je kunt op je vingers aftellen dat een 17 inch nooit op een kort shettenruggetje gaat passen.

ts: Ik wil je aanraden om een zadelpasser met wat zadels te laten komen. Die heeft ervaring met het passen van zadels. Er komt namelijk meer bij kijken dan enkel een goede inchmaat uitzoeken.

nee, dat snap ik , maar of het nou een 12, of 15 zou moeten, hangt totaal van shet en zadel af :P

LoveGinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:22

LoveGinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:22

:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:24

Een zadel kan niet alleen in de lengte niet passen, maar ook de boom en kussens kunnen verkeerd zijn. Het is slim om een zadelmaker te laten komen.

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:39

Ik ga in de reactie hierboven mee, het is idd slim om een zadelmaker te vragen ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:46

Aangezien een passend zadel altijd een uitdaging is, en je het zelf niet kunt beoordelen of het past (je kunt zonder opleiding wel zien of het echt NIET past, maar wat voor jou oog passend lijkt, kan in werkelijkheid nog steeds niet goed zijn voor je paard).

Daarnaast is de ene 16 inch de andere niet. Hoe dieper het zadel, hoe groter je nodig hebt aan inchmaat om erin te passen. Een Strada is bijvoorbeeld heel vlak, en daardoor kun je met veel minder inches toch ruim zitten.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:49

ik bedoelde de 18e rib.

Zoals ik al zij een zadelmaker laten komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:00

Dit is geen wedstrijdvraag maar een harnachementvraag daarom verplaats ik het topic.
WD-V => HAR