Welk bit zal ik nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deveneyyy

Welk bit zal ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:44

Heeii bokkers!

Ik ben een vriendin van _teddybeer_x, heb zelf geen account en ik heb een vraag..

Over enkele weken is het zover, en koop ik mijn leasepaard over.
Dit is een makkelijk paard, erg fijn te rijden.
Ik rijd recreatief met haar.

Ik twijfel welk bit ik zal nemen, een enkel gebroken bit of een dubbel gebroken?
Het paard is zeer gemakkelijk in de mind.

Ik wil een vriendelijk en zacht bit, en hoorde dat de dubbel gebroken vriendelijker is dan de enkel gebroken doormiddel van het prikken in de gehemelte.
Zelf heb ik geen ervaring met dubbelgebroken, vandaar mijn vraag.

Groeten, samantha

Noblesse_

Re: Welk bit zal ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:48

Met welk bit wordt ze nu gereden? Als dat fijn gaat zou ik gewoon hetzelfde bit nemen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:48

Dubbel gebroken, daar rijd ik mijn Tinker ook mee. Heel fijn en werkt inderdaad niet scherp in, welk bit heeft ze nu?

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:52

Hoe scherp en vriendelijk een bit is ligt aan de hand van de ruiter :D Het klopt wel dat een dubbelgebroken vaak vriendelijker is vanwege het notenkraker effect dat een enkelgebroken bit kan geven maar dat is grotendeels gewoon een kwestie van de rijstijl van de ruiter, een dubbelgebroken bit met een plat tussenstuk daarentegen werkt juist weer net iets scherper in. Ik zou even uitproberen wat fijner rijd. Persoonlijk vind ik dubbel fijner rijden maar dat verschilt ook weer per paard

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 00:51

Bedankt voor jullie reacties!

Ze is best gevoelig in de mond, de eigenaren kijken niet op of om naar haar.
Ze loopt nu met een enkel gebroken watertrens met een lage neusriem, maar omdat ik straks een compleet nieuw hoofdstel wil gaan kopen met gecombineerde neusriem dacht ik misschien is een ""zachter"" bitje dan
geen overbodige aankoop en wil het graag proberen.

Raden jullie dan een d trens of een bustrens aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:55

ik heb een dubbel gebroken koperen bus trens ( je hoort nog wel eens dat bij een watertrens het velletje er tussen kan komen) ben er prima tevreden over! koper stimuleert ook om te kauwen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 05:27

Een dubbelgebroken bustrens is heel vriendelijk :)
En ik zou eentje nemen die niet te dik is, zodat er genoeg ruimte in de mond overblijft.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:28

als het een makkelijk paard is, kun je ook proberen over te stappen naar bitloos. bitloze hoofdstellen hen je in heel veel verschillende soorten ;)

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 09:46

Bedankt voor de reacties!
Karla_1999 ik wil bitloos ook nog eens gaan proberen, maar omdat we straks buitenritten gaan maken in een vreemde omgeving, vreemde paarden, drukkere wegen vind ik het voor mijn gevoel toch veiliger met bit.
Maar wie weet reageert ze er super op als ze de omgeving enzo eenmaal kent, en ik ook.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:51

Ik zou ook gaan voor een dubbelgebroken busstrens. Van Harry Horse heb je ook wel een fijne dunne en die is niet zo duur, aangezien het niet je eigen paardje is :)

Dun is vaak minder scherp dan dik, omdat paarden niet zoveel ruimte in de mond hebben als men soms denkt.

Succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:53

Als ze nu goed loopt op het huidige hoofdstel + bit, dan zou ik daaraan geen verandering inbrengen.

Ook is het heel moeilijk om aan te geven welk bit voor jouw toekomstige paardje het zachtste is, gezien dit met veel factoren te maken heeft:
- De anatomie (heeft ze veel ruimte, hoe groot is de tong, hoeveel ruimte bieden de lagen)
- Haar niveau
- Jouw niveau (heb je een onafhankelijke zit)
- Haar voorkeuren (RVS versus sweet iron/ losse bitring versus vaste/ gebroken mondstuk versus solide)

Een bit is namelijk pas een zacht en fijn bit als het goed past en aansluit bij de anatomie, jullie niveau en de voorkeuren van het paard. Ditzelfde bit is dan dus mooi zacht voor jouw paard, maar kan voor mijn paard weer een verschrikking zijn.

Vandaar de opmerking, als ze nu goed loopt met het huidige harnachement, koop dan hetzelfde (maar dan nieuw) ervoor terug en ga er niet mee experimenteren.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 26-07-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bentee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:59

Ik rijd zelf met een dubbelgebroken bustrens en ben hier heel tevreden mee, het ligt zacht in de mond mits je zelf natuurlijk een stille hand hebt, maar dat is met elk bit zo.

Ik ben het wel met magda_90 eens, loopt je paard fijn om een enkel gebroken bustrens zal ik persoonlijk dit zo laten, zeker als je ook van neusriem wilt wisselen wat verder geen probleem is, zal ik even wachten met een nieuw bit aanschaffen waarvan je niet weet of ze hier fijn mee loopt. of kijk of je er eentje van iemand kan proberen :).

