welk zadel goed voor rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

welk zadel goed voor rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:48

hoi :)

ik ben ongeveel 2.5 jaar geleden van mijn paard gevallen. hierdoor is mijn rug scheefgezakt, en heb ik daar dus altijd last van, en er kan niks aan gedaan worden (foto's in kliniek laten maken etc, verschillende keren naar dokter geweest, ...).
ik doe ook rugspier oefeningen om de spieren sterker te maken maar dat lijkt niet te helpen..

na mijn klachten heb ik een wintec isabel werth gekocht. hierdoor waren mijn rugklachten voor een héél groot stuk verdwenen, en kon ik met plezier op pony gaan rijden. maar van dit zadel kreeg hij na ee ntijd drukplekken, dus zadelmaker nog eens laten komen en inderdaad, paste niet. dus opzoek naar nieuw zadel.

hij bood mij een prestige top dressage aan, zit als een zeteltje. echt geweldig. maar hoe langer ik ermee rijd, hoe meer mijn klachten terugkomen terwijl ik rijd (of al een halfuurtje rijd). maar ik twijfel dus hee lhard of ik dit zadel wel wil wegdoen, aangezien het gewoon perfect op mijn pony ligt.

dus wou ik even vragen aan jullie, of iemand die hetzelfde heeft, welk ik tegen de klachten kan doen, of met welk zadel ik genoeg steun zou hebben aan mijn rug.

Dav

Re: welk zadel goed voor rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:49

1e wat bij mij te binnen schiet is een Fryso zadel.... Zit fijn,diepe zit maar of dat het merk is wat bij jou rug past??? Geen idee.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:51

Mijn instructrice heeft enkele jaren geleden haar rug gebroken, zij heeft nu een Albion SLK en het gaat super met haar rug.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:51

En ik heb weer het liefst een boomloos zadel met mijn rug die een paar jaar terug gebroken is geweest. Pas toen ik op mijn Barefootje ging zitten kon ik zonder pijn een uurtje rijden. Wel na wennen en opbouwen: op een Barefoot moet je echt zelf zitten, en dat vergt rugspieren!

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:55

Safiera schreef:
En ik heb weer het liefst een boomloos zadel met mijn rug die een paar jaar terug gebroken is geweest. Pas toen ik op mijn Barefootje ging zitten kon ik zonder pijn een uurtje rijden. Wel na wennen en opbouwen: op een Barefoot moet je echt zelf zitten, en dat vergt rugspieren!

rijd regelmatig nog op een ander paard die mee bij mij op de weide staat, en die heeft ook een barefoot
london geloof ik :) maar kan er maar niet aan wennen (of ligt aan paard zelf :')) elke keer last van zowel mijn benen en rug ;p (denk wel dat zadel voor mij te groot is, zou ook daar aan kunnen liggen)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:58

Hoor wel eens dat een Western zadel fijn is voor mensen met rugproblemen. Heb ik van horen zeggen, heb er zelf nog nooit op gezeten. Maar een vriendin van me heeft daar baat bij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:19

En kan je niet gewoon een andere maat Wintec Isabelle Werth kopen? De nieuwe versies zijn nu trouwens heel aanpasbaar met panels die je er kan inschuiven, je hebt ook verwisselbare boom en zo.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:24

Het minste last heb ik toch echt op een boomlooszadel, zodra ik rij met een boomzadel heb ik veel meer last van m'n rug.
Ik ben 2x aan m'n rug geopereerd en heb er ondertussen een plaatje en een paar schroeven in zitten.

Nu ben ik wel van mening dat het ook een wereld van verschil uitmaakt op wat voor paard je het hebt liggen hoor.
Want bij een paard dat hoog opgooit, heb ik er evengoed meer last van al rij ik met een boomlooszadel.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 23:35

hwn schreef:
En kan je niet gewoon een andere maat Wintec Isabelle Werth kopen? De nieuwe versies zijn nu trouwens heel aanpasbaar met panels die je er kan inschuiven, je hebt ook verwisselbare boom en zo.

helaas :) de boom was zijn maat, maar de kussens niet. en die kan je niet versmallen aangezien de cair

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 06:48

Als de zadelmaker de cair uit de kussens haalt (heel simpel, klitteband open, cair eruit) en de kussens vult met wol, kan de Wintec wel aangepast worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 06:52

Wat heeft jouw rug nodig om pijnvrij te blijven? Moet jouw bekken inkantelen, of juist niet? Hoe moeten je benen liggen?

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 09:40

Aimee schreef:
Als de zadelmaker de cair uit de kussens haalt (heel simpel, klitteband open, cair eruit) en de kussens vult met wol, kan de Wintec wel aangepast worden :)

dan heb ik gewoon blind geluisterd naar mijn zadelmaker :') had er dan beter nog een 2e laten komen.. die zei dat die kussens zowizo niet open konden omdat die dicht geplakt zijn ofzo, en dat de binnenkant niet gemaakt is voor wol? andere types dan de IW zouden wel aanpasbaar zijn..

