sperriempje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Magick

sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:29

Ik zie de laatst tijd eigenlijk alleen maar mensen rijden en op foto's in de penny en andere bladen dat het sperriempje graag wordt gebruikt. Paard kan zijn mond niet eens meer opendoen.

Hoeveel mensen gebruiken dit sperriempje eigenlijk. Ik vind het een vorm van paardenmishandeling. Als wij lomp zijn in de mond kan het dier dit niet eens meer aangeven.

Zelf ben ik mijn paard bitloos gaan rijden op westernstijl omdat hij gewoon een hekel heeft aan teugeldruk en hij er juist tegenin gaat. Tegenwoordig rijden we de sterren van de hemel.

cherell0

Re: sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:34

de teugel druk heeft niks met het sprerriempje te maken (vind ik ) teugeldruk geef je zelf en niet je neusriem of andere onderdelen van je hoofdstel .
ook licht het er maar aan hoe strak je het sperriempje doet .

ik gebruik er geen , maar als ik hem gebruik(bijv. op het paard van een ander) zit hij losjes .

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:36

Ik denk dat het aan de mate van aansnoeren ligt of een paard zijn mond nog open kan doen. Wel vind ik dat dit op wedstrijden vaker gecontroleerd mag worden. Soms zit het riempje zo strak dat het paard zijn lippen als een vetrol over het riempje komen en dan ben je wel verkeerd bezig.

Om nu met z'n allen bitloos te gaan rijden gaat mij een beetje te ver. Niks mis met een bit als je het maar juist gebruikt.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:39

Mijn ene verzorgfjord hebben we het sperriempje eraf gehaald, hij slijmt namelijk enorm door gebitsproblemen. Gaat veel beter zonder.
M'n andere verzorgfjord die we al wel rijden heeft nog wel het sperriempje eromheen, maar dit is puur omdat hij anders af en toe z'n tong eroverheen wil gooien heb ik gemerkt. Uitstappen doe ik wel altijd zonder, want wil wel graag proberen om over een tijdje zonder te kunnen...
Vind dit eigenlijk een beetje zoiets als sporen, als je het maar goed gebruikt kan het denk ik niet heel veel kwaad, hoewel het ook wel zal verschillen per paard...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:17