Zadel voor paard met .....->

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Zadel voor paard met .....->

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:03

Hoge schoft lang doorlopend, rechte rug, normale/lange rug, brede schouders en rondgeribt, singelplaats wat naar voren.

(Heb op dit moment geen betere fotos)
Afbeelding

op dit moment moet ik het doen met een 2e hands zadel, volgend jaar wil ik een op maat gemaakt zadel.
Maar tot dat moment ben ik op zoek naar een zadel voor een leuk budget waar wij ons in ieder geval mee kunnen redden tot die tijd.

De zadelmaker is geweest en heeft mijn eigen prestige Top dressage op maat proberen te maken.
Alleen kwam ik er na een week achter dat het zadel tijdens het rijden naar voren schuift en daarbij dus de schoft behoorlijk afknelt.
Veel geld kwijt en daarmee nog geen zadel waarmee ik kan rijden.

Ik heb er aardig wat zadels op gehad maar ik merk dat de meesten toch gaan knellen aan de zijkanten van de schoft.

Zadels die ik heb geprobeerd:

Ainsley Vanguard boommaat 3 en 6
Fryso Legacy boommaat 4
Euroriding Diamant ouder type boommaat medium
Kentaur penelope boommaat 3
KN symphonie mk 45 2
Kieffer lech profi mt 2
Kieffer malmo
Hulsebos wat voor type weet ik zo niet, denk het basistype open zit
Prestige top dressage boom 34
Equestor (dat type vond ik vreselijk om op te zitten!)
Ideal (wat een heeeerlijk zadel! Ga het zadel nog eens proberen maar ik twijfel aan de vrijheid bij de zijkanten schoft, ik kan mijn hand er niet heel vrij tussen laten glijden.Zit toch wel wat weerstand naast de schoft richting schouder)
Rossner Montreal medium boom

Zelf is ze altijd gereden met een Kieffer Athen Olympic, alleen heb ik toen verder niet secuur naar de pasvorm gekeken en deze zadels vind ik 2e hands niet.

lotje5lotje

Re: Zadel voor paard met .....->

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:27

kent and masters/thorowgood type hoge schoft???????????????

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:31

Ik ga kijken op internet, ....

Heb gekeken naar de Kent en Master, alleen voor de hoge schoft kom je toch wel weer in een speciaal zadel uit die je nieuw moet bestellen..

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:46

Ik heb ook een paard met een zeer hoge schoft. Het enige wat hem evtl. nog zou passen was ook hetzelfde zadel van Prestige. Maar inderdaad ook dat lag niet 100%.

Ik kon niet anders dan een zadel op maat laten van maken van het merk Top. Dit is een eigen merk van mijn zadelmaker. Het heeft mij 2200 euro gekost maar het was het meer dan waard. Het zit ook nog een keer als een huis en iedereen die er even op zit vraagt gelijk waar ik het zadel vandaan heb. Kijk maar eens op http://www.saddlematch.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:51

Zo dat ziet er echt goed uit!! En kijk die vrijheid bij de schoft..
Enige nadeel is dat ik momenteel geen 2200 kan uitgeven aan een zadel Helaas.
Staat een trouwerij te wachten en dat kost ook het nodige................
Maar ik ga me eens in dit type verdiepen

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:52

Ik zie op die site ook de Ruiz Diaz jessica staan, dat zadel kom ik soms tegen en die oogt ook aardig oke?
Heeft iemand daar ook ervaring mee?

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:54

Het zadel bestaat pas sinds een jaar dus je zult er niet veel over vinden qua 2e hands. Seth Bosman heeft er ook 1. De boom voor mijn paard moest speciaal gegoten worden (het paard op de foto is niet mijn paard hoor) omdat er een verschil van 12 cm overbrugt moest worden van de schoft naar de rug en dat is echt veel.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:56

Zo , maar bij het paard op de foto ligt het zadel bij d schoft ook fantastisch!
Wat is veel tegen kom bij zadels voor de hoge schoft is dat ik er wel 4 vingers tussen kan houden aan de boven kant maar aan de zijkanten knijpt het dan....

Wat vinden jullie reeel?Je hand soepel doorlaten kunnen glijden van boven bij de schoft onder de kussens langs naar beneden.
Hoor ook wel vaak dat het met enige weerstand mag?

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:00

Ik zou niet zelf voelen en doen en dan denken dat het goed ligt. Die fout heb ik twee keer eerder gemaakt en ook iemand vertrouwd waarvan ik dacht dat ze er verstand van had. Helaas heb ik lange tijd met een zadel gereden wat mijn paard te strak lag. Ik heb daar achteraf zoveel spijt van. Die fout maak ik nooit meer en ik haal er altijd een goede zadelmaker bij, want er komt meer bij kijken dan je denkt. Op die manier spaar je je paard.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:05

Ik begrijp wat je bedoelt Liempje, alleen heb ik er niet zoveel vertrouwen meer in.
Heb een zadelmaker uitgezocht die goed bekend staat, en toch moest ik er zelf achter komen dat het zadel dus echt enorm kneep bij de schoft tijdens het rijden! Na een week gaf het paard het al duidelijk aan!vandaar dat ik ben gaan zoeken, ik merk gewoon dat ik daar wel angstiger door ben geworden.
Zodra het zadel een beetje straks aan voelt durf ik het al niet aan, en dan ligt de schoft wel vrij maar vind ik de zijkanten gewoon nog te strak

