Wintec wide; vzh of dressuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Wintec wide; vzh of dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:58

Ik moet noodgedwongen op zoek naar een nieuw zadel. Ik reed altijd met een westernzadel maar deze is onlangs gestolen. Om praktische redenen wil ik nu een engels zadel aanschaffen.

Mijn paard is erg rond en breed gebouwd. Ik weet van vroeger dat wintec vaak goed past op haar dus dacht die richting uit te gaan.
Nu zag ik dat ze van de wintec wide een vzh en een dressuur versie hebben.
Is er veel verschil tussen beide zadels? Qua pasvorm, rij comfort, …

Ter info, ik rijd enkel recreatief in het bos waarbij ik veel draaf en dan licht rijd. In de piste rijden we nog zelden.

antje_vip

Re: Wintec wide; vzh of dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:00

Hetzelfde verschil als bij andere vzh en dressuur: bij dressuur zit je wat rechter met je benen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:40

Ok, en wat zijn de grootste verschillen tussen vzh en dressuur zadels? Waar moet ik rekening mee houden/aan denken?

Ik rijd voornamelijk recreatieve bosritten van zo'n 2u.
Ik rijd voornamelijk licht in draf, dit moet dus makkelijk kunnen, is er een verschil in beide zadels voor betreft lichtrijden (dit ging met mijn westernzadel bijvoorbeeld niet super 'makkelijk', zo'n zadel leent zich daar natuurlijk niet echt toe)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:47

Persoonlijk vind ik een veelzijdigheidszadel fijner voor in de bossen. Nou heb ik nog nooit op een Wintec vzh zadel gereden, maar wel in een Wintec dressuur, en daar in heb ik toch een redelijk gedwongen houding wat ik in de bossen niet fijn voor m'n knieën vind. In het vzh zadel dat ik gewend ben heb ik toch meer bewegingsvrijheid en dat vind ik voor in de bossen fijner :) maar er zijn ook weer zat mensen die een vzh zadel helemaal niet fijn vinden, dus het is toch wel een kwestie van je eigen voorkeur. Lichtrijden kan overigens in allebei gewoon.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:49

Mijn tip, zoek een zadelmaker / ruitershop waarbij je het zadel kan testen. Misschien wordt het dan wel meteen duidelijk voor je dat je een dressuurzadel absoluut niks vindt, of een vzh. Of misschien geen van beide :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:51

Ik zou gewoon is kijken of je het kan proberen. Ieder heeft zo zijn voorkeur. Mijn voorkeur gaat uit naar een dressuurzadel ook voor buiten te rijden. Ik zit daar gewoon fijner in. Ik rijdt graag met lange beugels en dat zit fijner op een dressuur dan een vzh zadel.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:52

Hoi!

Ik heb een wintec veelzijdigheidszadel. Ik rijd daar ook vaak lange buitenritten mee en je kunt daar goed mee lichtrijden.
Een vriendin van mij heeft hetzelfde zadel maar dan de dressuurversie, die zit iets 'dieper' en je been ligt wat stiller ook kun je prima lichtrijden. Maar springen is echt niet te doen met een dressuurzadel (vind ik persoonlijk).
Zelf vind ik echt dressuurmatig trainen (veel doorzitten, juiste beenhulpen geven, etc.) niet heel fijn met mijn veelzijdigheidszadel. Maar als ik jou zo begrijp is dat niet jou bedoeling.

Het is net wat je zelf prettig vind ;)