Thiedemann teugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Knudd

Thiedemann teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:40

Rijden er hier mensen met een Thiedemann teugel? Ik zou graag willen weten hoe de werking precies is van dit hulpstuk en wat de voor- en nadelen zijn ten opzichte van andere hulpteugels, zoals martingaal of slofteugel bijvoorbeeld :)

Celiien

Re: Thiedemann teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:41

Ik vind de thiedemann voordeliger dan de slofteugel.
Slofteugel heb je namelijk zelf in de hand, terwijl een thiedeman niet in je eigen hand ligt, en beter is voor de meer onervaren perssoon

maar volgens mij is er al een soortgelijk topic :=

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:30

Ik rij geregeld met een Tiedeman, en ja ik weet het wat mensen zeggen...
Dat het vaak bij de ruiter ligt enz. Enz.
Echter mijn paard doet het er super op, is ook een fijne vriendelijke hulpteugel.
Je kunt hem makkelijk instellen.
Een slof is een heel ander hulpmiddel, al heb ik die ook wel eens gebruikt.
Dan rij ik met 2 teugels.
Werkt dieper in, nadeel vind ik dat ze harder in de mond ervan worden.
Waarom wil je met Tiedeman gaan rijden?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:56

Ik vind het maar een rotding.. sowieso kun je een thiedeman amper losmaken vanuit het zadel. Als er iets gebeurt zit hij gewoon vast, lijkt me niet lekker in een panieksituatie.. Een slof kun je nog loslaten.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:08

Ik rij sinds 2 weekjes met een thiedemann bij mijn verzorgpaard, ik vind het heel goed werken, hij is veel rustiger nu en ik kan hem ook beter houden.
(Het is een Fries en die is nogal sterk)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:09

Celiien schreef:
maar volgens mij is er al een soortgelijk topic :=

Bedoel je deze?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:11

Ik vind een thiedeman echt een onding. Je hebt zelf geen controle over de hulpteugel, en dat is toch echt het belangrijkste in het rijden. Dat je de druk precies op goede momenten kunt veranderen. Moet veranderen.

Vind het ook veel te dwingend. En zodra de thiedemann helemaal los zit, bijvoorbeeld bij een voorwaarts neerwaarts lopend paard, gaat het ook een beetje vastzitten bij het ringetje. Heel irritant.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:21

Een thiedeman is idd een hulpteugel die bedoeld is voor de ruiter.
Hij zorgt dat het hoofd niet hoger kan, dan op welje stand de ruiter hem heeft vastgemaakt.
Aan de teugel rijden werkt andersom. Je zorgt dus eerst dat het paard zijn achterhand en vervolgens zijn rug goed gebruikt, de hals en hoofdhouding komt daarna pas.
Ga je het hoofd vastmaken, wil dat niet zeggen dat hij over de rug loopt ( de hals-hoofdhouding is een resultaat, niet het begin. het gaat om de rug, die moet het paard goed gebruiken om de ruiter beter te kunnen dragen)

De thiedeman kan de ruiter wel helpen, maar dan moet deze het paard wel al actief gemaakt hebben. Wanneer je de achterhand niet actief hebt gemaakt, kan het paard juist schever worden en de rug slechter gaan gebruiken ipv beter. (hole rug en kop in de krul)
Maar bij goed gebruik, onder toezicht kan het de ruiter een gevoel leren ervaren. Alleen bij lang of vaker gebruik neemt het herkennen van het gevoel juist af.
Dus nooit veel en vaak achter elkaar gebruiken.
Het kan een fijne hulpteugel zijn, zeker omdat je niet extra teugels in je handen hebt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:28

Bij een Thiedeman hangt het er erg mee samen hoe je hem gebruikt.
Je moet hem zo afstellen dat als je de teugels gewoon op maat hebt en het paard het hoofd op normale hoogte houdt de teugel precies niet inwerkt.

Op die manier moet je het paard zelf nageefelijk rijden en werkt de teugel alleen als het paard zijn hoofd zo hoog gaat dragen dat je als ruiter niet meer inwerken kan.

Ga je hem net zo gebruiken als een slof dan is het een onding. Je kan dan niet snel genoeg verlengen. Dan kan je beter een slof gebruiken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:29

ook hier iemand die hem al vaker gebruikt heeft.
bij mijn vrijwilligerswerk hebben we een tinker merrie staan die t liefst naar buiten gaat in volle rengallop met haar hoofd zo hoog mogelijk zodat ze dr nek er flink op kan zetten.
door de thiedeman heb ik gelukkig een rem en kunnen we weer normaal buiten ritjes rijden zelfs met lang teugeltje kunnen we stukken ontspannen.
hij werkt bij haar alleen in als ze zich heel druk gaat maken dr nek er op gooit en dr hoofd in de lucht houd en enkel alleen maar hard wil.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:42