Starheid/stugheid panelen van Trekker boomloos zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Starheid/stugheid panelen van Trekker boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 15:54

Onder mijn boomloze zadel (wat geen Trekker is) heb ik Trekkerpanelen. Gisteren voor het eerst mee gereden en, dat heb ik natuurlijk weer, een boomloos zadel wat brugt :roll: Mijn paard heeft een redelijk gewelfde rug, onder andere omdat hij wat overbouwd is maar ook omdat hij enkele maanden heeft stil gestaan. Als hij/zijn rugspieren wat meer getraind worden weer zal zijn rug nog wel iets rechter worden maar de panelen zijn té recht.

Op zich ben ik tevreden over de panelen hoor, ik heb gisteren een witte handdoek onder het zadel gelegd en aan de achterkant zag het er goed uit. Aan de voorkant, vlak achter zijn schouderbladen, waren dikke, donkere strepen te zien, en daarachter een heel stuk wit. De panelen zijn in elk geval dik en stevig genoeg want mijn niet al te grote paard moet wel zo'n 70 kilo ruiter dragen. Ik heb de panelen getest in 3 gangen (stap, tölt en draf) en dat ging gewoon normaal, ook overgangen en tempowisselingen. Maar mijn ruin is een harde, die stommelt ook wel door met een bruggend boomzadel weet ik helaas uit ervaring.

Ik wil dat hij zo min mogelijk ongemak heeft. Wie heeft er tips? Oftewel hoe hebben andere mensen het té stugge van deze panelen opgelost?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:00

Als het zadeltje zelf (los) voldoende kan buigen, en de kussens (los) ook dan zou je kunnen proberen om beide delen niet recht, maar alvast een beetje gebogen aan elkaar vast te maken.

Of je doet de kussens in een dekje :P

Het probleem dat je nu omschrijft is dè reden waarom Barefoot met een pad met inlages werkt: dan kunnen de kussens en het zadel ten opzichte van elkaar iets bewegen waardoor het geheel de rondingen van de rug beter kan volgen.

Je houdt hetzelfde schokdempende en drukverdelende vermogen van de kussens, maar ze kunnen makkelijker rond gaan staan omdat ze niet tegengehouden worden door het zadel. En vice versa :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 13:44

Dat begrijp ik. Ik wil alleen juist graag iets dat er ook een beetje leuk uitziet, als er iets is wat ik heel lelijk vind is het wel de gemiddelde barefoot, oner andere vanwege zo'n kijk-ik-ben-een-boomloospad-pad eronder. Net als die modellen van Trekker trouwens, zien er net uit als pinokkiozadels voor grote mensen. Ondanks de panelen (met van dat lompe klitteband)

Ik denk dat ik er uit ben. Een deel van de zadelkant, dus waar het klitteband aan zit, heb ik verwijderd ter hoogte van de "knik" in z'n ruglijn, Aan die kant zit namelijk een soort stug kunststof. Het latex zelf (plus het kunstleer aan de paardkant) kun je letterlijk dubbelvouwen. Dan verwacht ik eigenlijk dat het geheel straks íéts minder stabiel is, dus iets minder als boomzadel aanvoelt, maar zich wel beter aan z'n rug aanpast.

Het is alleen zo'n nare klus om de panelen los te halen en ze weer vast te zetten. En vooral om het stiksel van het paneel zelf los te halen. Zit allemaal met lijm vast. Niet mijn stiksels maar die van Trekker. Eerste keer dat ik de panelen vastzette zat er ook nog geen kopijzer in het geheel, inmiddels is het al een stuk minder vouwbaar (gelukkig maar want dat was de bedoeling. Maar voor dit soort aanpassingen is het dan weer onhandig)

Op zich snap ik ook je idee van de boel "krom" aan elkaar stikken. Het was alleen toevallig mijn bedoeling dat dat paard z'n rug ook goed bol kan maken. Nou weet ik ook wel dat daar beperkingen aan zitten maar ik zit er niet zo op te wachten dat zo'n krom vastmaaksel weer voor andere problemen zorgt. Anders had ik er wel een boomzadel op gelegd ;)

pmarena

Re: Starheid/stugheid panelen van Trekker boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:11

Tja, mooi en efficiënt gaan niet altijd samen èn zijn voor iedereen anders :P

Hopelijk werkt het met de aanpassing van de zadelkussens, lijm gebruikt men in de zadels tegenwoordig erg graag inderdaad :=

Als het geheel zowel hol als bol moet kunnen staan dan is het op zich toch wel handig als de verschillende lagen over elkaar heen kunnen glijden... maar het ligt er maar net aan hoe flexibel je het wilt hebben :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 21:40

Het werkt super! De kussens zijn nog steeds stevig, maar niet meer star. Gisteren samen met lesgeefmevrouw naar de afdruk op paard z'n rug staan kijken (regenafdruk, hij had niet genoeg gedaan voor een zweetafdruk) en die was mooi gelijkmatig. Omdat hij nog in z'n rug gaat veranderen - hij heeft ruim 5 maanden stilgestaan- én omdat zijn rug in de verschillende gangen natuurlijk verschillende welvingen heeft ben ik heel blij met het eindresultaat. Ik kon ook meteen een stuk strakker aansingelen, toen de boel eenmaal paard z'n rug volgde en je niet meer tussen paard en zadel door kon zien wat voor weer het is :P