Het aller zachtste hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Het aller zachtste hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:33

Mijn pony heeft zo'n belachelijk gevoelige huid! Kwa bitje doen we al zo voorzichtig, omdat haar mondhoeken gelijk knal rood worden, en soms zelfs een wondje op kan komen! (daarom ook niet een normaal bitje nu.. dus bitgebeuren is opgelost)

Maar nu word ze eindelijk vaker gereden, maar nu speelt er een nieuw probleem op! Op de plek van de neusriem, zowel onder haar hoofd als bovenop de neusbrug ontstaan gewoon wondjes nu! De neusriem ziet niet te strak, we poetsen het zand/stof weg.. maar haar huid is gewoon zo gevoelig!
Ze heeft al geen sperriem om. heeft ook geen nut bij haar.
Ook achter haar oren is het rood na het rijden, gewoon geirriteerd/gevoelig!

Nu zat ik te denken om iniedergeval onder haar hoofd langs (kin zegmaar) een bontje te doen, daar is het ergst, maar eigenlijk zou ik dan mijn hele hoofdstel met bontjes in moeten pakken :')

Dus ik denk.. laat ik het anders aanpakken!
Het hoofdstel is nieteens zo ruw/hard, al een jaar in gebruik, ingevet en alles.. maar het was gewoon een €15,- hoofdstelletje zonder poespas.

Dit is haar huidige hoofdstel:
Afbeelding
Afbeelding

Zijn er extra zachte hoofdstellen? ik heb ooit iets gelezen van gel-onderlegd e.d.?
Ik ben best berijd er voor te sparen! (het MOET wel bruin zijn... :') )
Ik hoor graag jullie tips!

Anoniem

Re: Het aller zachtste hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:35

Wat misschien ook zou kunnen werken is een hoofdstel van ander materiaal, biothane bijvoorbeeld?
Het zal niet zachter zijn dan leer, maar is wel heel glad en zal denk ik minder schuren.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:36

Of ga voor hoofdstellen van kalfsleer, dat is erg zacht. Wel wat aan de prijzige kant, maar je hebt dan wel echt kwaliteit en lekker zacht soepel leer.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:37

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:39

Gewoon naar een winkel gaan en even alles voelen. Heb pas een super zacht leer hoofdstel gezien in een winkeltje.

Maar je kan ook bontjes kopen, ik had voor mijn pony vroeger een wit bontje achter de oren zodat het niet open ging.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:39

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Nu je het zegt.. met de 2x biothane hoofdstel had ik nergens last van..
Ik vond het alleen niets met de bitclips e.d.

Maar ik heb nu een roze thuis liggen van biothane/PVC.. en die moet ik nog eens testen. Maar dit wilde ik niet als 'dagelijks' hoofdstel. Maar ik ga het zeker proberen!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:40

Kers78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:41

De Kieffer Dagmar is verreweg het meest zachtst onderlegde hoofdstel wat er op de markt is. Alle onderdelen die in aanraking komen met het paardenhoofd zijn onderlegd. Dus de bakstukken, de gehele neusriem, de keelriem, kopstuk etc etc.
Je hebt ze met een normale gecombineerde neusriem en in aansnoer uitvoering in bruin en zwart leverbaar. Echter wel alleen op bestelling leverbaar :s

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:42

Ik zou zeggen Kieffer :) Hele fijne zachte hoofdstellen die ook heel lang mee gaan!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:43

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:44

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:44

Klopt, dit is een smal neusriempje en niet/nouwelijks (zit wel iets van een laagje onder) onderlegd inderdaad..

Ik ga eens kijken naar je links!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:47

Mijn voskleurige paard kreeg ooit haaruitval nadat het hoofdstel met olie was ingevet. Ze werd binnen een paard dagen kaal op alle plekken waar het hoofdstel heeft gezeten, ook de bakstukken. Lijkt op een soort allergie voor de olie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:53

Mijn kieffer hoofdstellen, zacht onderlegt, zijn echt super zacht.

Ik koop eens in de zoveel tijd een emmertje lederolie en doop de hoofdstellen daar dan in, meerdere keren achter elkaar, tot het er niet meer in kan trekken. Ze zijn super zacht en soepel!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:54

Dank je!
Ik zie kieffer nu vaker langs komen, daar ga ik eens naar zoeken! :D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:56

Kieffer is inderdaad top, wel duur. Maar blijven er super uitzien en zijn echt zacht!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:57

Dobert of passier. Helaas hangt daar wel een prijskaartje aan

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:09

Het hoofdstel op de foto's vind ik er niet super schat uitzien, maar dat kan aan mij liggen.

Ik zou idd naar de winkel gaan, en daar voelen, heel veel voelen, en dan niet alleen naar Divoza, maar meerdere winkels, en misschien als je de tijd ervoor wil nemen, in Duitsland hebben ze vaak grote evenementen / beurzen met heel veel ruitersportartikelen.
Daar heb je heel veel keuze.

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:16

Misschien kan ze op haar hoofd niet tegen leer? Op de manege is een een paard die daar ook allemaal wondjes van kreeg. Die heeft een kunststof/kunstleer hoofdstel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:53

Diaz schreef:
Rianneuhh schreef:

Ik heb heel toevallig vorige week dit hoofdstel van een stalgenootje gevoeld.. maar die is juist heel hard! Wel onderlegd, maar echt niet soepel helaas.

Ik heb dit hoofdstel ook gebruikt en ik vind dit toch wel 1 van de zachtere hoofdstellen die ik al vastgehad heb. Leeronderhoud doet natuurlijk ook veel. Opgedroogd zweet en onvoldoende invetten/balsemen kan van ieder hoofdstel een kartonnetje maken. ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:00

Gini schreef:
Ik heb dit hoofdstel ook gebruikt en ik vind dit toch wel 1 van de zachtere hoofdstellen die ik al vastgehad heb. Leeronderhoud doet natuurlijk ook veel. Opgedroogd zweet en onvoldoende invetten/balsemen kan van ieder hoofdstel een kartonnetje maken. ;)

Dat is inderdaad het belangrijkst, hoofdstel en hoofd paard elke keer naar het rijden schoonmaken. Vooral opgedroogd zweet zorgt voor geschuur.

Daarnaast zweer ik ook bij Kieffer!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:08

Om te beginnen zou ik de neusriem eraf halen. Of in elk geval controleren dat hij niet té los zit, daar kan het ook van gaan schuren.

En voor onder het kopstuk van die kinketting-gelonderleggers? Die kosten een paar euro.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:10

Ik heb een rond genaaid hoofdstel van Otto Schumacher. Maar voor dat geld kun je ook een tweedehands zadel kopen.. ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 10:11

bedankt voor de reacties!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:14

Als echt boterzacht en topkwaliteit wilt; Otto Schumacher. Kost wat maar z'n geld dubbel en dwars waard :j .