SInds vorige week heb ik mijn oude paardje opgehaald. Hij staat nu lekker dichtbij zodat we nog van elkaar kunnen genieten. Afgezien van de artrose in zijn nek is hij nog gezond. dus wil ik hem af en toe meenemen op een klein buitenritje, Nu is het zo dat hij al een aantal tanden mist dus wil ik hem liever bitloos rijden. Hij is wel oud maar zeker geen sufkop. Wat raden jullie mij aan?
margotxxx
Geplaatst: 06-07-13 09:37
Ik zocht wat op over bitloos en kwam op deze site uit: http://www.paardnatuurlijk.be/index_js. ... alster.htm ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ja ik dacht: ik post het even verder kan ik niet zeggen wat het beste is voor jou en je paard, omdat ik zelf niet heel veel ken over alle verschillende optomingen en over je paard
Qua bitloze optomingen ben ik ook echt een leek. Tja over mijn paard hij is nog nooit bitloos gereden maar het is wel een braaf paard. echter wil ik wel gewoon een fatsoenlijk stuur en rem hebben. wat ik naar mijn idee niet heb wanneer ik met een halster ga rijden. in ieder geval dank je wel voor het meedenken
Kent hij goed wijken voor druk? ik rij op een ranch, en daar rij ik of met een sidepull of met een natural hackamore. maar meer kan ik daar eigenlijk ook niet over zeggen :p wat wel gemakkelijk is aan die hackamore, is dat je ineens een leadrope eraan vast hebt, wat handig is tijdens wandelingen. Maar je mag je natuurlijk niet alleen daarop baseren
in grondwerk, bv. hem achteruit zetten door druk op de borst etc. ken je toevallig niemand die er veel vanaf weet en met jou op zoek wil gaan naar het juiste hoofdstel? ik denk dat het sowieso wat proberen is, om te kijken waar hij en jij het beste mee rijden
Divoza heeft volgens mij niet zoveel aan bitloos dus ik denk niet dat je daar erg uitgebreid keus hebt... Barefoot heeft over het algemeen wel goede hoofdstellen. Zou niet meteen met een hackamore beginnen als het niet nodig is, die dingen zijn nogal scherp en ook niet bedoeld voor constante druk.
_kajo_
Geplaatst: 07-07-13 09:50
Het is dan niet bitloos maar ik reed mijn oudje met tandproblemen altijd op een leerbitje. Voor haar was dit echt ideaal. Misschien ook een optie?