[WN] Dekjes onder westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Dekjes onder westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:36

Zou je ook (eventueel meerdere) 'normale' dekjes die wel groot genoeg zijn onder een westernzadel kunnen leggen? Wel gewoon voor 1 keer hoor :) We willen namelijk binnenkort het westernzadel voor één keer gebruiken, maar kunnen nergens de pad die erbij hoort vinden...
Alvast bedankt :)

PocoGaucha

Re: Dekjes onder westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:39

voor 1 keer denk ik dat dat best wel kan, ik zou er wel meerdere pakken inderdaad.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:40

Nee, niet doen. Ook niet voor 1 keer. Dekjes zijn daarvoor niet geschikt.
Een westernzadel heeft immers geen kussens aan de onderkant.
Dus toch nog even doorzoeken naar een goede western pad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:42

Past dat zadel dan wel goed? Ik neem aan dat je het niet voor dat paard hebt gekocht, en westernzadels horen echt goed te passen en aan te sluiten.
Als het zadel echt goed ligt dan zou ik ergens een pad lenen, er woont vast een bokker in de buurt.. Of je koopt een tweedehandse van marktplaats/boktmarkt. Een gewone pad voor Engelse zadels gaat niet passen, en is niet dik genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:43

Alleen doen als je zelf ook voor één keertje een plastic zak aantrekt als onderbroek en washandjes als sokken.
Als je dat raar vindt (terwijl het bést voldoet, toch?), ook geen niet-geschikt spul op je paard leggen.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:04

Bedankt, het zadel past hem wel, is voor hem gekocht, maar amper gebruikt. Maar dan weet ik dat even, wacht ik ermee tot we een goede pad hebben gevonden!

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:07

HAr-->WN-TR

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:18

Hoe kan iemand nou een goedpassend zadel kopen terwijl er geen pad bij zit c.q. gekocht wordt.
Dat is net zoiets als schoenen zonder veters kopen terwijl de gaatjes er voor er wel in zitten ???

Als je thuis nog een oude deken hebt liggen (niet al te dik), dan kun je die voor nood ook gebruiken. ZOrg dat het deel waar hij dubbelgevouwen is op de schoft ligt.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:42

Er staat in de op dat ze de pad niet kan vinden :p niet dat ze er geen heeft...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:54

Hoe kun je nou een pad niet kunnen vinden ??? Zo klein zijn die dingen niet hoor :)
En de meest logische plek om er eentje op te bergen is toch in de buurt van een zadel :D

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:00

Je hebt ook dunne westernpads (voor de zomer). Maar een engels dekje zou ik er nooit onder leggen, i.v.m. drukpunten en meerdere al helemaal niet vanwege schuifgevaar. Er zijn veel onlineshops waar ze de pads verkopen en in een grote ruitersportzaak hebben ze ze ook nog wel :-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:23

Siesjuh schreef:
Je hebt ook dunne westernpads (voor de zomer).

waar zou deze wijsheid nu vandaan komen :? 8)7

zorg voor een goede pad onder je zadel
eerlijk gezegt betwijffel ik of dat zadel wel echt past want als het zo weinig wordt gebruikt is het maar de vraag of het zadel nu nog wel past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:32

Siesjuh schreef:

Klopt, dan kan het paard z'n bikini er onder aan doen, voor als je tijdens een zomerrit door het water gaat :')

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:33

Sonja schreef:
Siesjuh schreef:

Klopt, dan kan het paard z'n bikini er onder aan doen, voor als je tijdens een zomerrit door het water gaat :')

_O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:35

sonja is terug van vakantie :D

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:42

Sonja schreef:
Siesjuh schreef:

Kun je lachen, maar het is echt zo...Ik heb er zelf ook 1 liggen...maar dan moet je wel zorgen dat je de juiste demping onder het zadel hebt liggen. Een lekkere wollen pad is niet echt een succes als het warm is. Alsof je een deken erop hebt liggen. Maar ik moet eerlijk zijn dat een dikke pad veeeeeeel makkelijker is.

Plus...met je westernzadel het water in plonzen is niet zo'n succes hoor |o

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:03

Siesjuh schreef:
Ik heb er zelf ook 1 liggen...maar dan moet je wel zorgen dat je de juiste demping onder het zadel hebt liggen. Een lekkere wollen pad is niet echt een succes als het warm is. Alsof je een deken erop hebt liggen. Maar ik moet eerlijk zijn dat een dikke pad veeeeeeel makkelijker is.

Ik ben erg benieuwd naar je zomerpad, want ik heb daar echt nog nooit van gehoord. En wat bedoel je met juiste demping?

Misschien bedoel je wel een dunne vilten onderlegger. Die zijn echter bedoelt om onder een dunne wollen showblanket te leggen (bijvoorbeeld op wedstrijden). Zo'n vilten onderlegger (of een dunne blanket) moet je dus nooit afzonderlijk gebruiken onder je zadel.

