Paard gooit steeds hoofdstel af

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Paard gooit steeds hoofdstel af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 07:04

Hoi Bokkers,

Mijn pony heeft inmiddels al 6 hoofdstellen gehad, welke ze steeds na even schudden, afkrijgt. Zit op zn strakst. Oftewel goed zeg maar.
Ik snap het niet meer, hoe kan het dat ze elk hoofdstel afkrijgt? Ze schud even met dr hoofd en dan heeft ze hem af. Ze weet het nu ook precies hoe ze hem afkrijgt. Weet iemand waardoor dit komt? Heb al maat cob en maat pony geprobeerd en goed afgesteld maar niks helpt. Zijn er meer die dit herkennen? Hoor het graag,

Groetjesz,

Anoniem

Re: Paard gooit steeds hoofdstel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:08

Vlechtje maken in de manen net echter de oren, en touwtje aan het kopstuk en aan het vlechtje maken.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 07:11

haha das ook een goed idee thanx ;) was ik niet eens op gekomen *D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:28

Sonja schreef:
Vlechtje maken in de manen net echter de oren, en touwtje aan het kopstuk en aan het vlechtje maken.

+1
Zou geen andere oplossing weten...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:28

Zit er een sperriem aan?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:33

Je kan ook om het hoofdstel heen vlechten zegmaar.
Doe ik altijd met m'n menhoofdstel.
Plukje manen van achter het kopstuk pakken, en meevlechten met de voorpluk (of andersom, plukje manen van de voorpluk pakken, en achter het hoofdstel meevlechten :) )

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:36

heb de sperriem voor de verandering ook gebruikt bij de laatste twee hoofdstellen maar dit hielp ook niet. Dat vlechten is idd een goed idee maar snap niet dat ze het zomaar af kan schudden.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:37

Normaal gesproken moet dat toch eigenlijk niet kunnen als je hoofdstel goed past?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:39

Hoe bedoel je af schudden? Dat je paard z'n hoofd naar links en rechts beweegt en dat het hoofdstel dan af valt? Als dat zo is, dan lijkt het me dat het hoofdstel toch ergens te los zit.
Of bedoel je dat je paard met z'n hoofd langs z'n been gaat schuren en daardoor het hoofdstel afgooit? Dan zou ik zeggen, niet meer laten schuren!

Heb je toevallig een foto van je paard z'n hoofd met hoofdstel om?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:41

steefvicky schreef:
Normaal gesproken moet dat toch eigenlijk niet kunnen als je hoofdstel goed past?

nee precies juist daarom snap ik het niet, heb maat pony en cob alletwee geprobeerd en op de goede maat ingesteld. Heb nu zelfs een duur hoofdstel van Anky gekocht welke maat cob is en klein valt. Dus snap het echt niet. Net of ligt het aan de breedte van het hoofdstel of zo

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:42

Inderdaad. Stukje achter de oren wegscheren en vlechtje erachter maken met een veter ofzo erdoorheen.
Dan moét hij wel blijven zitten.
Ik ben stiekem toch wel benieuwd hoe bol hoofd jou paard heeft, dat ze door schudden het hoofdstel afkrijgt?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:42

Heb je een stukje achter de oren weggeschoren? Ik vind zelf altijd dat een hoofdstel steviger ligt als er een stukje weggeschoren is dan dat er manen zitten

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:43

marleeentje schreef:
Hoe bedoel je af schudden? Dat je paard z'n hoofd naar links en rechts beweegt en dat het hoofdstel dan af valt? Als dat zo is, dan lijkt het me dat het hoofdstel toch ergens te los zit.
Of bedoel je dat je paard met z'n hoofd langs z'n been gaat schuren en daardoor het hoofdstel afgooit? Dan zou ik zeggen, niet meer laten schuren!

Heb je toevallig een foto van je paard z'n hoofd met hoofdstel om?

Ze schud echt dr hoofd dan van links naar rechts, dat voorkom ik nu vaak maar soms is ze me te snel af. Heb zo snel geen foto maar idd goed idee om een te maken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:43

Hihi, de vader van mijn ruin stond erom bekend hoofdstellen af te schudden en mijn paard kan het inderdaad ook. Inmiddels doet hij het gelukkig niet meer maar toen hij nog wel af en toe eens uit z'n hoofdstel floepte merkte ik dat hem dat niet lukte als er ipv een keelriem een kaakriem aan zat. Ik heb toen nog speciaal een hoofdstel met een kaakriem gemaakt, en die kreeg hij niet af. De kaptoom (ook met kaakriem dus) kreeg hij ook niet af.

In mijn profiel staat een foto van dat hoofdstel, het is blauw-rood-wit. Je zou eventueel voor zo'n heel lelijk micklemding kunnen gaan kijken, maar misschien is het handiger om een touwtje als kaakriem aan je bakstukken te maken. Tussen je kinriem en keelriem dus.

