Glücksrad hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Glücksrad hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:11

Hoi bokkers!
Ik ben me al een tijd aan het verdiepen in verschillende bitloze optomingen, omdat ik aan het kijken ben welke het beste past bij mijn paard en mij. Nu zag ik verschillende keren een mooi bitloos hoofdstel op een foto staan die ik eigenlijk nog nooit ergens had gezien. Ik vroeg wat voor hoofdstel het was en het was een Glücksrad.
Op Google vind ik niks over dit hoofdstel in het Nederlands. Daarom vroeg ik me af of er mensen waren die me iets over dit hoofdstel konden vertellen? Alle info is welkom, maar ik ben vooral benieuwd naar de werking van het hoofdstel.

Bedankt,

Shirley

Re: Glücksrad hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:14

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:17

Je kan ook eens zoeken op bloemhack, dit is de variant die Goedhard maakt en misschien iets couranter hier.
Ik heb er vorig jaar een tijdje mee gereden, omdat mijn paard tandproblemen had. Op zich een fijne optoming, omdat je ook wat kan spelen met hefboomwerking, maar bij zijwaartse inwerking blijft hij niet zo stabiel liggen (klapt over).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:29

Ik vind het een heel fijn systeem.. Ik heb zelf het originele glucksrad, en heb er ook nog shanks aan, Gebruik het vooral op buitenrit, als ik een extra remmetje nodig heb, of denk te hebben.
Bij de glucksrad zelf heb ik nooit problemen gehad met omklappen.

Je kunt ook zoeken op LG zaum, zo word ie ook genoemd.
Ik kan hem in ieder geval aanraden.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 20:06

Bedankt!
Ik weet door de sites die ik gevonden heb (en die ik gekregen heb) nu wel hoe die werkt.
Nu wil ik alleen vragen wat jullie ervaringen zijn met deze optoming?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:41

Ik vind het een vrij pittig inwerkend hoofdstel.. Zeker met de shanks..
In het begin reed ik het met twee teugels.. de onderste als extra remmetje op buitenrit.
Nu ligt het er een beetje aan.. hoe paardlief zijn petje staat..
Om te dressuren vind ik het niet zo een fijne optoming. Dan rijd ik toch gewoon het liefst op een dubbelgebroken bitje.

Zal even kijken of ik een foto kan opsnorren.. :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:33

Afbeelding

Hier kun je de inwerking goed zien.. geloof dat deze foto ook wel bij een noodstop gemaakt is..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:36

Ik gebruik hem als gewone sidepull, en vind het een ideale optoming :j
Reden daarvoor is de gemakkelijke verstelbaarheid, het feit dat de wielen niet zo groot zijn, en ik word er ook wel blij van dat het "klein" oogt. Het heeft geen "wow zit er ook een paard onder het metaal"-look.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:41

Ik heb de Bloem, en vind het ook een fijne optoming. Ik gebruik hem ook vooral als sidepull, maar ik vind het wel een prettig idee dat hij zonodig makkelijk te verstellen is. In mijn profiel zie je wel een aantal foto's.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:05

Ik rijd buiten met een Glücksrad op standje sidepull. Ik vind het ook een prettig systeem en mijn paard reageert ook beter dan op een gekruist systeem.
En stiekem vind ik het ook mooier dan een sidepull omdat die 'omklapriempjes' er niet aanzitten.
Afbeelding

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:11

Bij dit hoofdstel heb je dus eigenlijk ook een eventuele 'noodrem' mocht er iets gebeuren?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:17

Als je er shanks aan hebt sowieso. Maar als je de teugels meer aan de voorkant vastmaakt, heb je ook iets hefboomwerking.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:51

Oké, bedankt!