[WN] westernzadel voor Fries

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

westernzadel voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:28

Goedemiddag,

ik overweeg om een westernzadel aan te schaffen voor mijn fries ivm TREC en langere afstandsritten.
Nu zijn Friezen geen typische westernpaarden, helemaal niet qua bouw: vaak vrij korte rug, rond geribt en hoge halsaanzet.
Daarom was ik benieuwd voor diegene die met een westernzadel op hun fries rijden, welk merk dit is en wat jullie evt aan tips/trucks hebben.

Ik vraag geen mening of je dit wel of niet vind passen bij een fries, ik vraag alleen welke merken en waar ik evt op moet letten ivm afwijkende bouw van mijn paard.
Dus rijd je met een western zadel op je fries, dan hoor ik graag jou ervaringen en meningen en welk soort zadel je hebt.

Ik hoop wat meer informatie van jullie te ontvangen.
groetjes

hiphorse

Re: westernzadel voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:30

telt een kruising fries ook?
heb gewoon een zadelpasser langs laten komen en uiteindelijk (van +/- 20 zadels) waren er 2 uitgekomen die paste :)
het kost wel wat maar dan heb je ook wat

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:33

kruising fries telt ook hoor :D
maar wat voor merk heb je nu? ik heb goede ervaring met Evelien van Euro-horse en die wil ik zeker laten komen, maar ik zou me nu graag beetje inlezen voordat ik haar laat komen. ook zodat ik beetje weet in welke prijsklasse ik moet denken.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:34

Je kan mazzel hebben maar uitgaande van de doorsneemodellen friese rug en idem westernzadels zou ik voor een endurancezadel gaan kijken.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:39

wittepit schreef:
Je kan mazzel hebben maar uitgaande van de doorsneemodellen friese rug en idem westernzadels zou ik voor een endurancezadel gaan kijken.

kan je me wat meer informatie geven waarom? (ik had begrepen dat endurance modellen in principe vaak dezelfde opbouw hebben als westernzadels maar dan zonder knop?)

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:49

HAR-->WN-TR

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:52

Revanches schreef:
HAR-->WN-TR

sorry voor de verkeerde locatie, bedankt voor het herplaatsen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:54

Rockwitch hier op bokt heeft een westernzadel op haar fries.
Zij heeft ook iemand laten komen met meerdere zadels.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:02

Geen fries hier, maar op mijn korte, rondgeribte tinker en belg heb ik een barefoot arizona liggen. Roundskirt, dus past prima op een korte rug, en de zadels vormen zich perfect naar het paard. Bij de tinker stap ik met krukje op, maar de belg heeft nog wat schoft en daar kan ik gewoon aan het zadel hangen zonder dat het schuift :) En ze zitten echt héérlijk.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:07

komt trauma op zetten :')

na dat onze vorig fries er aan gewend was, vonden we het bijde heerlijk.
maar in het begin vond ze het ding dood eng, en stuiterde allen kanten op, ik was niet op zo een reactie bedacht, en er meteen op geklomen, nou zo een knop in je buik is niet prettig kan ik je verrtellen.
dus tip, doe hem/haar eerst even aan de longeerlijn, zo dat hij/zij er eerst aan kan wennen, het voelt namelijk heel anders voor je paard.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:14

leun schreef:
kruising fries telt ook hoor :D
maar wat voor merk heb je nu? ik heb goede ervaring met Evelien van Euro-horse en die wil ik zeker laten komen, maar ik zou me nu graag beetje inlezen voordat ik haar laat komen. ook zodat ik beetje weet in welke prijsklasse ik moet denken.

ik heb een horseman outfitter (ja is echt een merk ;) ) maar zover ik heb gehoort worden deze zadels niet meer gemaakt

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:26

brainless:bedankt ik ga haar even opzoeken

8nnemieke: bedankt voor je suggestie, maar heb liever een boomzadel dan boomloos, daar kan ik zelf niet fijn op zitten en ga dan onbewust het paard tegenwerken. Dat heb ik op een boom(western)zadel niet.

hanny_jelke: bedankt voor de tip, dat was ik sowieso van plan :) wat voor merk/type zadel hadden/hebben jullie voor je fries?

hiphorse:daar heb ik van gehoord en ook dat ze die idd niet meer maken. Gelukkig heb jij er nog wel een te pakken gehad. Wie heb jij laten komen als ik vragen mag?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:33

leun schreef:
brainless:bedankt ik ga haar even opzoeken

8nnemieke: bedankt voor je suggestie, maar heb liever een boomzadel dan boomloos, daar kan ik zelf niet fijn op zitten en ga dan onbewust het paard tegenwerken. Dat heb ik op een boom(western)zadel niet.