Succes!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:43

Just_Sannee schreef:
Plukje manen van achter het kopstuk pakken, en meevlechten met de voorpluk (of andersom, plukje manen van de voorpluk pakken, en achter het hoofdstel meevlechten :) )

Ik zou het net andersom doen :o
Ik zou het "3e oor" mee vlechten met een pluk manen om de voorpluk te besparen.
Hoofdstel kom hierdoor iets lager te liggen waardoor ie ook gelijk stabieler ligt.

Ben wel benieuwd naar een foto van de ponny met hoofdstel.
Sommige paarden blijft alles op hagen maar sommigen blijft ook niets op hangen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:44

xNK schreef:
Heb je een stukje achter de oren weggeschoren? Ik vind zelf altijd dat een hoofdstel steviger ligt als er een stukje weggeschoren is dan dat er manen zitten

nee dat heb ik niet gedaan, ze heeft wel een heel dik bos manen idd

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:45

Toen ik mijn menhoofdstel kocht voor mijn fjord kreeg ik het advies om mijn kaakriem met mijn neusriem aan de onderkant met een stukje strotouw naar elkaar toe te knopen. Dit omdat het een bekend geval is dat het kopstuk te makkelijk over de oren gaat ivm de geknipte manenkam. Ook al zijn de manen niet geknipt, denk ik dat dit toch de makkelijkste oplossing is.
Succes!

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:45

rommulus schreef:
Just_Sannee schreef:

Ik zou het net andersom doen :o
Ik zou het "3e oor" mee vlechten met een pluk manen om de voorpluk te besparen.
Hoofdstel kom hierdoor iets lager te liggen waardoor ie ook gelijk stabieler ligt.

Ben wel benieuwd naar een foto van de ponny met hoofdstel.
Sommige paarden blijft alles op hagen maar sommigen blijft ook niets op hangen.

Bedoel je een pluk aan de zijkant?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:47

Nieknollie schreef:
Toen ik mijn menhoofdstel kocht voor mijn fjord kreeg ik het advies om mijn kaakriem met mijn neusriem aan de onderkant met een stukje strotouw naar elkaar toe te knopen. Dit omdat het een bekend geval is dat het kopstuk te makkelijk over de oren gaat ivm de geknipte manenkam. Ook al zijn de manen niet geknipt, denk ik dat dit toch de makkelijkste oplossing is.
Succes!

aah ook een idee ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:48

banketstaaf schreef:
nee dat heb ik niet gedaan, ze heeft wel een heel dik bos manen idd

In dikke manen blijft een kopstuk juist beter zitten. Het zit dan ahw een beetje ingegraven in al het haar.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:50

Koper schreef:
Hihi, de vader van mijn ruin stond erom bekend hoofdstellen af te schudden en mijn paard kan het inderdaad ook. Inmiddels doet hij het gelukkig niet meer maar toen hij nog wel af en toe eens uit z'n hoofdstel floepte merkte ik dat hem dat niet lukte als er ipv een keelriem een kaakriem aan zat. Ik heb toen nog speciaal een hoofdstel met een kaakriem gemaakt, en die kreeg hij niet af. De kaptoom (ook met kaakriem dus) kreeg hij ook niet af.

In mijn profiel staat een foto van dat hoofdstel, het is blauw-rood-wit. Je zou eventueel voor zo'n heel lelijk micklemding kunnen gaan kijken, maar misschien is het handiger om een touwtje als kaakriem aan je bakstukken te maken. Tussen je kinriem en keelriem dus.

Succes!

ow super, daar ga ik ook dan maar voor kijken, zal even spieken in je profiel ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:51

Ik zou het 3e oor trouwens niet weg scheren, het word hierdoor juist gladder en dus makkelijker om af te krijgen.

Het 3e oor is het stukje wat veel mensen we scheren dat net achter de voorpluk ligt.
Hier zie je het duidelijk http://www.stalkeessage.nl/images/paard ... _index.jpg
Laatst bijgewerkt door rommulus op 19-07-13 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:56

Je gebruikt niet toevallig heel veel anti-klit of glansspray oid? Dat maakt het in elk geval een stuk gemakkelijker om een hoofdstel af te schudden. :D

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:57

rommulus schreef:
Ik zou het 3e oor trouwens niet weg scheren, het word hierdoor juist gladder en dus makkelijker om af te krijgen.

Het 3e oor is het stukje wat veel mensen we scheren dat net achter de voorpluk ligt.

okee weer wat geleerd :P ga het ook maar niet wegscheren met dr mooie dikke manen zou zonde zijn, ik ga eerst kijken voor een kaakriem ipv een keelriem :) en anders vlecht ik er wel een vlechtje overheen

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:59

Sientje schreef:
Je gebruikt niet toevallig heel veel anti-klit of glansspray oid? Dat maakt het in elk geval een stuk gemakkelijker om een hoofdstel af te schudden. :D

nee ook niet :)