kramp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bastin

kramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 09:17

Hoi bokkers,

Wellicht handig om eerst te melden met wat voor een zadel ik rijd voordat ik mijn probleem toelicht. Vorig jaar heb ik een Busse zadel gekocht en heb hiermee mijn paard ingereden. Prima zadel en was er erg over te spreken. Alles is vooraf aangemeten door de zadelmaker waarbij ik het zadel heb gekocht.

Afbeelding
Foto van internet

Nu, inmiddels een jaar verder, ben ik veel bewuster bezig met mijn houding. Heb een holle rug en daar loop ik nu met rijden tegenaan. heb hiervoor een ruime tijd geleden bij de fysio gelopen.

Ik heb gekozen voor een zadel met aardige kniewrongen (dikker dan op deze foto) omdat ik anders mijn benen snel afsteek naar voren. Het is zo dat ik mijn bekken meer moet kantelen naar voren zodat ik mijn benen een stuk beter kan aanleggen. En wellicht al te raden.. zodra ik mijn bekken kantel schiet er gelijk kramp in mijn heupen waardoor ik echt even moet stoppen voordat ik verder kan rijden. Ik ondervind hier best veel hinder van.

Zijn er meer mensen met een vergelijkend probleem? Wat is wijsheid? Wellicht een ander zadel proberen met minder kniewrong? Eigenlijk vind ik dat heel fijn rijden maar de kramp is niet fijn. Wellicht oefeningen buiten het paardrijden om? De oefeningen van de fysio zijn voornamelijk voor mijn rug.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en wellicht tips heeft!

Groetjes,

Anouk

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:09

Dit herken ik zeer zeker en de zadelmaker heeft toen een ander zadel aangeraden, bij mij lag het oeuvre aan een te gedwongen zit. Het daaropvolgende zadel liet mij veel vrijer zitten met minimale wrong en daar reed ik perfect mee weg.

Sinds ik hardloop merk ik dat mijn heupen/onderrug sterker en soepeler worden, dus als dat mogelijk is, zeker een aanrader. Anders volstaat wandelen ook. :)

Succes!

Vivat

Re: kramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:18

Misschien kun je eens van iemand een zadel lenen om uit te proberen of je het met een ander zadel ook hebt? Dan zou je kunnen achterhalen of het echt door het zadel komt.

Verder kun je misschien het oefeningetje proberen om in draf dubbel licht te rijden. Je draaft aan en gaat 2x staan 1x zitten 2x staat 1x zitten en blijft dit volhouden(dus je zit als het ware om de pas op het verkeerde been) je mag natuurlijk je beugels 1 of 2 gaatjes korter maken als je dat helpt en probeer het bijv. eerst 1 rondje daarna 2 rondjes tot het je gemakkelijk afgaat.
Deze oefening is een goede balansoefening, zeker om je benen op de plaats te krijgen (gaat écht niet lukken met je benen te ver naar achteren of naar voren :+ ) en heeft mij enorm goed geholpen.
Ik hoop dat je er iets mee kan, succes!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:51

Kramp in de heupen is een veel voorkomend probleem bij amazones. Vaak veroorzaakt door een te brede twist en/of een te ver terug gesneden zweetblad die de knieën naar achteren dwingen. Dit door de vorm van de heupkom en de manier waarop de heupkop daarin aansluit. Mooie afbeelding:
Afbeelding

Je kunt je voorstellen dat wanneer de vrouwelijke knie naar buiten gedwongen wordt, er druk ontstaat bij het heupgewricht.

Afbeelding
Mooie afbeelding van de heupkom van een vrouw.
Als de knie te veel naar achteren gedwongen wordt, hangt het bovenbeen niet meer ontspannen uit deze heupkom. Er ontstaat een drukpunt en in feite slaat het hele bekken daardoor op slot. Heeft menig amazone vast wel al gevoeld als een instructeur je been pakte, naar achteren draaide en daar nog wat heftige woorden bijvoegde in de trant van: "hier moet je been blijven liggen."
Dit zelfde gebeurt wanneer je je bekken meer naar voren kantelt en je benen meer naar achteren brengt op een zadel dat hier niet voor geschikt is.

Bastin

Re: kramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 08:12

Bedankt voor jullie hulp en uitleg. Hardlopen doe ik regelmatig maar heb niet het idee dat veel invloed heeft. (nu loop ik ook niet dagelijks). Heb gisteren een ander zadel uitgeprobeerd op een ander paard ook maar daar zat ik al meteen een stuk vrijer in.

Maandag laat ik de zadelmaker komen om te kijken of alles nog goed ligt en om wellicht andere zadel te proberen, hopen dat het probleem daarmee wordt verholpen.