Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:37

Ik heb een tijd terug een artikel gelezen in de BIt over iemand die als afstudeeronderzoek (meen ik) een zadeldrukmeet-systeem had bedacht/ ontworpen en de invloed van de ruiter/ zadel op het paard op die manier kon meten.

In dat artikel stond ook dat zadeldrukmeters die ingezet worden door zadelverkopers vaak van inferieure kwaliteit zijn en feitelijk niet veel zinnigs zeggen.
Een daadwerkelijk goed apparaat zou feitelijk onbetaalbaar zijn voor dergelijk partijen.
Ik kan het artikel helaas niet meer vinden.

Komt iemand dit verhaal bekend voor? Zijn er mensen die vertrouwen op deze metingen, en/of zijn er ook mensen die het onzinnig vinden en hun keuze nooit zouden baseren op de uitkomst van zo'n meting?

Ben benieuwd....

Amaranth7

Re: Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:02

Ik heb gewerkt bij verschillende grote dressuurstallen, iedere ruiter had daar zijn eigen zadel, dat kwam neer op 5 zadels voor 60 paarden ongeveer. Zelfs paarden op psg niveau werden met dezelfde zadels gereden, we hadden nooit problemen. Ik geloof niet zo in al die zadeltoestanden. Tuurlijk heb je ooit wel een zadel dat voor geen meter ligt, maar die enorme zoektochten en fout aangemeten zadels die je hier ooit ziet.. Ooit vraag ik me dan wel af of ze niet blijven zoeken, als het bij hun eigen rijden ophoudt. Natuurlijk heb je als eigenaar het idee dat als een zadelmaker zo'n scan maakt, dat hij beter is dan een traditionele (die met een oog op de rug en het zadel al weet hoe je zadel opgevuld moet worden). Maar ik denk toch dat dit meer een placebo effect geeft voor het baasje (meer geld uitgeven = meer kwaliteit normaliter) dan dat het daadwerkelijk bij zou dragen aan een betere pasvorm voor het paard. Bij ons kwam al jaren een duitse zadelmaker van een jaar of 50, geen fancy trucjes, maar jaren van ervaring en altijd superfijne opgevulde en afgestelde zadels.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:37

Amaranth; helemaal mee eens. Aangemeten zadels vind ik zonde van je geld. Over het algemeen zijn er best veel zadels die op best veel paarden passen.
Er zijn natuurlijk extreme gevallen met erg korte rug of heel rond geribt (koudbloeden) waar een universeel zadel niet op past.
Ik vind dat leer en boom kwaliteit goed moeten zijn, heb zelf een teruggesneden kamer en medium boom, past bijna overal op.
En ken ook veel stallen waar 2 zadels zijn brede en smalle en daarmee moeten ze het doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:40

Mee eens, ooit een drukmeting laten doen, kwam uit dat mijn zadel prima was, maar toen ik een nieuw zadel kocht waren wel de problemen weg.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:41

Er stond in de vorige paard & sport een stuk over zadels en inderdaad, een zadelkenner merkte op dat de problemen vaak bij de ruiter liggen en niet bij het zadel, maar als ze dat tegen de klant zeggen kunnen ze gelijk vertrekken.

Je hebt altijd probleem gevallen qua rug, maar bij de meeste warmbloedpaarden is er niets aan de hand. Op grote stallen gaan ze echt niet voor elk paard een eigen zadel kopen. Ze hebben er 2 of 3 liggen en daar doen ze het mee.

Overigens, ik heb een hele mooie Daaleman, maatzadel dus, maar het paard waarop het was aangemeten leeft niet meer, ik kon hem zo overzetten op mijn nieuwe paard, ligt nog steeds als een huis!
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 07-07-13 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:43

Ik heb nu een Kentaur zadel wat ook op alle 3 mijn pony's past natuurlijk bij grote verschillen tussen de paarden niet altijd mogelijk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:52

