Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
, maar het zette me wel aan het denken.Sky_As schreef:ik heb hier toevallig gisteravond een interessant stuk gelezen over zadels.
Veelal hebben topruiters 1 of 2 zadels voor meerdere paarden. Zelden krijgen deze paarden last hiervan. Dit komt omdat deze ruiters hun paarden niet in de weg zitten.
Een zadel ligt bijna nooit heel verkeerd (volgens dat stuk tekst, en als je het leest, zit er echt wel ergens een kern van waarheid in). Tuurlijk kan het te strak op de schoft liggen, wat kiepen, wat klapperen etc.
Meestal zijn het ruiters die niet naar hun eigen rijden willen kijken, die het zadel of iets anders de schuld geven van problemen tijdens het rijden. En Osteopaten, krakers, masseurs, zadelmakers langs laten komen.
en maar weinig van deze mensen, durft te zeggen, dat het probleem eigenlijk komt door verkeerd trainen (want dit is NIET wat mensen willen horen)......
Ik zeg niet dat dit mijn mening is, maar het zette me wel aan het denken.
Een 16,5 tot 17 inch zadel, kan bijna niet te lang zijn. Op het moment dat dit zadel echt te lang is, moet je je eigen afvragen of het paard überhaupt wel geschikt is om op te rijden......
Sky_As schreef:ik heb hier toevallig gisteravond een interessant stuk gelezen over zadels.
Veelal hebben topruiters 1 of 2 zadels voor meerdere paarden. Zelden krijgen deze paarden last hiervan. Dit komt omdat deze ruiters hun paarden niet in de weg zitten.
Een zadel ligt bijna nooit heel verkeerd (volgens dat stuk tekst, en als je het leest, zit er echt wel ergens een kern van waarheid in). Tuurlijk kan het te strak op de schoft liggen, wat kiepen, wat klapperen etc.
Meestal zijn het ruiters die niet naar hun eigen rijden willen kijken, die het zadel of iets anders de schuld geven van problemen tijdens het rijden. En Osteopaten, krakers, masseurs, zadelmakers langs laten komen.
en maar weinig van deze mensen, durft te zeggen, dat het probleem eigenlijk komt door verkeerd trainen (want dit is NIET wat mensen willen horen)......
Ik zeg niet dat dit mijn mening is, maar het zette me wel aan het denken.
Een 16,5 tot 17 inch zadel, kan bijna niet te lang zijn. Op het moment dat dit zadel echt te lang is, moet je je eigen afvragen of het paard überhaupt wel geschikt is om op te rijden......
Ik ben het eens met alle reacties in het topic. Ik vind het ergens ook vreemd dat een 16,5 en 17 inch zadel nog te lang is? Maar ook een hype over al die zadels etc. Bovendien heb ik zelf ook geen goede ervaringen met Mr Ed nee
. Karin is beter, maar ook over haar heb ik mindere verhalen gehoord. Zo is er over iedereen overigens ook wel een verhaal.. Maar ik blijf erbij dat je paard de beste graadmeter is en luister vooral naar je eigen gevoel. Succes ermee
Ladyson schreef:@ Nombrado Ik heb de zadelmaker laten komen omdat mijn zadel verschrikkelijk ging schuiven naar voren (dit deed het vroeger niet). Zadelmaker gaf aan het zadel te smal was en daardoor OP het paard lag ipv OM het paard.
Ladyson schreef:Leuk om te lezen en fijn dat het bij jou goed gaat! Het gaat in dit geval inderdaad om een MSFC passer. Naar mijn weten houden alleen alle zadelmakers de 18e rib norm aan? In ieder geval op internet staat het er vol mee, dus niet alleen de MSFC'ers. Uiteraard zullen er wel een paar een uitzondering zijn zoals jij, maar ik heb het dan even over de traditionele zadelmakers.
En wat roept het bij jou op dat er als enige spanning/irritatie zit bij de 18e rib? Ik zie het namelijk als "bewijs" voor een te lang zadel, maar jouw visie erop kende ik dan eigenlijk ook niet.
) teveel met hand rijden resulteert in vastzetten van kaak, schouders, en lendenen. (rijden met rem erop)Ladyson schreef:@smurffie Ik was ook van hem "onder de indruk" want hij vertelde alles duidelijk en kwam erg professioneel over. (Ik was er toevallig bij) Hij liet ook zien dat de oude Wintec van 17 inch te lang was. Hij was dus wel bezig met de lengte. Misschien komt het door het Wintec model.
Diezelfde 17 inch Wintec liet ik ook zien aan Karin op mijn D-pony en deze was te lang, maar de 17,5 inch die ik nu heb is dus niet lang. Inches zeggen niet zo heel veel dus? Ik stuur je wel even een PB met een foto van de E-pony. Het is niet die van mij dus open en bloot op internet gaat me te ver.
