Sperriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MeesMo

Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 18:14

Naar aanleiding van het topic Hoe strak? vroeg ik mij het volgende af:
Waarom wordt er een sperriem gebruikt?

Volgens reacties die ik heb gevonden via de zoekfunctie, wordt de sperriem gebruikt om
a) er voor te zorgen dat het paard de mond niet (te ver) open kan doen
b) het bit een stabielere ligging te geven.
c) te voorkomen dat het paard zijn tong over het bit doet

Het paard dat zijn mond open doet, probeert weg te komen van pijn, lijkt me. Is dat dan niet juist een teken dat je te hardhandig inkomt? Ik kan me voorstellen dat dat bij sommige paarden zo nu en dan niet te vermijden is. Bijvoorbeeld een paard dat erg heet kan worden in het parcours oid. Negen van de tien paarden die met een sperriem lopen hebben dit mijn inziens echter niet nodig.

Bij punt B vraag ik me af of dit wel klopt. Als het goed is, zitten je bakstukken op maat, heb je een passend bit en een stille hand. Dan moet het toch helemaal niet zo zijn dat het bit alle kanten op 'klotst'? Een paardenmond heeft als het goed is een tong, anders is er wel iets heel erg mis met het paard. Zo'n tong vult de hele mond. Het bit heeft dan toch helemaal de ruimte niet om veel te bewegen? Daarbij: Als een sperriem bedoeld is om het bit een stabielere ligging te geven, waarom heeft een stang en trens hoofdstel dan geen sperriem?

Het paard dat zijn tong over het bit doet, geeft negen van de tien keer aan dat er iets niet klopt. Mijns inziens moet je iets doen met dat signaal. En iets doen is niet de sperriem aansnoeren zodat hij zijn tong niet meer kan bewegen...

Wie is in staat mij uit te leggen hoe het nou echt zit? Want, enkele uitzonderingen daargelaten, lijkt het gebruiken van een sperriem me helemaal niet gewenst! Dit is trouwens geen betoog tegen het gebruik van de sperriem. Ik ben dus erg benieuwd naar jullie visies hierop.

Hanna98

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:21

Ik snap het nut er ook niet van, dus ik heb hem er afgelaten. En als ik een paard rijd dat wel met sperriem gereden word, doe ik hem niet strak.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:26

Volkomen mee eens.

Heb zelf wel een koe, wat een gesmak en gepratsh op dat bit af en toe (al zonder druk, is niks mis met haar hals, rug, atlas, gebit. Bit is niet te dik, hoog, laag, scherp) dus heeft er even een sperriem opgezeten (deels ook voor het mooie, vind dat lusje op de neus zo waardeloos zonder riempje erin) maar die hing zo los dat die afzakte en voor haar neus bungelde, hielp dus ook niks.

Heb het opgegeven, ga haar niet dichtsnoeren, dan loopt ze maar lekker te smakken, go a head, heb nergens last van als ik erop zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:35

Ik denk dat een sperriem vooral voor het mooie is.
Ik zie namelijk niet in hoe een sperriem er voor zorgt dat het bit stabieler ligt. Zeker niet bij een onrustige hand. En bij een rustige hand valt dat natuurlijk helemaal af.
Maar onrustige hand dat zie toch als iemand die toch links, rechts zit te "trekken". Noem het hoe je het wilt maar prettig kan het sowieso niet zijn maar als ik dan nadenk kan ik me gewoon niet indenken dat een sperriem waar het bit voor 1 cm aan beide kanten op steunt deze daar aan zou kunnen veranderen. Het steunt hooguit beetje op de sperriem maar dat voorkomt geen "zijwaartse" bewegingen die de ruiter maakt met de handen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:54

Ik vind het mooier met sperriem dus hij zit er aan, maar kan er met gemak meer dan 1 hand ondersteken, dus allesbehalve strak...

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 09:22

Ik ben dan toch ook wel benieuwd naar de visie van mensen die de sperriem echt 'gebruiken'. Dus op maat en met een reden. Waarom gebruik je hem?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:59

Ik heb met springen een sperriem maar gebruik hem eigenlijk alleen omdat hij bij het hoofdstel zat en ik doe hem niet echt strak ofzo maar heb er verder ook nooit bij stilgestaan

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:06

Zonder sperriem gooit die van mij zijn tong over het bit en als ik dan een ophoudinkje wil geven doet hem dat zeer dus kan helaas niet zonder rijden maar doe hem nooit heel strak is imo nergens voor nodig!

Edit: Mijn paard rij ik met een kk ultra dubbel gebroken en heb een hele zachte hand (soms zelfs te zacht)
Ook wordt zijn gebit regelmatig gecontroleerd dus daar kan het niet aan liggen.
Hij vindt het zelf vervelend als hij zijn tong over t bit gooit maar dit komt voornamelijk omdat hij altijd erg druk op zijn bit knabbelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:15

Weet je zeker dat het bit lekker ligt LePinto07? Niet om betweterig te doen hoor. Maar mijn paard was ook over actief aan het knabbelen sinds ik een ongebroken bit heb is ze ook rustig in de mond. Had eerst ook dubbel gebroken maar voor haar is dat toch te beweeglijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:34

Voorkomen dat paard mond open doet kan haast niet, dan moet je wel zo strak dichtsnoeren. En zelfs dan zal paard nog lippen optrekken/tanden laten zien/beetje kaken van elkaar enz.
Bit ligt wel stiller maar of dit nu zo'n verschil maakt, bij doorgereden paarden denk ik niet.

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:11

Tigra_ schreef:
Weet je zeker dat het bit lekker ligt LePinto07? Niet om betweterig te doen hoor. Maar mijn paard was ook over actief aan het knabbelen sinds ik een ongebroken bit heb is ze ook rustig in de mond. Had eerst ook dubbel gebroken maar voor haar is dat toch te beweeglijk.

Ja dit weet ik heel zeker heb ik in samenwerking met mijn DA, instructrice en tandarts bekeken.
Daarnaast is hij op een ongebroken bit absoluut niet te rijden dan houdt hij zich gespannen en vast in zijn mond.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:20