Ik heb een endurance zadel en laten passen bij county mill met zo'n zadel druk meting. ik ben er dik tevreden over.
Verder denk ik dat je best met een zadel meerdere paarden kan rijden maar dat het er wel aan ligt wat je met je paard doe.
Ik ga niet ff met een willekeurig zadel die op het oog heel aardig lijkt te liggen 50 km rijden.
maar ik rij moeder en zoon twee andere paarden van ons wel altijd met het zelfde zadel had half uurtje drie kwartier in de bak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:20

Naar mijn mening is de enige echt nuttige zadeldrukmeting, zo'n digitale drukmeting waarbij het rijden gewoon in real time gefilmd wordt en daarnaast in het beeld de zadeldrukmeting te zien is, zodat je precies kunt zien wat de meting aangeeft op welk moment tijdens het rijden :)

Dan zie je bvb. ineens een roder drukpunt oplichten wat op zich niet positief is, maar dan blijkt in het filmpje dat de ruiter wat ongelukkig in het zadel bonkte :P

De resultaten van zo'n drukmeting zijn altijd wel puur en alleen het resultaat van die bepaalde combinatie van paard, ruiter en zadel tijdens die bewuste rit en zouden ook als zodanig beoordeeld moeten worden.

Het kan prima zijn dat 3 maanden later het zadel ineens niet goed meer ligt. Of dat zadel X uitstekend scoort bij een bepaalde combinatie, terwijl het zadel met een andere ruiter of op een ander paard ineens een stuk slechter scoort. Enzovoorts enzovoorts :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:39

Idd PMarena en als je dan ook klinisch onderzoen en röntgen van de rug en een scan van de rug hebt dan kun je samen met de DA wel een redelijk kloppend verhaal krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:22

Nou dat wordt wel weer heel heftig hoor, denk niet dat veel mensen dat gaan doen :P

Zo'n digitale real-time zadeldrukmeting is al heel wat, gewoon voor jezelf en je eigen paard met je eigen (of een nieuw te kopen) zadel is het een heel mooi iets :j

Alleen je blijft natuurlijk altijd zitten met de momentopname, je weet niet hoe het over 3 maanden is en ook al is de scan perfect, dan nog kan een paard een zadel niet fijn vinden natuurlijk :(:)

Dat is soms toch raar, een perfect passend zadel daar kan een paard iebelig onder zijn, terwijl een hooguit redelijk passend zadel van een stalgenoot wel een blij paard geeft...soms kan alle techniek en theorie achter zadels, pasvorm, drukverdeling en belasting in de praktijk toch schromelijk achter het net vissen en is het paard zelf de beste graadmeter :j (vind ik hoor)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:59

Doet me denken aan een uitspraak van dr Deb Bennet:
Citaat:
When it comes down to it, do your research but above all ask your horse's opinion because the most up-to-date technical designs and the most expensive materials will mean diddly squat to the horse because they will knów when they're comfortable.

Je moet alleen wel willen luisteren naar je paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:01

Doen ze bij country mill niet vaker die test bij westernzadels? Daar is het wel nuttig voor denk ik.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:05

Tjah al onze zadel zijn met drukmeting bij country mill opgevuld etc. Moet zeggen dat ik het zelf een fijn gevoel vindt om met eigen ogen te zien wat er gebeurd onder dat zadel en waar de drukpunten zitten. Dus ja, ik geloof er wel in! Zowel de dressuur als de spring zadels!

Ze zeggen ook zelf dat je met ongeveer half jaar (hangt er ook vanaf hoe intensief je rijdt) terug moet komen nadat een zadel opnieuw opgevuld is omdat het dan dus weer veranderd is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:08

VivaLaVida schreef:
Doen ze bij country mill niet vaker die test bij westernzadels? Daar is het wel nuttig voor denk ik.

Dat maakt niet uit voor het soort zadel. Elk zadel hoort goed te passen.

