is het echt nodig of is het luxe ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

is het echt nodig of is het luxe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 17:58

Bij ons op stal worden de zadel nooit nagekeken door een zadelmaker, of opgevuld. nu vroeg ik mij af, of dit echt nodig is. om je zadel een keer in de zo veel tijd te laten na kijken / opvullen. zo ja , waarom niet? waarom wel? hoe vaak ? :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:59

Nee dat is geen luxe.
Helemaal met een jong paard (3,4,5) jaar zou je het bijna elk half jaar moeten laten nakijken.
Die kunnen namelijk nog groeien en ook door bespiering die ze gaan krijgen, kan het zadel gaan knellen bijvoorbeeld.

Bij mijn paard (11 jaar) laat ik elk jaar de zadelmaker komen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-07-13 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:00

Euhm ja, niet elk paard blijft hetzelfde van bouw en bespiering.
Als je dit niet doet kan je hoge DA kosten en dergelijke betalen :D
Mijn zadels worden om de 4 maanden ongeveer nagekeken :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:01

Noodzaak mits gedaan door een goede zadelmaker. Zelfs als je paard niet meer verandert kan er van alles mis gaan met je zadel. De vulling kan gaan bobbelen, er kan gekeken worden of je paard niet scheef is bespierd. Dan kan het kussen er scheef gaan uitzien bijvoorbeeld.

Onze tinker bijvoorbeeld heeft in zijn eerste 3 jaren van onder het zadel heel wat zadelmakers nodig gehad. Eerst iedere 2 maanden kussens aanpassen, later ieder paar maanden een ander groter zadel. Zonder zadelmaker en ervaring kom je dan niet ver,
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-07-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:01

Ja,het is echt nodig. :)
Omdat: de vulling kan gaan 'inzakken'. Het paard veranderd door groei of spierontwikkeling of als je minder gaat rijden juist minder breed gespierd.
Dus een zadel af en toe laten nakijken is geen overbodige luxe. ;)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:02

Het is inderdaad heel belangrijk dat je zadel wel goed past. Als het niet goed past kan je allemaal problemen krijgen, die waarschijnlijk moeilijker op te lossen zijn dan even je zadel laten controleren. Je kan met een niet goed passend zadel dus je paard 'kapot' rijden...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:04

Ik hou mijn zadels zelf in de gaten en heb daar nooit problemen mee gehad. Vroeger leerden we dat allemaal zelf te doen en met meerdere paarden is het ook niet altijd evident om voor elk paard een apart zadel te hebben (hebben wij trouwens wel maar sommige zadels wisselen nog wel eens van paard).

Perryx

Re: is het echt nodig of is het luxe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:13

wat kost het dan om je zadel te laten nakijken? en kun je er mee naar de winkel , of moet er iemand bij je paard komen ? en wat kost opvullen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:17

Bij ons komt de zadelmaker op stal.
Hij moet het paard erbij hebben, anders kan hij niet beoordelen of het zadel nog past. :D
Soms moet je ook even een stukje rijden met je paard zodat hij kan kijken of het zadel dan nog steeds goed ligt.
De voorrijkosten betalen we gezamenlijk, en opvullen kan iets zijn van 50,00 euro of zo?
Maar hangt er ook vanaf wat er gedaan moet worden, en onderling zullen de prijzen ook wel verschillen tussen de zadelmakers.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:19

Wat bedoel je eigenlijk met 'bij ons op stal'?
Een pensionstalling of manege of zo?
Je zou denken dat bij een pensionstalling er wel met regelmaat een zadelmaker zou zijn?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:46

Het is inderdaad een noodzaak,alleen willen heel veel mensen dat niet inzien. Mijn paard is 12 maar toch wordt elk jaar z'n zadel nog nagekeken, ondanks dat ik zelf een ruitersportzaak heb en ook wel zie of een zadel nog goed ligt. Ik wil echt nog een second opinion, bovendien werk ik zelf niet aan zadels, dus sowieso wil ik er iemand naar laen kijken die kan opvullen oid.
Er moet ook elk jaar wel iets veranderd worden. Paard verandert nog steeds in bespiering en bovendien ben ik zelf een tikje scheef waardoor de kussens van mn zadel ongelijk 'inzakken'.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:18

Een tikje scheef kan je zelf aan werken, ik ben hartstikke scheef, weet dat van mezelf en heb nog nooit een zadel scheef gereden. Dat wil ik ook niet want je rijdt niet alleen het zadel scheef maar ook je paard. Gewoon iemand vanaf de grond mee laten kijken tot je de juiste houding hebt gevonden waarbij je voor je gevoel juist scheef zit maar in werkelijkheid recht zit. Heb altijd dat met enige regelmaat laten controleren omdat je zo in je eigen houding vervalt.

Tegenwoordig zijn er heel wat zadels die niet opgevuld kunnen worden. Opvullen kan alleen met zadels die daar de goede vulling voor hebben en bij die zadels is het beslist ook niet vaak nodig. Heb nog nooit een zadel meer dan één keer laten opvullen in zijn levensduur en zadels gaan bij mij lang mee.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:52

Wij hebben nu iemand die elke 4-6 weken komt om haar zadel aan te laten passen. Nu is dit wel vrij veel, paard heeft eindelijk een goed zadel en krijgt dus bespiering, maar 1x per half jaar is echt niet overbodig.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:01

Hier hebben we onlangs behoorlijk wat problemen gehad door slecht passend zadel.
Paard begon zich te gedragen als een niet zadelmak paard elke keer als ik opstapte, hij ging als een idioot te keer in de bak. Niemand wist wat er aan de hand was tot de eigenaresse zei dat het zadel al 1,5 jaar niet na was gekeken. Zadel na laten kijken en op laten vullen en alle problemen waren weg.
Het zadel heeft hem waarschijnlijk goed in de weg gezeten waardoor hij zo in protest ging. Ik heb er van geleerd en bij mijn paard wordt mijn zadel straks elk half jaar/jaar nagekeken.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:53

Bij mijn jonge paard komt iig 1x per half jaar iemand het zadel nakijken, vaak begint tegen die tijd de ligging van het zadel ook wat te verslechteren. Denk dat je met een uitgegroeid paard wel met minder toe kan, mits je geen problemen ondervind.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:21

Geen luxe, maar echt nodig. Helaas slijt de vulling van een zadel, dus af en toe vernieuwen / aanvullen is echt nodig.

fleurroses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:54

Dat is echt nodig. Je paard veranderd qua lichaam in een korte tijd qua bespiering e.d of misschien vetjes. Daardoor gaat je zadel ook anders liggen omdat je paard er maat meer bij krijgt of juist afvalt. Ook zijn de meeste paarden scheef waardoor je zadel ook scheef trekt.

zusterlotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:21

Onlangs nog de zadelmaker laten komen. Heerlijk om met zo'n man (in dit geval) te overleggen. Weer een boel geleerd. Zadel 1x per jaar na laten kijken is zeker aan te raden, bij een jong paard in de groei nog vaker. Zeker met het oog op de groei en bespiering. Maar ook na ziekte/blessure bij een volwassen paard kan het aan te raden zijn. Dit omdat de spiermassa dan kan zijn verminderd.

Ook om het zadel helemaal na te kijken is het prettig, bevestiging van de singelstoten, is de boom nog in takt en zijn er loszittende stiknaadjes. Al met al, aanrader!!