Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
steefvicky schreef:Normaal gesproken moet dat toch eigenlijk niet kunnen als je hoofdstel goed past?
marleeentje schreef:Hoe bedoel je af schudden? Dat je paard z'n hoofd naar links en rechts beweegt en dat het hoofdstel dan af valt? Als dat zo is, dan lijkt het me dat het hoofdstel toch ergens te los zit.
Of bedoel je dat je paard met z'n hoofd langs z'n been gaat schuren en daardoor het hoofdstel afgooit? Dan zou ik zeggen, niet meer laten schuren!
Heb je toevallig een foto van je paard z'n hoofd met hoofdstel om?
Just_Sannee schreef:Je kan ook om het hoofdstel heen vlechten zegmaar.
Doe ik altijd met m'n menhoofdstel.
Plukje manen van achter het kopstuk pakken, en meevlechten met de voorpluk (of andersom, plukje manen van de voorpluk pakken, en achter het hoofdstel meevlechten)

rommulus schreef:Just_Sannee schreef:Je kan ook om het hoofdstel heen vlechten zegmaar.
Doe ik altijd met m'n menhoofdstel.
Plukje manen van achter het kopstuk pakken, en meevlechten met de voorpluk (of andersom, plukje manen van de voorpluk pakken, en achter het hoofdstel meevlechten)
Ik zou het net andersom doen
Ik zou het "3e oor" mee vlechten met een pluk manen om de voorpluk te besparen.
Hoofdstel kom hierdoor iets lager te liggen waardoor ie ook gelijk stabieler ligt.
Ben wel benieuwd naar een foto van de ponny met hoofdstel.
Sommige paarden blijft alles op hagen maar sommigen blijft ook niets op hangen.
Nieknollie schreef:Toen ik mijn menhoofdstel kocht voor mijn fjord kreeg ik het advies om mijn kaakriem met mijn neusriem aan de onderkant met een stukje strotouw naar elkaar toe te knopen. Dit omdat het een bekend geval is dat het kopstuk te makkelijk over de oren gaat ivm de geknipte manenkam. Ook al zijn de manen niet geknipt, denk ik dat dit toch de makkelijkste oplossing is.
Succes!
Koper schreef:Hihi, de vader van mijn ruin stond erom bekend hoofdstellen af te schudden en mijn paard kan het inderdaad ook. Inmiddels doet hij het gelukkig niet meer maar toen hij nog wel af en toe eens uit z'n hoofdstel floepte merkte ik dat hem dat niet lukte als er ipv een keelriem een kaakriem aan zat. Ik heb toen nog speciaal een hoofdstel met een kaakriem gemaakt, en die kreeg hij niet af. De kaptoom (ook met kaakriem dus) kreeg hij ook niet af.
In mijn profiel staat een foto van dat hoofdstel, het is blauw-rood-wit. Je zou eventueel voor zo'n heel lelijk micklemding kunnen gaan kijken, maar misschien is het handiger om een touwtje als kaakriem aan je bakstukken te maken. Tussen je kinriem en keelriem dus.
Succes!
rommulus schreef:Ik zou het 3e oor trouwens niet weg scheren, het word hierdoor juist gladder en dus makkelijker om af te krijgen.
Het 3e oor is het stukje wat veel mensen we scheren dat net achter de voorpluk ligt.
ga het ook maar niet wegscheren met dr mooie dikke manen zou zonde zijn, ik ga eerst kijken voor een kaakriem ipv een keelriem
en anders vlecht ik er wel een vlechtje overheen