Met warm weer met of zonder zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BenteMaxime

Met warm weer met of zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:04

Wat doen jullie als het zo warm is als jullie gaan rijden?
Uiteraard kom ik vroeg in de ochtend, of 's avonds.
Vanavond kom ik weer om te gaan rijden, wat alweer 3 weken geleden is -O-
Mijn vraag is nu, is het te warm om met zadel te rijden?
Meestal ga ik er zonder zadel op als het zo warm is, omdat het (neem ik aan) toch scheelt voor het paard.
Met en wel zonder zadel, zal ik nooit echt intensief gaan trainen met dit weer natuurlijk. Maar een drafje en galopje zit er wel in, met en zonder zadel.
Wat is het verstandigst met dit weer?

Bralindy

Re: Met warm weer met of zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:05

As het echt heel warm is zonder zadel. Of je gaat even met, kijken hoe het staat; gaat het goed zadel er af en gaan met die banaan ;) Zo heb ik het eerst gedaan om mijn paard te laten wennen aan zonder zadel rijden.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:06

Maar zonder zadel rijden doe ik vaker hoor, dat is ze zeker gewend. Het gaat meer om dat ze dan toch minder bedekt is op haar rug, wat weer warmte scheelt. Maar met zadel kan je net iets meer doen, zonder zadel blijft het beperkt. (al hoewel, er is niks verkeerds voor mij om zonder zadel te gaan. Galop en alles lukt prima, maar extra oefenen is nooit erg :) )

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:11

{:} Als het echt heel warm is, zou ik zonder zadel gaan. Behalve dan als je een paardje hebt die overal van schrikt, of echt een enorme schoft heeft :P Haha!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:12

ik heb vandaag ook zitten twijfelen of ik het zadel er op wilde doen :j
uiteindelijk wel met zadel gereden omdat ik zonder zadel nooit echt goed de 'discipline' kan vinden om serieus te gaan rijden.
Vandaag alsnog rustig aan gedaan.

Ik vraag me af of het voor je paard inspannender is zonder zadel? Omdat jij bezig bent met je gewicht zoeken voelt je paard dat ook en is hij ook minder stabiel? Ofzo? Even een hypothese van mij haha.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:14

leeneliefje schreef:
uiteindelijk wel met zadel gereden omdat ik zonder zadel nooit echt goed de 'discipline' kan vinden om serieus te gaan rijden.

Ik vraag me af of het voor je paard inspannender is zonder zadel? Omdat jij bezig bent met je gewicht zoeken voelt je paard dat ook en is hij ook minder stabiel? Ofzo? Even een hypothese van mij haha.

Ja ik begrijp je gedachte zeker, dat denk ik ook wel is. Ik heb niet echt extreem veel moeite met blijven zitten, heel af en toe vanuit de galop naar draf als ze niet naar beneden loopt, maar verder hou ik dat prima vol. Maar met zadel ben ik weer bang dat ze t veel te warm krijgt..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:15

ik zou met zadel , en met een zadelvormig dekje gaan.
zonder zadel daar gaat je kont van plakken na het rijden _O-

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:16

Ohja, dan nog een vraagje. Al ga ik zonder zadel, kan ik toch wel rijden met een kort broekje? Want dat is ook weer een voordeel voor mij. Heb 1 x met kort broekje zonder zadel op een paard gezeten, en dat zit zo heeeeeerlijk.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:16

romyloverrr schreef:
ik zou met zadel , en met een zadelvormig dekje gaan.
zonder zadel daar gaat je kont van plakken na het rijden _O-

Helaas heb ik die niet..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:17

BenteMaxime schreef:
leeneliefje schreef:

Ja ik begrijp je gedachte zeker, dat denk ik ook wel is. Ik heb niet echt extreem veel moeite met blijven zitten, heel af en toe vanuit de galop naar draf als ze niet naar beneden loopt, maar verder hou ik dat prima vol. Maar met zadel ben ik weer bang dat ze t veel te warm krijgt..

