Been bescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

irmsel

Been bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 07:10

Hallo allemaal,

Even een wat dommig vraagje...
Been bescherming...pees-, kogel bescherming, springschoenen e.d.

Sommige mensen behangen hun paarden ermee. Geen probleem, ieder zijn ding.
de 1 wegens het setje, de ander met een : "stel je voor als ik het zou vergeten en precies dan gebeurt er wat..."
een 3de vind dat het gewoon hoort
En uiteraard paarden waarvan de benen tegen elkaar aan tikken

Mijn meisje draagt niets.
Ik heb het mijn rij instructrice gevraagd Haar antwoord was dat mijn meisje sterke droge benen heeft en het dus niet nodig heeft.
Omdat ik me niet blind wil staren op mijn rij instructrice, de vraag ook bij jullie

Waarom al die been beschermers? Stoten jullie paarden werkelijk de (bv) kogels tegen elkaar?
Is het pas om gegaan bij het actief beoefenen van een sport (bv springen)

Ik hoor het graag.

Groetjes Irma

DB123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:16

Het paard wat ik een tijdje terug reed, streek achter.
Ik moest van de eigenaar er daarom elke keer beschermers om.

irmsel

Re: Been bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 07:20

Dus dan met recht is er bescherming nodig..?

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:24

Ik rij mijn paard altijd met peesbeschermers, dit omdat als het voor hem ''te moeilijk'' word hij nog wel eens gekke sprongen wil gaan maken. Kogelbeschermers en springschoenen komen meestal met springen of buiten rijden pas om.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:30

Veel paarden hebben balans problemen en veel ruiters zijn niet kundig genoeg om dat op te lossen, dan krijg je dingen als aantrappen en strijken, vandaar de beschermers en sommige mensen zijn nou eenmaal overdreven voorzichtig, wat vaak het welzijn niet ten goede komt.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:33

Ik rij mijn paard altijd met beschermers rondom, puur uit voorzorg.
Ook mijn paard heeft sterke en droge benen, maar je weet maar nooit. Mijn paard loopt hoger in de sport en het zal me toch niet gebeuren dat hij zich perongelijk aantikt.
Als ik naar het bos ga dan doe ik ook zijn springschoenen om.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 07:39

Alvast dank voor jullie reactie

@Caira
dat laatste baart mij ook zorg.
Ik zelf heb een pols blessure gehad en om aan te sterken kreeg ik een brees om. Mijn pols verzwakte helemaal terwijl ik juist moest aansterken.....?
Mijn meisje heeft een balans probleem, waar we echt aan werken. Maar ik heb bij pees beschermers de angst die ik met mijn brees heb ervaren. Echter tikt ze niet aan e.d. dus vond het tot op heden niet nodig..

@Uppels
Ik kan mee ergens wel voorstellen dat als je hoger in sport bent dat je meer bescherming wil.
ten slotte zijn er dan ook meer uren, geld en aandacht in het paard gestopt. :+ (grapje)

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:41

mijn pony heeft dunne benen ik doe ze altijd om met springen en buitenrit rijden bij dressuur doe ik het ook soms maar dan zijn het vaak bandages

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:44

altijd peesbeschermers, je weet maar nooit.
met crosslessen ook achter beenbescherming.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:55

Nee hoor, die van mij krijgt echt geen bescherming om. Nou rijd ik puur recreatief (alleen maar buiten), maar zelfs toen ik (met mijn pony) nog wel serieus trainde liep mijne lekker kaal. En geloof me, die kon ook vreemde sprongen maken!
Ik ben geen tegenstander van beenbescherming, maar heb er ook niks mee. Iedereen moet doen wat hem of haar goed lijkt, maar naar mijn idee is bescherming echt overbodig. Tenzij je bvb in het springen meer risico's krijgt, door het aantikken van balken e.d.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:24

Ligt echt aan de situatie... om maar wat te noemen; mijn paard heeft een periode gehad dat ze in het bos ineens kon 'ontploffen', dacht dat ze onverwoestbaar was en soms op 3cm na zo'n paaltje die naast het bospad staat mistte.. heb een paar keer echt m'n hart vastgehouden en durfde toen niet met haar naar buiten zonder voor+achter rondom bescherming, neem dan echt niet het risico dat haar been een keer open ligt...
Met dingen zoals strijklappen enzo zie je vanzelf aan de krassen, of ze wel/geen nut hebben... en je let gewoon op wat voor oefeningen je wilt gaan doen (bijv. met balkjes, veel overstappen, wijken etc.), hoe moeilijk je paard dat vindt en of hij nog erg onhandig kan zijn, daar pas je je beenbescherming op aan.
Maar als ik zie dat ze heel relaxed is en ik longeer d'r even in de bak/paddock waar ze elke dag loopt en we gaan geen bijzondere dingen doen, dan is beenbescherming ook totaal overbodig...

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:11

Dank voor jullie reactie
Mocht ik hoger en gerichter wedstrijden gaan rijden zal ik bescherming overwegen. Zolang mijn meisje en ik nog moeten werken aan ons recht richten hou ik haar nog zonder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:15

Mijne wil nog wel eens strijken. En aangezien ze wat jaren terug veel problemen heeft gehad met haar benen doe ik altijd beschermers op.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:17

Helemaal kaal.. pony loopt gewoon netjes.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:22

Die van mij reed ik altijd zonder beschermers. Ze staat nu echter vierkant op ijzers, en sindsdien rij ik haar met peeskappen voor en achter. Ik hoor ook dat de kappen bij bepaalde oefeningen langs elkaar af strijken: mijn paard is nog erg zoekende in haar balans en waar ze haar benen moet laten bij sommige dingen.