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:13

Ik begrijp het. Ik kan alleen zeggen dat mijn zadelmaker echt super is en hier overal zeer goed bekend staat. Volgens mij komt hij tegenwoordig al door het hele land. Hij is altijd een lange tijd bezig en legt alles zeer goed uit. Mijn paard heeft Dystrophie achter de schoft door te strakke zadels want volgens mij heeft hij nooit een goed zadel gehad. Sinds ik dit zadel heb zijn de "kuilen" een heel stuk minder geworden. Dat is een teken dat hij plaats heeft om te groeien.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:15

Dat komt ook doordat 9 vd 10 mensen juist zadels adviseren die bij de schoft dikkere kussen hebben om het op te vullen...Misschien heb ik het helemaal mis maar ik wil juist een zadel die daar ruimte bied?
heb nu een aantal verschillende zadelpassers gesproken die zeggen dat ik uiteindelijke en zadel nodig heb die boven naast de schoft extra dikke kussens heeft en dan dun uitlopend naar onderen, misschien kijk ik scheel maar mijn gevoel zegt dan dat het dan juist nog strakker zal zitten naast de schoft, En dan doen alle zadels nu al

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:19

Dit is trouwens die van mij, je ziet de hoge schoft.

Afbeelding

Tja ik kan alleen maar zeggen dat mijn paard aan het groeien is naast en achter de schoft en dat zegt mij genoeg.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:21

Bedankt voor de foto!
Ja ik zie de schoft zeker!Heeft erg veel van die van mij

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:24

Albion of Frank Baines zouden ook een optie zijn.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:29

dank je!! Ik zal ff googlen, ik geloof dat ik toch dan in de engelse zadels kom.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:30

Wat mij opvalt in het lijstje is de verschillen in bomen...
Je paard heeft bij ieder zadel nogsteeds dezelfde boommaat, dus is het vrij logisch dat die zadels niet liggen als de boom al onjuist is.

Mocht je zadelmaker je al die zadels hebben laten passen vraag ik me af waar zijn verstand heen is.

Overigens als je zadel na een week niet goed ligt hoort hij dat probleem gratis voor je te komen oplossen.. dus zou toch de bal eens naar hem toespelen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:38

Tsja heb contact met hem gehad en daarbij gaf hij aan dat het zadel niet verder aan te passen is op mijn paard......! Hij gaf wel aan dat hij na het rijden niet heeft gevoeld, mja het is zo en sneu geld.
Maar zal wel weer verder moeten zoeken.
De verschillen in boomaten komt door mijzelf, door haar brede schouders en de andere zadels die te veel knellen heb ik er zelf een aantal brede boommaten opgelegd zoals de fit 6 en de fit 4 om te bekijken of die wel ruimte bieden naast de schoft.
Gewoon van stalgenoten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:49

Dan zou ik toch minstens mijn geld terug eisen, hij heeft slecht werk geleverd.

Je zou moeten kijken naar een zadel met teruggesneden boom, en er een goede zadelmaker bij halen die zijn werk afmaakt..

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:57

Het is wat lastig als iemand niet mee werkt, en aangezien ik genoeg aan mn koppie heb laat ik het hier maar bij wat betreft geld terug vragen.....

Maar een teruggesneden boom, als het zo makkelijk was dan was ik er al wel....Probleem is vaak dat ze genoeg ruimte boven de schoft bieden, maar zijkanten knellen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:46

Marus schreef:
Ik zie op die site ook de Ruiz Diaz jessica staan, dat zadel kom ik soms tegen en die oogt ook aardig oke?

Die heb ik :j mijn paard heeft ook een behoorlijke schoft.
Erg fijn zadel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:38

Ik heb een Fryso Profile, mijn fries heeft veel maar vooral een erg lange schoft en bijzonder grote schouderpartij. De Legacy lag bij mij ook duidelijk veel minder mooi als de Profile. De profile heeft ruimte voor de schoft en compenseert met vulling achter de schouder.

Ik heb het zadel bij Fryso zelf aangeschaft en in onderhoud, gezien het op de juiste manier vullen zonder te gaan knellen wel een kunst is.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:18

Pion schreef:
Marus schreef:

Die heb ik :j mijn paard heeft ook een behoorlijke schoft.
Erg fijn zadel.

Hoe valt het zadel verder?Mooi vrij rond de schoft?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:20

Princesj schreef:
Ik heb een Fryso Profile, mijn fries heeft veel maar vooral een erg lange schoft en bijzonder grote schouderpartij. De Legacy lag bij mij ook duidelijk veel minder mooi als de Profile. De profile heeft ruimte voor de schoft en compenseert met vulling achter de schouder.

Ik heb het zadel bij Fryso zelf aangeschaft en in onderhoud, gezien het op de juiste manier vullen zonder te gaan knellen wel een kunst is.

Ik kreeg idd even geleden de tip van Fryso Profile! Maar heb idd de legacy erop gehad en die lag niet mooi.
Misschien dat ik de profile nog kan gaan proberen.

Verder krijg ik ook tips via PB! En ga bekijken of ik misschien wat ga afspreken met een MSFC zadelpasser

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:22

saddle-fitter??