Nee nou ik zit ook gewoon stil zonder zadel, dan lijkt dat me koeler! Opzich scheelt het niet zo veel denk ik hoor, alleen voor onder het zadel is het warmer, maar daar spant het paard zich niet het meeste in ofzo. Daarna ff lekker afspoelen en dan is het ook prima

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:19

BenteMaxime schreef:
Ohja, dan nog een vraagje. Al ga ik zonder zadel, kan ik toch wel rijden met een kort broekje? Want dat is ook weer een voordeel voor mij. Heb 1 x met kort broekje zonder zadel op een paard gezeten, en dat zit zo heeeeeerlijk.

ja lijkt me wel hoor! Je hebt geen last van de beugelriemen waar je soms met je vel tussen blijft zitten, dus lijkt me wel zo lekker koel.
Alleen word je misschien opgegeten door de dazen enzo :=

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:22

Ik rijd met dit weer op mijn Christ barebackpad, met een korte broek en jodphurs. Heerlijk is dat, als je nu met deze warmte met zadel en lange broek gaat rijden vallen jij en je paard neer. En natuurlijk als je paard gezweet heeft lekker afspuiten, wel het overtollige water eraf halen anders word het alleen maar warmer.
Laatst bijgewerkt door donnar op 25-07-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:22

leeneliefje schreef:
BenteMaxime schreef:

ja lijkt me wel hoor! Je hebt geen last van de beugelriemen waar je soms met je vel tussen blijft zitten, dus lijkt me wel zo lekker koel.
Alleen word je misschien opgegeten door de dazen enzo :=

Nee daarom dacht ik ook, kan toch prima, ik ga het toch niet intensief maken nu, veelst te warm! Ohja, die stomme dazen _-:(
Ik neem m'n rijbroek dan toch maar voor de zekerheid mee.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:25

donnar schreef:
Ik rijd met dit weer op mijn Christ barebackpad, met een korte broek en jodphurs. Heerlijk is dat, als je nu met deze warmte met zadel en lange broek gaat rijden vallen jij en je paard neer. En natuurlijk als je paard gezweet heeft lekker afspuiten, wel het overtollige water eraf halen anders word het alleen maar warmer.

Ja mezelf was ik dan weer even een beetje vergeten. Vanavond lekker zonder zadel met kort broekje dus!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:38

en rijden jullie dan in de binnenbak of in de buitenbak?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:46

Is een barebackpad ook niet heel warm voor het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:50

Met zadel en zo'n zadelvormig dekje, en als het heel warm is gewoon niet rijden.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:53

niet rijden! Ik zette ze altijd onder de tuinslang en ging er met deze hitte echt niet op :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:55

Momenteel heb ik geen eigen paard meer om op te rijden. Maar toen ik nog reed, in principe met zadel, maar dan met een zadelvormig dekje. Want ik denk dat het juist warmer is als je op je paard zonder zadel gaat zitten, want dan krijgt het óók nog eens jouw lichaamswarmte

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:56

leeneliefje schreef:

Buitenbak!

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:59

ik rij ook niet met dit weer.! veels te warm!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:41

BenteMaxime schreef:
leeneliefje schreef:

Buitenbak!

vandaag was het helemaal windstil, en bij ons kan je in de binnenbak in de schaduw rijden en één lange zijde heeft geen muur als het ware.
Maar was wel benauwd, het is eigenlijk overal k*t :') lekker buitenrijden! Wel met harnas aan voor de dazen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:46

lisem94 schreef:
Is een barebackpad ook niet heel warm voor het paard?

Nee valt super mee, die van mij is net een dekje en daarbij heeft het ook schaapswol en dat ventileert heel goed. Ik rij liever helemaal zonder zadel, maar met mijn paard heb ik daar nog niet genoeg vertrouwen voor. Ook wil hij nog wel een gaan bokken/draven/een zijsprong maken van schrik, en die van mij heeft een handvat waar ik me evt aan vast zou kunnen houden mocht dat nodig zijn.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:27

Heb toch maar zonder zadel, kort broekje gereden. Viel best mee met de dazen, 2 x gestoken. En ze was druk voor dit weer! Kon dr bijna niet houden haha