Ze staat overigens verder 24/7 op de wei lekker zonder beenbescherming, maar dan hoeft ze ook geen rare oefeningen te lopen.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:29

Ik zou idd peesjes kunnen omdoen om te luisteren of ze aantikt

FleurVerona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:36

Ik heb altijd peesbeschermers en strijklappen om. Die van mij wil nog wel is met de achterbenen langs elkaar strijken als ze wat drukker is of een als ze weer eens schrikt en peesbeschermers doe ik ook gewoon uit voorzorg. Daarnaast heeft mijn instructrice het me aangeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:42

Ik vind het persoonlijk nogal storend dat tegenwoordig in veel topics heel veel mooie foto's voorbij komen maar dan helemaal de benen volgehangen met alle bescherming die je zowat maar kan hebben.
Maar zoals met veel dingen word naar mijn mening heel erg overdreven.

Mijn vorige pony tikte ook een tijdje aan maar dat heeft hij zelf afgeleerd nadat hij zichzelf een keer een wondje aantikte, daarna nooit meer gedaan.
De merrie die ik nu al 13 jaar heb heeft ooit tijdens een buitenrit een peesblessure opgelopen, deze had echt niet voorkomen geweest als ze beenbescherming had gehad, ze heeft nogal dunne weke beentjes maar eigenlijk nooit bescherming om, nog nooit wat mee geweest.

Mijn mening is dat ze vanzelf wel leren op eigen benen te staan, met bescherming heb je al snel dat ze te warme benen krijgen wat alleen maar verhoogde kans heeft op blessures, en ja elk paard heeft wel eens iets, maarja een mens toch ook wel, thats life.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:43

Ik reed nooit met beenbeschermers aan, vond het de grootste onzin.
Toen een keer een filmpje op youtube gezien (niet voor de mensen met een gevoelige maag) waarbij ze een paard compleet aan het ontleden waren.

Hierop was ook te zien, dat er in het voorbeen een pees ziet, die bij een vrij lichte aantikking volledig afscheurt (bij bijv. een wat hardere galop omdat dan het achterbeen dicht bij het voorbeen komt).
Dat heeft me wel aan het denken gezet.

En je kunt natuurlijk aan de slijtage van peesbeschermers zien hoe nodig het is. Als je na een uur rijden nog geen krasje aantreft, dan kun je gerust zonder denk ik.
Maar als je ziet wat voor krassen er op de strijklappen en peesbeschermers toch nog zitten, was voor mij een reden om sinds kort niet meer zonder te rijden. (op de wei gaat ze wel zonder beenbeschermers, maar ik heb een paard die toch niet gek doet).

Ook bij aanleren van nieuwe dingen zoals schouderbinnenwaarts enzo zou ik nooit zonder beenbescherming doen. Soms zijn ze dan toch nog wat ongecontroleerd, en ze gaan echt niet dood van 1 keer aantikken. Maar ik zie toch paarden die onverklaarbare dikke kogels hebben of andere schiefels/gallen.
Ik denk dat dat echt kan komen door een irritatie t.g.v. aantikken tijdens rijden.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:50

Duidelijk verhaal/antwoord Romy1234

Dank je Sky-As Zoals ik al zei..Ik zal allicht peesjes omdoen om te luisteren of ze aantikt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:52

maar dat voel je toch irmsel? en anders zie je het als je aan de hand werkt.

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:52

Mijn staat staat rondom op ijzers. Als hij in de wei staat heeft hij niets om.
Ook als ik buiten ga rijden hoeft hij van mij niets om. Ondanks dat hij veel dingen spannend vindt, luistert hij erg goed. Hij kijkt zelf ook echt mee dat er niets in de buurt staat. :D

Peeskappen (voor en achter) gebruik ik alleen met springen. Dit omdat mijn paardje nog wel eens een balk raakt/eraf gooit :P

Sinds kort rij ik ook dagelijks met springenschoenen iom met mijn instructrice. Omdat we sinds kort bezig zijn om zijn achterhand er goed onder te brengen. Doordat hij dit nog erg moeilijk vindt en een beetje moet zoeken hierin raakt hij af en toe zijn eigen benen :o

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:53

mijn pony heeft een hoefbreuk gehad, die door een paar springschoenen te voorkomen was. ik heb er daardoor 1.5 jaar uitgelegen.
mijn oude pony is door een hond in daar been gebeten! gelukkig had ze beenbeschermers om, alleen die waren kapot, het been was nog heel!

hier dus eigenlijk altijd beschermers. ( behalve in de wei of op stal dan! haha)
maar niet alleen daarvoor, ook voor het tikken of strijken.

maar eigenlijk vind ik het een eigen keuze.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:54

Mijn vorige pony, was een jong en onstuimig beestje, dat zn eigen benen aantikte. Die kreeg regelmatig peesbeschermers om.
Mijn huidige pony alleen als we gaan springen (als ik eraan denk). Springen vind ik toch wel wat risico met zich meebrengen.
Verder zie ik op stal veel meiden waarbij het gewoon leuk bij hun setje staat, meiden die echt veel crossen en springen, en meiden waarvan de paarden in het verleden peesblessures gehad hebben.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:56

Dies-7
Achterhand trainen, ik ken het
Mijn meisje raakt met haar achter benen wel haar voorbenen en dat doet ze in eigen vrije tijd :o meut.
Maar ik ga haar geen hoefbal beschermers opdoen in de wei. Ze heeft geen ijzers en ik heb geen wondjes gespot.
Toch na het verhaal van interne beschadigingen ga ik er nu over na denken

Dank je wel allemaal voor het delen van jullie ervaringen!!!