hafpad onder boomzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hafpad onder boomzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 07:52

ik reed met mijn barefoot Arizona altijd met een hafpad. Ding heeft geen losse inlages, maar is wel een soort dik schuim zeg maar (wel makkelijk inknijpbaar tussen duim en wijsvinger).
Begin dit jaar een witte hafpad bijgekocht (maar totnutoe nog niet gebruikt :D)
Echter ben ik overgestapt naar een specialized saddle, opnieuw een boomzadel dus. Zijn die hafpads bruikbaar onder een boomzadel? Moet er dan rekening mee gehouden worden dat het zadel breder gezet wordt, of is dit spul indrukbaar genoeg dat dit niet uitmaakt?
(ik wil de pads graag verder gebruiken omdat ze min of meer antislip en luchtdoorlatend zijn)
het gaat om deze pads:
http://gt-saddlery.de/shop/product_info ... eckig.html
http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... Aw&dur=408

Gilbey

Re: hafpad onder boomzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:19

Bij mijn weten is HAF juist gemaakt voor boomzadel.
Ze worden heel voor gebruikt bij de endurance.
Zelf vind ik de inlage te zacht voor boomloos.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:28

Ik heb onder mijn boomzadel bij mijn ruin een HAF pad. Het is mij aangeraden door de hoefsmid omdat het zadel net te wijd was. Smaller maken was liever geen optie omdat het zadel wel perfect lag op mijn merrie. De HAF pad maakt voor mij dus één boomzadel geschikt voor twee (bijna gelijke) paarden.
Het bevalt voor mij erg goed, al zou ik dus wel goed bekijken of het ook echt past. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:28

De meeste HAF-pads zijn inderdaad juist voor (boom) zadels gemaakt :j

Het is dus gewoon (net zoals altijd) een kwestie van passen of die combinatie van pad, paard en zadel werkt, boom- of boomloos doet eigenlijk niet ter zake :)

(Trouwens "te zacht voor boomloos" is niet aan de orde, er zijn zoveel verschillende soorten "boomloos" dat dat echt totaal niet over 1 kam geschoren kan worden)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:33

Ik heb een HAF pad onder mijn boomloos zadel liggen (merk weet ik niet).
Maar de pad past helemaal niet netjes onder mijn wintec boom zadel..

Ik denk dat het erg verschilt per zadel en per paard..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:34

Ik heb die pads uit je links zelf trouwens ook gehad, maar ik vind ze echt lomp dik...vond ze niet geschikt onder mijn Barefootjes, werd veels te hoog en breed allemaal ook om lekker te zitten :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:13

Bij mijn kleine werkte het wel goed onder de Arizona (maar die is zo rond dat de Arizona rondgleed met de barefootpad (nepbont hé :D),ik raakte er niet eens op. Die ene hafpad is met antislip onderaan, dus dat werkt wel goed.
Boomzadel ligt goed met een gewoon dekje of met de pads, alles gecontroleerd, dat materiaal van de pads is zo zacht dat het amper verschil maakt (is wel vééél dekje, weinig zadel :D)