@nombrado Karin ging er inderdaad ook vanuit dat ze het zadel kwam aanpassen want dit was volgens haar goed mogelijk bij Kentaur. Vervolgens zag zij dat het zadel (volgens haar) te lang is en daarom heb ik een ander zadel gekocht. Niet vanwege de breedte inderdaad. Het is inderdaad fijn dat zij meer bespiering heeft

Sky_As schreef:ik heb hier toevallig gisteravond een interessant stuk gelezen over zadels.
de is een maand terug geopereerd en heeft 2 uur op haar rug gelegen. ijssnuiver schreef:Mijn pony(korte, rondgeribte pony) heeft ook een zadel wat een fractie te lang is. Een bewuste keuze van de zadelmaakster.
Het was in mijn geval de keuze om het zadel verder naar voren te leggen, waardoor het dus op de schouders komt te liggen of het zadel op de goede plek en dan een fractie te lang. Kiezen tussen 2 kwade dus, in dit geval was de laatste optie het beste. En nee het zadel is geen kilometers te lang, maar zou voor het mooie en fijne wat korter mogen. Nou zou ik voor een volledig korter zadel kunnen gaan, maar dan zit ik ook met mijn zitmaat die dan te krap gaat worden.
In mijn geval dus een bewuste keuze, maar ook ik heb liever niet een te lang zadel. Helemaal niet als er door de zadelmaker niet over gesproken word en maar gewoon word aangemeten.
De zadelmaker die ik had, was ook heel bewust bezig met de bouw van beide dieren(ze heeft 2 paarden gedaan bij mij) en de draagkracht en de ligging van de zadels.
Ladyson schreef:@nombrado, heeft jouw "visie" een naam? Heb je een opleiding gevolgd oid? Puur uit interesse hoor! Het rijden kan het inderdaad verklaren. Ben onlangs gewisseld van "rijstijl" en paard is nu veel losser.. Ze is ook wat overbouwd, misschien werkt dat ook tegen?
Ik heb ondertussen ook een update.. Mijn vriendin kon er zelf niet bij zijn bij de afspraak en daarom was de verzorgster erbij. Er is miscommunicatie opgetreden en Karin belde net. Helemaal duidelijk is het nog niet, maar ze zei niets meer over dat het zadel te lang is. Het paard is wel echt scheef doordat er bepaalde wervels scheef staan. Wordt vervolgd..

smurffie schreef:ijssnuiver schreef:Mijn pony(korte, rondgeribte pony) heeft ook een zadel wat een fractie te lang is. Een bewuste keuze van de zadelmaakster.
Het was in mijn geval de keuze om het zadel verder naar voren te leggen, waardoor het dus op de schouders komt te liggen of het zadel op de goede plek en dan een fractie te lang. Kiezen tussen 2 kwade dus, in dit geval was de laatste optie het beste. En nee het zadel is geen kilometers te lang, maar zou voor het mooie en fijne wat korter mogen. Nou zou ik voor een volledig korter zadel kunnen gaan, maar dan zit ik ook met mijn zitmaat die dan te krap gaat worden.
In mijn geval dus een bewuste keuze, maar ook ik heb liever niet een te lang zadel. Helemaal niet als er door de zadelmaker niet over gesproken word en maar gewoon word aangemeten.
De zadelmaker die ik had, was ook heel bewust bezig met de bouw van beide dieren(ze heeft 2 paarden gedaan bij mij) en de draagkracht en de ligging van de zadels.
Tja... Dan ben ik heel hard maar dan moet je een paard kopen waar je op past of niet willen rijden.
Sorry maar een niet passend zadel omdat je er zelf anders niet inpast vind ik not done.
Ik ben 5 kilo afgevallen zodat ik mijn droompony kon rijden.. ook een optie.
.smurffie schreef:nombrado @ dat is nogal zwart-wit
Voor mijn pony komt ook de osteopaat binnenkort![]()
de is een maand terug geopereerd en heeft 2 uur op haar rug gelegen.
Sindsdien merk ik dat ze wat vast zit in haar atlas/draaier en daarmee dus haar koppie snel kanteld met alle gevolgen in de rest van haar lichaam erbij.
Als je paard onderuit gaat in de weide kan er iets verkeerd schieten ect ect ect. Dat komt echt niet alleen maar door verkeerd rijden.
Verder hebben paarden van nature een scheefheid, maar bij sommige paarden is deze veel heftiger dan bij andere.
Het lijkt mij raar dat de ribben niks met het zadel te maken zouden hebben. De ribben hebben namelijk als functie om de organen te beschermen. Daarom is het logisch dat een losse rib (de 18e zwevende rib) druk kan geven op die organen die hij beschermd. Druk maar eens op je eigen onderste (zwevende) rib, die geeft een heel stuk mee. Bij afgetrainde mensen kan dit ook echt pijn veroorzaken.
, alleen beseffen het merendeel van de ruiters dit niet.