hanny_jelke: bedankt voor de tip, dat was ik sowieso van plan :) wat voor merk/type zadel hadden/hebben jullie voor je fries?

hiphorse:daar heb ik van gehoord en ook dat ze die idd niet meer maken. Gelukkig heb jij er nog wel een te pakken gehad. Wie heb jij laten komen als ik vragen mag?

wij hadden ook een horseman outfitter zat heerlijk, en lag perfect op ons paard.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:43

ik heb texas jack in tiendeveen laten komen, maar die zit denk ik een beetje te ver weg

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:36

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:30

leun schreef:
wittepit schreef:

kan je me wat meer informatie geven waarom? (ik had begrepen dat endurance modellen in principe vaak dezelfde opbouw hebben als westernzadels maar dan zonder knop?)

Friezen willen nog wel eens een wat diepe rug hebben. Veel Westernzadels zijn van voor naar achter vrij recht, en de kans op dat ie brugt lijkt me aanwezig. De bewegingsvorm van een fries is met vrij veel rotatie van de schouderbladen, en Westernzadels liggen daar op ipv achter.
Endurancezadels hebben meer keus qua pasvorm in de kussens, meer schoudervrijheid, terwijl je wel varianten met fenders en evt een knop op de voorboom hebt.
Plus, ze zijn een stuk lichter! Weet niet hoe hoog jouw fries is, maar 20kg naar 1m45 of 1m65 is een groot verschil.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het lijkt me geen logische combinatie.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:32

Pools zadels zijn ook kort. Staan op de site van Cattleman's en super geschikt voor paarden met een korte rug.
http://gvrusatechnics.com/

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:39

ik heb een westernzadel voor mijn fries maar die heb ik nu te koop staan.
ik heb hem weinig gebruikt omdat ik dressuur wou gaan rijden. ik had hem overgekocht samen met het paard. ik weet ook niet heel veel over westernzadels maar dit was mijn zadel en die lag prima op mijn fries:http://www.bokt.nl/markt/ad/83751/montana-124-westernzadel succes verder!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:42

ik hoorde dat je voor paarden met korte ruggen iedergeval het beste een roundskirt zadel aan kan schaffen. qua merken heb ik niet zo veel verstand helaas.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:33

wittepit schreef:
Friezen willen nog wel eens een wat diepe rug hebben. Veel Westernzadels zijn van voor naar achter vrij recht, en de kans op dat ie brugt lijkt me aanwezig. De bewegingsvorm van een fries is met vrij veel rotatie van de schouderbladen, en Westernzadels liggen daar op ipv achter.
Endurancezadels hebben meer keus qua pasvorm in de kussens, meer schoudervrijheid, terwijl je wel varianten met fenders en evt een knop op de voorboom hebt.
Plus, ze zijn een stuk lichter! Weet niet hoe hoog jouw fries is, maar 20kg naar 1m45 of 1m65 is een groot verschil.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het lijkt me geen logische combinatie.

bedankt voor de uitleg. Een endurance zadel zou dan wellicht inderdaad een betere keuze zijn. Maar heb je wellicht een link of zoekterm waarop ik kan zoeken om wat meer modellen te vinden die lijken op western zadels? bij endurance zadels zie ik vaak een heel summier zadel met alleen een zitting en singelstoten, maar voor mn gevoel is dat geen "compleet" zadel. Maar als deze er dus wel zijn die lijken op een westernzadel dus met fenders en een knop zou dat wellicht de oplossing zijn.
Mijn friesje is 1.64 hoog, maar ik ben zelf oko 1.80 dus dat op het paard tillen valt nog wel mee qua zwarte, maar lichter is altijd fijner :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:57

Laatst bijgewerkt door wittepit op 12-07-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:00

Mijn vriendin heeft een Fries die ze met een westernzadel rijdt, zal eens vragen wat voor een het is :)
Maar hij zit in ieder geval heerlijk :o

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:41

Voor als je er ook TREC mee wilt gaan rijden zou ik je dan alvast mee geven om meteen de knop verwijderbaar te maken of helemaal weg te halen.
Dat ivm het springen.
Ja, je kunt er mee springen maar je maakt het je zelf niet makkelijker en zult niet de eerste zijn die een onaangename ervaring op doet met die knop