ik heb een 5 jarige die ik met "normale" neusriem rij. alleen is hij de laatste tijd beetje "hangerig" geworden.. gister is de tandarts geweest en zn laatste hengsten tand is bijna door zn gehemelte heen dit doet natuurlijk pijn. ze zei ook precies die dingen die hij sinds 2 weken doet ( hangerig, rechts extreem los en links vasthouden ) ik rijd vriendelijk denk liever een lossere teugel en zelf op zn benen lopen dan straks een sterke pony.
zal een lage neusriem helpen qua aanleuning ? of moet ik gewoon even afwachten en gewoon met mn normale hoofdstel blijven rijden ?
de tandarts rade wel aan neusriem losser te doen maar deze zit al los ( 2/3 vingers kan je eronder doen )
dat snap ik eronder bedoel ik niet onder bij de kaak misschien beter gezegd ertussen
shaddy82
Geplaatst: 10-07-13 15:45
Een lage neusriem geeft vaak wel een stabiele ligging van het bit, wie weet vind je pony dit fijner, maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen Misschien een lage neusriem van iemand lenen om te proberen ?
Mijn paard werd wel rustiger van een lage neusriem. Maar dit kwam vooral omdat deze geen druk geeft op het neusbeen of onder de kaak. Daar had hij een hekel aan. Als hij deze klachten pas zo kort heeft, en er waarschijnlijk een verband is met zijn tanden zou ik nog even afwachten of het beter wordt als hij minder last van die tanden heeft.
En je paard is nu gister naar de tandarts geweest?
Dan zou ik zeggen: laat hem een paar daagjes lekker staan, en als alles weer een beetje rustig is in zijn mond, probeer het dan eens. Best kans dat het een verband heeft met zijn tandproblemen
Ik zou hem errst maar even de kans geven een beetje bij te komen. Hij heeft natuurlijk de hele tijd pijn gehad. als je een andere neusriem wilt kun je je dat over een paar weken altijd nog bedenken
GamblersCup
Geplaatst: 11-07-13 13:36
Gewoon even wachten, geduld hebben en je dier de tijd geven die het nodig heeft. Waarom gelijk weer willen rijden? Je kunt je toch zelf wel indenken dat als ie pijn in z'n smoel heeft dat een bit, met wat voor neusriem dan ook, en het gesjor eraan, even gewoon helemaal niet ok is? Sowieso is het voor een paard al niet prettig zo'n metalen ding in z'n bek te hebben, maar als ie dan ook nog eens pijn heeft dan moet je hem gewoon even met rust laten wat dat betreft.
Koper
Geplaatst: 11-07-13 13:45
Een hoge neusriem duwt de wangen van je paard tegen z'n tanden aan. Paarden kunnen daar inderdaad zwaar op de hand van worden.
Met een lage neusriem heb je dat niet. Wat let je om het eens te proberen?
Dat ligt er wel aan hoe strak je hem doet, als je twee vingers op de neusbrug op elkaar ertussen kunt doen, lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat je daar last van hebt
de tandarts heeft niets bij hem gedaan, was een extra check ivm trainingsweek wat eraan komt. ze zag alleen dat deze tand tegen het aankomen aanzit dus drukt in zn gehemelte. ik heb vandaag een lage neusriem gekocht dus die ga ik morgen proberen.