Past mijn boomloos zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Past mijn boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:29

Sorry als dit niet mag :o
Op de foto's zie je de afdruk van het boomloze zadel waarmee ik rijd.
Wat vinden jullie van de ligging?

Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Re: Past mijn boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:33

Ik denk niet dat je aan een zweetplek op de rug kunt zien of een zadel past of niet..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:35

pluisje88 schreef:
Ik denk niet dat je aan een zweetplek op de rug kunt zien of een zadel past of niet..

Niet volledig. Maar bij mijn boomloos zadel kan ik goed zien dat de ruggengraat goed vrij is omdat onder het zadel alles nat is maar haar ruggengraat droog. Ik rij met een barefoot lexington.. ik denk dat je meer fotos moet plaatsen om het goed te kunnen zien. Uit meerdere hoeken zeg maar, maar je kan het beter voelen..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:40

Zover ik het van een zweetplek kan beoordelen vind ik dat hij te ver naar voren ligt.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:42

Zadel ligt ind wat ver naar voren, maar naar achter leggen is eigenlijk aan de lengte van de rug te zien geen optie...
Verder kunnen wij vanaf hier natuurlijk geen betrouwbaar oordeel vellen, daar is een gediplomeerd iemand voor nodig die bij jou, je paard en zadel komt kijken ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:49

Ik dacht dat het juist beter te zien was met een afdruk...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:09

bij een boomloos zadel zul je weinig gediplomeerde iemanden vinden...
stel je vraag eens in het voor en nadelen van boomloos zadels topic... staat ergens hier vlak onder in de lijst :)
op zich kun je aan een zweetafdruk het een en ander aflezen, maar niet alles.

linkje boomloos topic
[HAR] voor en nadelen boomloos zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:31

Een zweetafdruk zegt inderdaad niet zoveel... de afdruk op zich lijkt ook wel vrij groot, welk zadel had je ook alweer? :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 16:23

Een barefoot barrydale

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:30

Van een zweetafdruk kun je vrij veel zien, maar niet alles. Plekken waar teveel (piek)druk is zul je zien als plekken die juist droog blijven. Zo van deze foto lijkt de drukverdeling in ieder geval wel OK. Wel vind ik het zadel wat te lang, hij ligt te veel op de schouders. Maar inderdaad, als je hem verder naar achter plaatst kom je mogelijk achter de laatste rib.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:37

Het is zo heel lastig te zien. Hij lijkt zo te ver naar voren en te lang, maar dat kan net zo goed alleen je dekje zijn natuurlijk. Foto van het zadel erop geeft een iets duidelijker beeld in combinatie met deze foto's,

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 16:43

Ik zal binnenkort ook foto's maken van mét zadel dan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:48

Qua foto's is het het beste om de foto's echt van opzij te maken en even alleen het zadel erop te leggen zonder dekje, goed aangesingeld en paardje met hoofd omhoog :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:41

Om iets te kunnen zeggen of een zadel wel of niet past, is toch wel even wat meer voor nodig dan een blik op een foto werpen.
Zit er geen goede zadelpasser bij je in de buurt die ook thuis is in boomloos?
Ga in ieder geval niet aanmodderen met zadels en foto's (laten) bekijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:06

Mwoah, Barefoots zijn prima zelf en vanaf foto te beoordelen hoor :)

Het enige dat echt belangrijk is kun je als ruiter prima zelf controleren, en dat is de breedte van de pommel, lengte van het zadel, en de ruggengraatvrijheid.

Een boomzadel is veel lastiger vanwege de lengtebuiging van de boom die goed beoordeeld moet worden, en het niet goed kunnen passen van de losse voorboom, terwijl je de pommel bij een Barefoot er gewoon uit kunt halen.

Nouja, gewoon... vrolijk word je er niet van maar het is te doen :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:15

Op mijn werk negen paarden met barefoot. Ik zal maar niet beginnen over de pommels verder, maar van die negen hebben er zes een vorm van singelnijd/zadelnijd. Als ik paar dagen met barebackpad les geef wordt dit minder. Er zal een deel te wijten zijn aan eerder niet goed passende boomzadels of een ongemak dat er al was, maar het wordt ook niet minder, eigenlijk alleen maar erger. Thuis worden de pony's met singelnijd na verandering of aanpassing vriendelijker. Pommels op blote rug passen naar omstandigheden en zitten goede pads onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:21

En de singels zelf? Ik kom dat toch best regelmatig tegen, dat een andere singel een wereld van verschil maakt :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:23

Er zijn verschillende in omloop van banaan tot anatomisch tot gewoon neopreen en ik wissel er onderling wel eens wat mee maar merk geen verschil. Een krijgt witte plekken waar ongeveer de beugels zitten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:59

Jemig, maar als dat zo erg is lailapri, waarom lopen die paarden dan nog met die zadels rond? Barefoot ligt vaak goed, maar niet altijd, en dan moet je gewoon een andere oplossing zoeken.

Wat betreft de foto's in de OP, qua zweetafdrukken lijkt het zadel me zo wat aan de grote kant, en hij zou wat verder naar achteren mogen. Maar ik weet zeker dat we meer info kunnen geven vanaf een foto met zadel.

Vanwaar de vraag TS, heb je twijfels of het goed ligt, of loop je tegen problemen aan?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:15

Nou nee zorro, onder dit zadel loopt mijn paard momenteel goed, ik heb dit zadel ook nog niet zo lang, maar ik heb juist heel veel problemen gehad met boomzadels! Dit is echt mijn laatste oplossing voor een passend zadel... Maar heb verder geen verstand van boomloos dus ik dacht laat ik eens de mening van anderen vragen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:53

Zo te zien heb je een mooie egale zweetafdruk. Het beste zie je dit als je de foto recht van boven neemt. Dus als je achter zijn kont gaat staan.
Dat het wat verder op de schouders lijkt te liggen vind ik niet zo'n probleem zolang de singelplek maar ligt waar hij hoort te liggen en het zadel ook op de schouders heel flexibel is.
Te lang is niet goed als je zelf idd helemaal achterin het zadel zit. Is dit niet het geval dan zou ik me om zweet achter de 18e rib ook niet zo druk maken :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 12:19

Met zadel, tijdens het rijden :)

Afbeelding

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:44

Ik vind het "veel" zadel voor zo'n pony....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:46

Ik vind hem wat aan de lange kant... Dat idee had ik bij de zweetafdruk al maar als ik het zadel zo zie liggen ook.