Kaptoom of hoofdstel bij wandelen met jonge pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Syllke_x

Kaptoom of hoofdstel bij wandelen met jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:12

Omdat ik geen antwoord op Bokt kan vinden op mijn vraag (hopelijk heb ik goed gezocht) hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een Welsh Cob, nog hengst, van ruim 2 jaar oud. Hij staat 24/7 buiten, is heel braaf en ik neem hem soms mee tussen paarden door naar de binnenbak, wasplaats e.d. Nooit problemen. Nu willen we langzaam aan wat meer gaan wandelen, over de weg, om hem verkeersmak te maken. We willen hem later gaan inspannen en dan is het makkelijk als hij al wat verkeer gewend is. Maar ik twijfel of ik een kaptoom zal aanschaffen of een hoofdstel. Gewoon met halster lijkt me vragen om problemen, ook al is hij zo braaf nu.
Wat vinden jullie? Ben benieuwd, alvast bedankt!

Fotografie91

Re: Kaptoom of hoofdstel bij wandelen met jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:35

Ik zal persoonlijk juist met een halster oefenen aangezien hem dat bekend is denk ik?
Eerst gewoon lekker op een veilige plek wandelen en later langs de weg stukjes.
Een kaptoom vind ik persoonlijk niks maar dat ligt aan mij, en een hoofdstel zal ik zeker niet doen nog aangezien die dan druk in zijn mond heeft terwijl je wilt dat die het juist rustig leert lijkt mij.
gewoon rustig aan alles leren en als die lastig is kan je altijd een hengstenketting gebruiken dat is voor een jong paard altijd fijner als gelijk een hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:36

Met een halster zou je, mits je de basisregels van wijken voor druk goed hebt afgesproken, prima af moeten kunnen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:38

Voor de zekerheid zou ik gaan voor een touwhalster. Geen druk en niets echt 'vast' om zijn hoofd maar toch iets waarmee je wat meer te vertellen hebt als het spannend wordt.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:48

Dank voor de reacties! Touwhalster en hengstenketting heb ik allebei nog niet aan gedacht. Goede tips! Fokker had het wel over een hoofdstel maar zie er zelf ook tegenop, iets in zijn mond.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:51

Ik zou voor een touwhalster gaan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:59

Ik wandel met mijn jonge paard altijd met een touwhalster met een lang touw, dan werk je net wat duidelijker in als het nodig is en heb je ook genoeg touw in je handen mochten ze wat weg schieten, en het uiteinde kun je evt nog eens gebruiken om bij te tikken mocht dat nodig zijn...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:09

Ik zou ook voor een touwhalster kiezen met inderdaad een voldoende lang touw. Heb je toch net wat meer te zeggen als een gewoon stalhalster als hij even niet zo braaf is. En als de basis opvoeding goed genoeg is heb je meer niet nodig.

Een bit kan je beter in vertrouwde omgeving rustig aan hem aanleren, niet combineren met een situatie waarin hij misschien wel eens even niet netjes meeloopt. Je wil hem dan niet onnodig op een rare manier in z'n mond trekken.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 21:30

Ik zou inderdaad graag iets meer controle willen hebben dan het halster waar ik nu met hem mee wandel, over het terrein. Hij kent het 'HO'-commando en gaat achterwaarts op mijn stem. We willen gewoon een stukje over de weg, maar stel dat er een tractor komt ofzo, je weet 't nooit. Ik had zelf dus helemaal niet aan een touwhalster gedacht. Zal me eens gaan verdiepen in touwhalsters... heb er nooit eerder mee gewerkt :o
(zeven jaar geen paard meer gehad en daarvoor nooit van gehoord eerlijk gezegd...). Heel erg bedankt voor de tips!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:37

een touwhalster maakt echt wel verschil met een gewoon halster, ik vind het zeker een aanrader voor een jong paard!

bitje zou ik niet doen, daar kunnen ze nog erg angstig op worden als je er ineens flink mee ingrijpt en dat wil je nou net niet met een jong paard...