Goedkoop (kunststof) zadel vs duurder lederen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Goedkoop (kunststof) zadel vs duurder lederen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:42

Wat is jouw reden om te kiezen voor kunststof of voor leer, voor goedkoper of duurder?
Is duurder ook beter? Kwaliteit van materiaal wellicht, maar ook beter voor je paard zn lichaam?
Graag hoor ik meningen van een ieder!

bromfietsJarig

Re: Goedkoop (kunststof) zadel vs duurder lederen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:45

Ik heb gekozen voor een zadel dat goed lag en aanpasbaar is, toevallig was dit leer. Als een kunststof zadel beter had gelegen was het dat geworden :)

En daarbij had ik het geluk dat de budgetversie beter lag dan de dure op maat gemaakte. Oftewel, materiaal en prijs doen me niks, als het goed past en blijft passen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:49

Ik heb een zadel goedkoop gekregen (lees: voor €80), omdat de eigenaresse er snel van af wilde en de kat het wat bewerkt had (wat een ramp, niemand die het voelt/ziet). Zadel kost nieuw een €1600 (Ainsley).
Een van de weinige zadels die goed op mijn paard ligt, in mijn ogen mooi uitziet én heerlijk rijd, zowel met dressuur als met springen (rond 1 meter) én uitritten (vaak 3/4/5 uur lang).

Ik wil geen verwisselbare boom (wat bij kunststof vaker voorkomt) omdat hier imo iets niet aan klopt, wellicht minder stevig, geen fijne pasvorm?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:00

Ik heb nu voor mijn jonge paard een Wintec 500 dressuur. Voor nu is het een fijn zadeltje, en kwa buget heel aantrekkelijk.

Over een paar maanden zal hij uit dit zadel gegroeid zijn en ga ik overstappen op een kwaliteit leer zadel. Bijv. een kieffer, ainsley, stubben oid. Gewoon omdat ik kwaliteit wil, en wat goed is voor mijn paard en voor mij. Dat kost nou eenmaal geld, en met een 'simpel' wintecje kom ik daar niet mee verder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:05

Ik heb gekozen voor een startrekk dressuur, een van de betere boomloze zadels (nieuwprijs 1300 euro). Dit is een zadel van leer met echt een super kwaliteit. De kwaliteit omdat ik wil dat de kussens en de rest van het zadel nu goed zijn, maar ook over 5 jaar nog. Hoe goedkoper het zadel, hoe sneller er over het algemeen ook sprake is van slijtage of veranderingen in het zadel (zoals kussens die invallen).

Het leer omdat dit wat mij betreft fijner is als kunststof.

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:07

Ik heb een kunststof veelzijdigheidszadel, die ligt prima en zit lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:12

Ik heb beiden gehad en beiden hebben voordelen. Ik vond zelf het schoonmaken van het kunststofzadel echt ideaal. Doekje er over en klaar. Zeker in de herfst als het veel regent (ik rijd altijd buiten) en als er plassen in de bak liggen (modder wat tegen je zadel aan spat) is het echt heel handig als je zadel daar gewoon tegen kan. Ook het gewicht vind ik echt een voordeel, heerlijk zo'n licht zadel :)
Aan de andere kant vind ik leer minder zweterig en warm (voor paard én ruiter) en blijft het vaak toch wat mooier op langere termijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:13

ik denk dat ik altijd voor kwaliteit zou gaan, als ik een garantie zou hebben dat een bepaalt merk kunstof zadel een goeden kwaliteit zou hebben (min 10 jaar zonder problemen mee kunnen rijden) zou ik kustof overwegen.
maar met leer heb je natuurlijk er ook troep tussen zitten dus ge ik voor de betere merken, ik heb zelf een kiefer die nu alweer 16 jaar oud is en het nog steeds doet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:16

Ik ga enkel nog maar voor leer en dan het liefst een A-merk :). Ik heb gereden met kunststof en met leer van verschillende merken, en tot op heden verdient leer echt mijn voorkeur qua zit, maar ook qua warmte en uiterlijk. Ook heb ik het idee dat leer fijner vormt, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. A-merken omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat deze zadels toch een eind langer mooi blijven.

Ik rijd nu zelf met een zadel die ik inmiddels 8 jaar heb, een Sommer Diplomat Exclusive, toentertijd 1800 euro, op maat gemaakt voor mijn paard toentertijd. Gelukkig is het een makkelijk zadel en ligt hij ook super op mijn huidige paard (zelfde schoft/rug vorm en beide rondgeribd).