Voordeel is dat een westernzadel eerder laat blijken niet goed te passen wegens het ontbreken van kussens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:10

Ik geloof er ook niet in. Ook ik werk op een dressuurstal en we hebben z'n 4zadels voor 12 paarden.
Bijna alle paarden lopen Z niveau of hoger... Ook bij ons eigenlijk geen problemen.
Tuurlijk je hebt uitzonderingen en dan ben ik er ook zeker een voorstander van om een zadelpasser te laten komen!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:18

Zadeldrukmetingen zijn op dit moment voor zadelmakers echt nog geen betrouwbaar hulpmiddel. Heb onlangs nog een lezing gevolgd van drs. Patricia de Cocq (uitgebreid onderzoek gedaan naar en met zadeldrukmetingen), en zij gaf ook aan dat de eccht bruikbare drukmeters vrijwel onbetaalbaar zijn (+35.000) en bovendien heel erg moeilijk in gebruik zijn, denk aan bv kallibratie e.d.
De drukmeters die gebruikt worden door zadelmakers zijn ook niet voor dit doeleinde ontworpen en/of geschikt. Deze meters meten namelijk direct neerwaartse druk op een recht / vlak oppervlakte. De zijwaartse druk die je bij een paard hebt kan het apparaat niet juist meten. Daarnaast kan je de meter heel gemakkelijk zelf instellen zodat je ervoor kan zorgen dat bij het ene zadel alles rood uitslaat om te laten zien dat het zadel niet past, en vervolgens de instellingen aanpassen zodat alles in het veilige gebied zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:48

een zadel moet passen idd, maar ik denk dat een zadel nog zo goed kan passen, als de ruiter er niet goed in zit en slechte balans heeft...een goed passend zadel nog steeds problemen gaat geven ...
ligt het dan aan het zadel? nee, logischerwijs idd niet .
ik denk dat de optie van Pmarena een goed is, een zadel kan nog zo mooi liggen, maar hoe het met ruiter in beweging ligt is net zo belangrijk al dan niet belangrijker.
ik vrees dat problemen met het zadel vaker problemen met de ruiter zijn dan daadwerkelijk een probleem met het zadel.

nog even daar gelaten of en hoe betrouwbaar die meters idd zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:11

Al met al geeft zo'n meter sowieso een beter (duidelijker) beeld dan het oordeel van een zadelmaker die toch ook maar met de natte vinger (en ervaring natuurlijk ;) ) werkt.

Maarja ook dan weer MITS de persoon bij het systeem het resultaat goed uitlegt, dus inderdaad niet van die onzinfilmpjes die je ook wel op internet en in de bladen ziet, waarin men zadels gaat testen.

Zo zie ik van boomloze zadels ook wel testen langskomen waarbij men er al bij voorbaat op uit is om die zadeltjes te verguizen en de hele test zo opgezet wordt dat het logisch is dat het resultaat maar matig zal zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:36

Zonder pad testen bijvoorbeeld 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:44

Dat is een klassieker inderdaad, en ook leuk als ze ruiters en paarden nemen die boomzadels met allerlei toeters en bellen gewend zijn, vervolgens voor de eerste keer op een (boomloos of boom) modelletje met weinig steun gaan rijden en dan natuurlijk alle kanten op zwabberen omdat ze het niet gewend zijn... en dan tot de conclusie komen dat er onrustige drukpunten onder het zadel te zien zijn....gek hè :P

Terwijl ruiters die even doorbijten vaak toch echt merken dat ze een veel betere zit krijgen en hun paard een stuk fijner gaat lopen en ineens makkelijker te rijden is, nadat ze even een paar dagen wennen aan het hele andere gevoel van minder steun, en eindelijk ècht leren om in balans te zitten en de bewegingen goed te volgen.

Ik snap het idee ook wel dat mensen dan zeggen dat een goed zadel het paard beschermd tegen drukpunten van een ruiter die geen onafhankelijke zit heeft.

En dat je dus beter een zadel kunt hebben dat de ruiter helemaal vast zet met hoge lepels en dikke wrongen, omdat de ruiter dan steviger in het zadel zit en het paard minder stoort.

Maar toch vind ik dat die theorie rammelt en dat een ruiter beter een zadel met weinig steun kan kiezen zodat hij / zij gedwongen wordt om een goede balans aan te leren.

Ik denk oprecht dat dat toch veel fijner voor een paard èn ruiter is...ook al moeten ze dan even door wat vervelende uurtjes heen waarin de balans nog gevonden moet worden.