Een dikke wollen pad is echt niet zo heet en werkt al helemaal niet als een deken.
Mits je echte wol(vilt) hebt. Sterker nog; ik wil niet meer anders dan wolvilt. Mijn paard blijft er juist heerlijk koel en droog onder.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:21

Rumpleteaser schreef:
Misschien bedoel je wel een dunne vilten onderlegger. Die zijn echter bedoelt om onder een dunne wollen showblanket te leggen (bijvoorbeeld op wedstrijden). Zo'n vilten onderlegger (of een dunne blanket) moet je dus nooit afzonderlijk gebruiken onder je zadel.

Een dikke wollen pad is echt niet zo heet en werkt al helemaal niet als een deken.
Mits je echte wol(vilt) hebt. Sterker nog; ik wil niet meer anders dan wolvilt. Mijn paard blijft er juist heerlijk koel en droog onder.

Nee, is dikker dan zo'n vilten onderlegger, ik heb em uit een ruitersportwinkel op advies omdat met mijn andere pad het zweet eronder uit droop. Tijd dus voor een uitzoekactie van mijn kant :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:40

ben benieuwd welke ruitersportzaak want die hebben er in de regel geen verstand van en de zadels die ze verkopen kun je alleen gebruiken om aan de muur te hangen

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:25

Ik heb ook niet gezegd dat er geen is ;) Maar aangezien er ook een verbouwing bezig is geweest ligt niet alles op een normaal denkbare plek. Wel fijn dat we nu weten dat we beter niet gewone dekjes onder dit zadel doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:05

Siesjuh schreef:
Je hebt ook dunne westernpads (voor de zomer). Maar een engels dekje zou ik er nooit onder leggen, i.v.m. drukpunten en meerdere al helemaal niet vanwege schuifgevaar. Er zijn veel onlineshops waar ze de pads verkopen en in een grote ruitersportzaak hebben ze ze ook nog wel :-)

De mensen die hier reageren hebben echt wel goed westernspul en zijn serieus bezig met hun sport. Een ruitersport zaak heeft totaal GEEN verstand van westerntack en heeft jou onzin verkocht, klaar.
Heb al diverse pads gehad door de jaren heen, maar nog nooit een zomerpad tegengekomen, echt niet. Dik is dik, en dun is dun, zo simpel is het. Dat heeft een andere reden dan het seizoen.

Ik gebruik het hele jaar door wolvilt en nergens last van. Met het weer pas je hooguit je training aan of de tijden waarop je rijdt misschien. Bij de ene pad wordt het iets warmer dan de andere en bij de ene loopt het zweet er meer onder vandaan, maar dat is ook een beetje persoonlijk en paardafhankelijk wat iemand fijn vindt.

@TS, is het zadel eerst met kale boom gepast? Daarna het zadel zonder pad en toen het zadel met een goede!! pad?? Een zadel kan wel voor de pony gekocht zijn en een winkel kan wel zeggen dat het geschikt is voor zus of zo een paard/pony, maar die hebben de ballen verstand, dus dan past het zadel vrijwel zeker niet. Er zijn maar slechts enkele goede westernzadelpassers en die kunnen ook prima adviseren voor ene goede pad.
Daarnaast ga je maar voor een keertje ermee rijden, dus ook dan ga ik er even vanuit dat je niet hebt geinvesteerd in goede en passende tack en moet je er gewoon ook niet voor een keertje mee rijden als je van je paard/pony houdt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:52

een zomerpad ? :') _O-
Een pad in een zomers kleurtje, dat kan nog wel, maar van een zomerpad heb ik nog nooit gehoord. Ik rijd winter en zomer met dezelfde pads...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:54

Siesjuh schreef:
Sonja schreef:

Kun je lachen, maar het is echt zo...Ik heb er zelf ook 1 liggen...maar dan moet je wel zorgen dat je de juiste demping onder het zadel hebt liggen. Een lekkere wollen pad is niet echt een succes als het warm is. Alsof je een deken erop hebt liggen. Maar ik moet eerlijk zijn dat een dikke pad veeeeeeel makkelijker is.

Plus...met je westernzadel het water in plonzen is niet zo'n succes hoor |o

Ja, je hebt gelijk, what was I thinking :')
Misschien toch weer eens ergens wat zien te leren, ik glij echt duidelijk af merk ik wel :=

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:57

Sonja _O-

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:09

superpony schreef:
De mensen die hier reageren hebben echt wel goed westernspul en zijn serieus bezig met hun sport. Een ruitersport zaak heeft totaal GEEN verstand van westerntack en heeft jou onzin verkocht, klaar.
Heb al diverse pads gehad door de jaren heen, maar nog nooit een zomerpad tegengekomen, echt niet. Dik is dik, en dun is dun, zo simpel is het. Dat heeft een andere reden dan het seizoen.

Ik gebruik het hele jaar door wolvilt en nergens last van. Met het weer pas je hooguit je training aan of de tijden waarop je rijdt misschien. Bij de ene pad wordt het iets warmer dan de andere en bij de ene loopt het zweet er meer onder vandaan, maar dat is ook een beetje persoonlijk en paardafhankelijk wat iemand fijn vindt.

Dat geloof ik ook wel, maar ik ben niet de enige met de 'andere' pads. De vorige eigenaar had namelijk een hele stapel liggen. Van verschillende dikten. Ik heb nooit gezegd dat die pads maar 2 mm zijn...