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:24

Voor mijn pony heb ik een kunststof Wintec veelzijdigheidszadel. Eerst had ik een dressuurzadel, maar ik wilde altijd al een wintec zadel met suede en nu heb ik die ook.
Vooral makkelijk in onderhoud, daar gaat het mij om, ligt goed op mijn pony en mijn paard. Verwisselbare boom, beter kan het niet. En niet duur natuurlijk, goede kwaliteit.
Mijn paard moet nog een zadel, misschien wordt dat wel weer een wintec, maar een Anky zadel vind ik ook mooi, maar belangrijkste is dat het zadel goed past.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:26

Ik heb de laatste jaren kunststof zadels op mijn pony gehad.
Niet omdat ik dat graag wilde, maar ik kom qua pasvorm bij kunststof uit. Ligt niet aan het materiaal maar ik toeval denk ik.
Ik heb hele dure en wat goedkopere zadels op mijn pony gehad, maar niets paste zo goed als het Tekna dressuurzadel wat ik nu heb. Weer een kunststof dus :D

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:33

ik zelf vind een leren zadel prettiger
ik heb een dressuur zadel van euroriding en vind het een super zadel!!
een kunstof zadel vind ik niet zo fijn maar tijdelijk zou ik het niet erg vinden

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:38

Ik gebruik op dit moment een lederen Western zadel. Mijn vorige zadel was een VZH-zadel van Wintec, kunststof. Ik vind een kunststof zadel véel makkelijker in het onderhoud moet ik eerlijk zeggen, maar een lederen zadel staat wel erg mooi. Ik zou in ieder geval voor kwaliteit gaan. Ik ben zeer tevreden over de Wintec zadels, dus ik denk dat ik daarvoor zou gaan. (Als ik ooit weer Engels ga rijden.)

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:41

ik het de kentaur ithaka, een lederen zadel.

waarom leer? Ik vind het ten eerste veel mooier, en ik heb het gewoon niet op van die kunststof zadels..

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:47

Ik rij nu een jaar op een Hulsebos WB4, kost wel veel geld maar heb d'r zeker geen spijt van gehad, het zit heerlijk en ziet er prachtig uit. Ook ligt het goed op de rug van het paard.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:27

Waarom word door veel mensen meteen aangenomen dat een kunststof zadel goedkoop is en minder goed is.
Binnen de leren zadels heb je ook goedkoop en duurdere merken.
En dat heb je ook binnen de kunststof zadels.
Hoe meer ontwikkeling en techniek er in een zadel zit hoe duurder dat hij word, en binnen het materiaal zit ook heel veel kwaliteits verschil.

Wintec is een heel goed merk en word in diverse takken van paardensport tot hoog nivo gebruikt.
Juist doordat het makkelijker in onderhoud is en lichter dan een leren zadel word er door veel mensen voor gekozen.
Ik heb zelf zowel wintec als bates in gebruik (gehad) en de zadels zijn technisch het zelfde alleen het materiaal is anders.
Ieder mag daarin kiezen wat hij wil.
Nu rij ik weer met de wintec pro endurance en het bevalt mij zeer goed.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:32

Ik heb een wintec dressuurzadel.
Had in eerste instantie een veelzeidigheidszadel, maar die kregen we niet goed passend.
Dit ligt goed.
Zit ook goed.
En is makkelijk in onderhoud.

Voor mn vorige pony had ik een leren zadeltje, was daar minder tevreden over.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:36

Ik rij veel buiten dus daarom is kunststof gewoon praktisch (lees: ik haat het om in de binnenbak te rijden, dus dat doe ik niet en nu sta ik ergens zonder binnenbak) en dan is kunststof ideaal... En het ligt gewoon een stuk beter op hem (toeval) dan mijn oude kieffer...

De zadels zijn lichter, blijven vind ik mooi, en het scheelt zo veel in onderhoud :) Voor mij nooit meer iets anders... (ook qua prijs is het wel fijn natuurlijk, maar het is belangrijker dat een zadel goed ligt en praktisch is :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:40

K heb een kunststof Norton erop liggen.. Eerste zadel wat echt als een huis erop ligt en blijft passen, heel fijn lichtgewicht en makkelijk in onderhoud :D En is nog aan te passen wanneer dat nodig is :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:43