Sonja schreef:
Wat heeft jouw rug nodig om pijnvrij te blijven? Moet jouw bekken inkantelen, of juist niet? Hoe moeten je benen liggen?

ik heb eigl vooral last bij draven.. als ik mijn bekken dan naar voren kantel heb ik minder last.. ik doe mijn benen zo lang mogelijk, heb al geprobeerd met een spring of vzh zadel (en dus korter zit) maar dan heb ik meer last..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:33

Sonja schreef:

Heel goede vraag van Sonja, ik rij met mijn merrie (warmbloed) en mijn ruin (eerder type tinker) met hetzelfde zadel, maar de ruin is meer verdikt dan de merrie (zadel is vrees ik ook niet meer optimaal voor hem) en met hem heb ik altijd bekkenproblemen tijdens en na het rijden, terwijl met mijn merrie mijn rug juist betert, hoewel ze allebei zachte gangen hebben. Mss es advies vragen aan een fysio of zo waar je op moet letten?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:45

Chelinka schreef:
hwn schreef:

helaas :) de boom was zijn maat, maar de kussens niet. en die kan je niet versmallen aangezien de cair

http://www.rideaway.co.uk/wintec-cair-panel-inserts

Dit bedoel ik met die panels/inserts die je er kan in schuiven om aan te passen.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 07:31

hwn schreef:
Chelinka schreef:

http://www.rideaway.co.uk/wintec-cair-panel-inserts

Dit bedoel ik met die panels/inserts die je er kan in schuiven om aan te passen.

maar op deze manier zouden de kussens extra gevuld worden, en ze moesten versmald worden

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:13

Ja, maar ik bedoel: mocht je een nieuwe Isabelle Werth kopen, kan je die wel blijven gebruiken als je paard verandert van bespiering bijvoorbeeld.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:16

Ik heb zelf ook rugklachten en rij met een Ainsley zadel, met een best wel diepe zit. Hiervoor had ik een wintec en merk het verschil echt duidelijk.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:18

dat de kussens van een wintec niet open kunnen is onzin.. heb er zelf bij gestaan hoe mijn zadelmaker mn hele wintec open haalde ;) en als dit echt niet kan dan kun je altijd nog de wol variant van de isabelle kopen xx

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:04

Hier ook snel rugklachten. 1 tip, vergeet je buikspieren niet te trainen, dit scheelt echt een hoop bij je stabiliteit.
Albion is idd fijn bij rugklachten. Zelf heb ik een ideal bij Countrymill gekocht en is echt geweldig voor m'n rug!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:38

Ik heb zelf behoorlijk wat rugklachten. Met mijn barefoot Cheyenne kan ik zo goed als pijnvrij rijden. Ik moest van de fysio blijven rijden om mijn rug los te houden, en dat moest dan zonder zadel of met een zadel waarbij de bewegingen van het paard goed doorkomen. Omdat ik vooral voor het buitenrijden een zadel toch wel handig vond, kwam ik toen uit op de boomloze Barefoot Cheyenne (deze heeft geen wrongen, wat ik ook erg fijn vind).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:24

wat goed is voor je rug, ligt gewoon helemaal aan waarom jij last van je rug krijgt, wat Sonja ook al aangaf.
is de zit/twist te breed waardoor je je bekken vreemd kantelt waardoor je je rug niet goed kunt gebruiken(hol of bol zetten) of is er een andere reden,
op basis van de oorzaak van de pijn kun je op zoek naar iets wat wel bij je past (smallere twist, diepere of juist vrijere zit en ga zo maar door.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:06

ik blijf even volgen.
na de vakantie ben ik van plan een nieuw dressuur en spring zadel te kopen, moet goed zijn voor me lijf maar wel betaalbaar blijven. welk merk is daar geschikt voor?

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 16:12

Yael_my schreef:
ik blijf even volgen.
na de vakantie ben ik van plan een nieuw dressuur en spring zadel te kopen, moet goed zijn voor me lijf maar wel betaalbaar blijven. welk merk is daar geschikt voor?

als dressuurzadel raad ik je een wintec of bates isabell werth aan ^^ als ik de keuze zou hebben en hij paste op mijn pony, kocht ik hem zonder twijfelen gewoon weer terug. noooit last gehad van iets, zat er geweldig comfortabel in

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:49

Chelinka schreef:
Yael_my schreef:
ik blijf even volgen.

als dressuurzadel raad ik je een wintec of bates isabell werth aan ^^ als ik de keuze zou hebben en hij paste op mijn pony, kocht ik hem zonder twijfelen gewoon weer terug. noooit last gehad van iets, zat er geweldig comfortabel in

die ziet er wel heel mooi/chique uit (even gegoogled)
alleen.... ik kan nergens een site vinden waar die te koop staat :'(

yfy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:54

een boomloooszadel lijkt mij het beste