singel voor dressuurzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horseloverVE

singel voor dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 11:57

hoi,

ik ben van veelzijdigheidszadel overgestapt naar dressuurzadel weten jullie welke maat singel ik moet nemen als mijn paard een veelzijdigheidssingel 135 heeft welke maat heeft hij dan voor een dressuurzadel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:27

Ik ben destijds van een veelzijdigheidssingel van 105 cm naar een dressuursingel van 65 cm gegaan. De singel die ik nu heb is eigenlijk net iets te lang, 55 zou misschien beter zijn geweest. Maar wie weet heb je wat aan het verschil in lengte bij mij.

De gespen van je dressuursingel horen in elk geval boven de elleboog te zitten, en tussen de bovenkant van de singel en je zweetblad hoort ongeveer 10 centimeter te zitten als je hebt aangesingeld :)

antje_vip

Re: singel voor dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:40

Passen... Wellicht handig om het zadel op je paard te leggen en dan met een cmband te meten hoeveel ruimte er nog tussen de singelstoten zit :) Dan heb je precies de cm's voor je singel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:00

Nee, dan heb je een te lange. Een aangesingelde singel zit wat strakker dan dat je een centimeterlint om je paard z'n buik kan houden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:34

Maar er zitten toch meerdere gaatjes in? >;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:49

Gewoon je zadel opleggen dan van het midden van de gaatjes in je singelstoten meten naar de andere kant middenkant. Dan kan je paardje nog makkelijk wat dikker of dunner worden zonder dat je ineens een andere maat singel moet.

Door je maat van je andere zadel kan je niet weten welke maat je nu moet hebben omdat je lange en korte dressuurzadels hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:21

Verschilt ook of je lange singelstoten hebt of vrij korte. Wij hadden het gemeten dmv een meetlint van de ene singelstoot naar de andere te brengen, en daar dan nog een aantal cm bij optellen. Stel je komt uit op een maat van 57, neem dan een 60 cm.