Dus wat dat betreft vind ik het ook wat twijfelachtig om een zadel met een wat mindere score op een drukmeting direct af te wijzen, want uiteindelijk zou dat zadel wellicht wel meer comfort voor het paard kunnen geven. Maarja, dat is nogal dubbelzinnig natuurlijk.

Beetje net zoiets als met leren legerkisten die uiteindelijk beter / comfortabeler zijn voor lange dag-marsen, maar die de eerste tijd wel gruwelijk zere voeten kunnen geven als ze nog ingelopen moeten worden :P Op dat moment pak je ook liever je Nike Airs maar op de lange termijn ga je daar niet blij van worden :P

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:01

pmarena schreef:
Al met al geeft zo'n meter sowieso een beter (duidelijker) beeld dan het oordeel van een zadelmaker die toch ook maar met de natte vinger (en ervaring natuurlijk ;) ) werkt.

Nou, niet dus. Zo'n meetmat, die totaal niet ontworpen of geschikt is voor zadeldrukmetingen, meet niet wat hij zou moeten meten, nl. zijwaartse druk in plaats van neerwaartse druk en dus is heel die meting onbetrouwbaar.

Tenminste, in het geval van de metingen gedaan door zadelmakers. De wetenschappers daarentegen, die met heel andere meetsystemen werken, hoewel ook zij aangeven dat ze enkel neerwaartse druk kunnen meten en er (nog) niets is wat de zijwaartse druk meet, hebben daarin wel enigszins betrouwbare gegevens. Maar ook zij raden het gebruik ervan niet aan. Ook zij geven aan dat de huidige techniek gewoon nog niet ver genoeg is, ook in het geval van de dure wetenschappelijke matten.

Deze matten zijn namelijk afkomstig en bedoeld voor humanitaire metingen en kunnen enkel neerwaartse druk meten op een vlak oppervlakte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:14

Tja, ik persoonlijk zie liever een goede zadelpasser die zegt dat het zadel keurig ligt en een drukmeting die dat bevestigt, dan slechts een zadelpasser alleen, die zegt dat het keurig ligt.

Het is wat mij betreft een mooi extra die toch wat meer beeld geeft voor de klant dan alleen de blauwe ogen van de zadelpasser :j

Maar ieder mag daar uiteraard anders over denken :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-07-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:16

Klopt, dat is inderdaad nog minder wetenschappelijk verantwoord in sommige gevallen. Hoewel ik wel van mening ben dat de mensen die een opleiding hebben gevolgd, daar over het algemeen bovenuit dienen te steken en dat ook doen.

Wat mij betreft is een zadeldrukmeting niets meer dan een leuk speelgoedje. En in sommige, verkeerde handen enkel een gereedschap om onwetende klanten een nieuw zadel aan te smeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:18

Het wordt alleen wat minder als voor dat mooie-extra-zonder-juiste-waarde 125 euro per meting wordt gerekend ;(

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:32

DubbelDun schreef:
Het wordt alleen wat minder als voor dat mooie-extra-zonder-juiste-waarde 125 euro per meting wordt gerekend ;(

Precies!
Het vervelende is dat de personen die zo'n ding gebruiken (of ze nu zadelmaker zijn of denken met zo'n ding zadelmaker te zijn) daarmee meteen belachelijk veel geld vragen, voor iets wat eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft! Zeker als ze eigenlijk ook nog eens geen zadelmaker zijn. Want wie bepaald dan of die ene verhoogde meting schade aan gaat richten of niet?
Zeker omdat er heel makkelijk mee gesjoemeld kan worden, en er vaak wordt gepretendeerd dat je zo 100% zekerheid hebt is het in mijn ogen riskant gebied.

Hoorde het laatst hier ook weer voorbij komen op stal "ja, wij laten (...naam zadelmaker...) komen, want die heeft ook zo'n meetding, dus dan weten we in ieder geval zeker dat het goed zit!"
Gevaarlijk, gevaarlijk.

Liever een opleiding! :j