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:04

Ik had ook altijd een enkelgebroken bit, maar ben nu sinds een paar dagen overgestapt op dubbelgebroken en ik ben daar heel tevreden over. Ze loopt beter met de dubbelgebroken. Als ik jou was zou ik kijken of je van iemand een dubbelgebroken kan lenen, om te kijken hoe ze daarmee loopt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:08

Als je nou echt perse een bit wilt (waar ik geen voorstander van ben) neem dan een ongebroken of dubbelgebroken bit die NIET roestvrij is!!
Paarden vinden bitten die roestvrij staal bevatten veel minder fijn dan een gewoon bit! En als het kan is het ook heel fijn voor een paard als er wat koper in het bit zit.
Laatst bijgewerkt door Sardis op 26-07-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:11

Waarom een ongebroken?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:13

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:20

Dat klopt, maar een ongebroken bit werkt wel in op de mondhoeken en de tong. Natuurlijk is het ene bit scherper dan de ander, maar als je gewoon met rustige, stille handen rijdt hoeft ook een enkelgebroken bit niet in het gehemelte te prikken (als je niet trekt ontstaat er immers ook geen hefboomwerking). Ik denk dat in het geval van TS, ze beter de enkelgebroken kan houden, of een dubbelgebroken.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:25

dyoka schreef:
Dat klopt, maar een ongebroken bit werkt wel in op de mondhoeken en de tong. Natuurlijk is het ene bit scherper dan de ander, maar als je gewoon met rustige, stille handen rijdt hoeft ook een enkelgebroken bit niet in het gehemelte te prikken (als je niet trekt ontstaat er immers ook geen hefboomwerking). Ik denk dat in het geval van TS, ze beter de enkelgebroken kan houden, of een dubbelgebroken.

Maar iedereen trekt toch wel eens in de mond van het paard? Waarom zou je dan eigenlijk een bit hebben als je er toch niet aan trekt?
Ik zou toch voor een dubbelgebroken gaan.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:28

hoi,
ik heb voor mijn twee paarden een dubbelgebroken koperen bit. Daar ben ik zeer tevreden mee. het is me aangeraden door mijn lesgeefster die altijd kijkt naar het welzijn van de paarden.
toen ze de eerste keer kwam lesgeven, vroeg ze of ik de sperriem van mijn gecombineerde neusriem echt nodig had. we hebben hem eruit gedaan en sindsdien rij ik altijd zonder sperriem (ook zonder sperriem met mijn jong paardje). ze vertelde me dat je paard dan gemakkelijker kan nageven als zijn mond niet toe gesnoerd is.
maar natuurlijk moet je luisteren en kijken naar je paard en jezelf.
veel succes

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:36

donna123 schreef:
dyoka schreef:

Maar iedereen trekt toch wel eens in de mond van het paard? Waarom zou je dan eigenlijk een bit hebben als je er toch niet aan trekt?
Ik zou toch voor een dubbelgebroken gaan.

Ja natuurlijk, maar je kan trekken en trekken. ;) Ik denk niet dat bij de kleinste hulp/ophouding/trek het bit gelijk in zijn gehemelte staat. Zodra je een ruk geeft wel, maar dat doe je als het goed is niet. Overigens, ook zonder bit, dus bitloos, trek je aan het paard maar dan aan zijn neus. Maar laten we deze discussie achterwege laten. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:22

donna123 schreef:
dyoka schreef:
Waarom een ongebroken?

Dat prikt niet in het gehemelte. Een enkel gebroken bit doet dat wel..
Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=8LM5caeE79I

Ik zat er al op te wachten wanneer dit filmpje weer tevoorschijn zou komen, zie magda_90 @ [YRT] Dubbel gebroken bit. En neem dit filmpje vooral met 5 kg zout.

donna123 schreef:
Als je nou echt perse een bit wilt (waar ik geen voorstander van ben) neem dan een ongebroken of dubbelgebroken bit die NIET roestvrij is!!
Paarden vinden bitten die roestvrij staal bevatten veel minder fijn dan een gewoon bit! En als het kan is het ook heel fijn voor een paard als er wat koper in het bit zit.

Overigens is dit enorm verschillend per paard. Ik ken er genoeg die kriebelig werden van koper en die RVS veel fijner vonden. Dito met het soort mondstuk.
Mijn punt; je kunt niet generaliserend aangeven dat het ene fijner is dan het ander. Dat heeft echt met smaakkwestie te maken. Want anders kan ik ook zeggen dat iedereen een rijbroek met lederen zitvlak fijner vind dan zonder en daarom moet iedereen maar een dergelijke broek aan. Dat klopt ook niet toch?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:29

Ik heb een dubbel gebroken bustrens en een dubbel gebroken watertrens ... Had eerst de watertrens er in hangen maar ik vind de bustrens veel fijner en ook vriendelijker en ligt bij mijn lease paard veel fijner in de mont en kan er ook beter op knabbelen ;) ik heb die van harry horse was niet zo duur en blijft lang mooi en roest niet... Ik zou voor n bustrens gaan dubbelgebroken... ;)

Edit: is n dood normaal " zilver" bit geen idee van wel materiaal xD

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:33

Dan zal dat hoogstwaarschijnlijk RVS zijn. Het mondstuk slaat tijdens gebruik niet zwart/bruin/oranje uit?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:38

Nope ;) blijft mooi "zilver" xD alleen soms wat opgedroogd speeksel of iets in die richting ... ;) ik ging gwn naar de winkel en zei ik wil een dubbel gebroken bustrens in maat ... En toen liepen we naar de bitmuur xD en toen heb ik die van harry horse gekozen die was het goedkoopst ;) eigenlijk geen idee welke maat ik heb (best wel slecht eigelijk dat ik dat niet eens weet haha)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:44

Dan is het RVS, als ie uitslaat dan heb je sweet iron namelijk. Ach zolang je paard het er goed op doet, is het prima zo.