[WN] Verschil tussen D snaffle bit en dubbelgebroken bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Verschil tussen D snaffle bit en dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:53

Hoi allemaal,

Ik rij momenteel met mijn paard op een dubbelgebroken bit die redelijk dik is, hij loopt hier wel fijn op. Ik was laatst aan het kijken op websites voor een blanket en ik zag daar een D snaffle bit staan. Ik vond deze sterk gelijken op mijn bit dat ik nu heb, alleen dat het enkel gebroken is. Ik vraag me af is dit sterker dan het bit waar ik nu mee rij? Ik wil het allemaal zo licht mogelijk houden, maar rij nu met een engels bit in feite.

Ik ben niet direct van plan om te veranderen van bit maar vroeg me af wat het verschil in werking is tussen beide? Kan iemand mij hier raad over geven?

Groetjes

sontana

Re: Verschil tussen D snaffle bit en dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:35

Er zijn ook western bit die dubbel gebroken zijn . Wel moeilijk te vinden maar ze zijn er echt. En ja enkel gebroken is scherper als dubbel gebroken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:46

Bedoel je een snaffle met een D-ring? De vorm van de ring staat los van de vorm van het mondstuk.
Zelf ben ik erg happy geweest met de Myler Baby snaffle, dat is een dubbelgebroken bitje.
Bandito heb ik daarmee ingereden en zijn moeder loopt er nog steeds op.
Voor Bandito ben ik uiteindelijk overgestapt op een ongebroken Mylerbit met zo'n rolletje in het midden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:09

@RT- Myler met een rolletje is ook dubbelgebroken ;)

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:16

sontana schreef:
enkel gebroken is scherper als dubbel gebroken.

Niet mee eens :) Enkel gebroken zal inderdaad eerder prikken in het gehemelte, dubbel gebroken kan pijnlijk zijn op de lagen. Net zoals dik of dun mondstuk niet noodzakelijk beter of slechter is. Het is vooral afhankelijk van de anatomie van de mond van je paard, waar hij het fijnste mee loopt. Misschien kan je tandarts daar ook meer over zeggen, en verder is het vooral een kwestie van ondervinding :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:38

Een bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Ik heb afschuwelijke dingen gezien met een dubbelgebroken bit, maar ook met een ongebroken bit en andersom. Het moet idd passen in de mond van je paard en je paard zal aangeven of hij het prettig vindt. Als paardenmens hoor je dat te verstaan.
Ik hoef mijn paard echt niet op een normale, gebroken bit te rijden. Wordt ie ontzettend boos, hij vindt het zeer onprettig en gaat het gevecht aan. Hij heeft een Billy Allen offset D snaffle. Dun, met rolletje en onafhankelijk van elkaar bewegende onderdelen.
Ook de plaats van het bit is een item om op te letten. Had ik het bit eerst wat hoger in de mond, omdat hij er spelenderwijs de tong overheen gooide, nu ligt het wat lager (en vriendelijker), omdat ik hem niet heb toegestaan om er een gewoonte van te maken met die tong, kan dat ook. Hij reageerde nl. niet meer prettig. Nu is ie weer tevreden en rustig in de mond. Ik ook blij.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 12:38

De tandarts komt binnenkort en ik vond deze bitjes wel interessant vandaar mijn vraag. Ik zal eens informeren bij hen :) ik ben eens benieuwd wat hij van mijn huidig bit vind en of hij eventuele suggesties heeft. Ik heb na wat zoeken ook inderdaad een dubbelgebroken versie gevonden. Ik zal alvast de info die ik hier heb gekregen in mijn achterhoofd houden. Bedankt :)