Ik heb voor mijn kleine pony een kunststof wintec. Dit omdat ik een lichtgewicht dressuurzadel van 15 inch zocht. Met de breedste boom ligt het mooi op mijn pony, heb gisteren 5 uur in het zadel gezeten zonder problemen. Dit zadel vooral gekozen vanwege het gewicht, onze combi is al kantje boord en wil haar niet meer belasten dan nodig is.
Voor de ander heb ik een leren Kieffer. Zit nog wat fijner, maar ook hier de keuze voor dit zadel omdat het de pony goed zit.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:48

Ondanks dat mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar een leren zadel vind ik het belangrijkste dat het zadel goed op mn paard ligt...
Ben wel van mening dat je zowel in leren zadels als bij de kunstoffen uiteenlopende prijzen tegen kan komen... Duur=goed dat vind ik onzin... Een zadel van 2500 kan net zo goed iets mankeren zoals bijv. een scheve boom..

Voordeel van de kunstof zadels vind ik wel dat ze zo licht zijn en ideaal voor jonge paarden..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:49

Ik zelf heb gewoon een zadelmaker laten komen die voor mijn paard een Wintec 2000 het beste vond liggen.
En dat je daar wat in kan aanpassen is voor mij erg handig gebleken, aangezien ik een fjord heb en die ondertussen al 4 zo'n ijzers heeft waartussen ik al heb moeten wisselen. Hij veranderd gewoon zo snel van gewicht, zeker winter-zomer.

Nu, ik vind persoonlijk leer over het algemeen ook mooier, soms net iets comfortabeler rijden. Maar mijn wintec zit ook erg goed, zeker met die suede. Daarnaast heb ik ook wel op prijs gekeken, naast dat het door de zadelmaker als beste keuze naar voren kwam. Ik was namelijk 16, dan moet dat wel :D .
Maar ik heb het al 5jaar, zit goed, blijft mooi en heb er weinig problemen ik als kluns.

Dus, kijk naar het paard, wat het beste past. Leer of kunststof doet er dan niet zoveel toe, dat is enkel voor de ruiter. Er ligt toch een dekje tussen :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:51

Ik heb nu een kunststof en dat heeft in zekere zin mijn voorkeur. Heb een wintec. Ik wilde eerst wel een leren zadel had er ook het budget voor maar de wintec past goed en vooral omdat het zo makkelijk te onderhouden is heeft het mijn voorkeur. Verder zit het zadel erg lekker. Beter als sommige leren zadels waar ik op gezeten heb. Verder vind ik ook ideaal dat het bijna niets weegt. Zelf heb ik het idee dat als je een kwalitatief goed leren zadel wil hebben je toch aan een nieuwprijs moet denken van 1000 euro. Bij kunststof ligt het lager omdat goedkoper is als leer maar je wel meer kwaliteit krijgt. Om de vergelijking te maken een goed leren nieuw zadel vind je imo niet rond de 500 euro als je wil dat het leer lang mooi blijft. Bij kunststof kun je prima een zadel van 500 euro vinden die goede kwaliteit heeft.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:54

Ik heb denk ik wel 10 jaar met een Wintec zadel gereden. Was ik erg tevreden over. Had een makkelijke pasvorm (meerdere paarden en pony's mee gereden) en érg onderhoudsvriendelijk.
Ik heb nu sinds een jaar een leren zadel (Euroriding) en merk dat het voor mijn eigen zit wel echt een verbetering is. Qua pasvorm heb ik het idee dat m'n kunstofzadel zelfs nog iets beter lag...
In mijn ogen is Wintec een prima zadel voor die prijs.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:55

Tigra_ schreef:
Ik heb nu een kunststof en dat heeft in zekere zin mijn voorkeur. Heb een wintec. Ik wilde eerst wel een leren zadel had er ook het budget voor maar de wintec past goed en vooral omdat het zo makkelijk te onderhouden is heeft het mijn voorkeur. Verder zit het zadel erg lekker. Beter als sommige leren zadels waar ik op gezeten heb. Verder vind ik ook ideaal dat het bijna niets weegt. Zelf heb ik het idee dat als je een kwalitatief goed leren zadel wil hebben je toch aan een nieuwprijs moet denken van 1000 euro. Bij kunststof ligt het lager omdat goedkoper is als leer maar je wel meer kwaliteit krijgt. Om de vergelijking te maken een goed leren nieuw zadel vind je imo niet rond de 500 euro als je wil dat het leer lang mooi blijft. Bij kunststof kun je prima een zadel van 500 euro vinden die goede kwaliteit heeft.

Ik denk dat je een nieuw leren zadel voor een nieuwprijs van €1000 niet gaat redden hoor...