Boomloos zadel voor inrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je fijner; een boomloos zadel of een normaal zadel?

Boomloos
9 (60%)
Normaal
6 (40%)

Totaal aantal stemmen: 15

Lindeeee

Boomloos zadel voor inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:16

Hoi allemaal,

Ik ga (over een jaar pas, nu is ze nog te jong) mijn pony inrijden. Het is een shetlander.
Nu lees ik dingen over boomloze zadels, en dat lijkt me wel iets.
Maar nu mij vraag: wat is fijner inrijden; een boomloos zadel of een normaal zadel?

Lisa
Laatst bijgewerkt door Lindeeee op 02-07-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Re: Boomloos zadel voor inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:16

Ik zou met een normaal zadel beginnen gewoon voor je eigen grip en steun.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:18

Arc_En_Ciel schreef:
Ik zou met een normaal zadel beginnen gewoon voor je eigen grip en steun.

Maar ik wil hem dan wel houden; ik ga niet na een tijdje een nieuw zadel aanschaffen omdat bdat op dat moment fijner is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:19

Waar je zelf het prettigste op zit lijkt mij?
Zorg je er wel voor dat je zelf niet te groot bent om d'r in te rijden als het om een shet gaat?

Kan niet zien hoe groot je bent dus niet aanvallend bedoeld natuurlijk :) Maar zijn ook dingen om mee te nemen in je keuze voor een zadel denk ik.. Kan geen gigantisch groot zadel op zo'n shetje natuurlijk :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:21

Boomloze zadels zijn vaak een goed idee bij inrijden. Het zadel vormt zich met de rug mee, dus als het paard na een tijdje meer bespiering krijgt, hoef je het zadel niet naar een zadelmaker te brengen voor aanpassingen. :)
Maar hoe groot be je zelf? Boomloze zadels zijn namelijk langer dan boomzadels, dus er kan echt alleen een kinder zadeltje op ben ik bang.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:24

Ik ben ongeveer 1.50, maar ik weeg erg weinig. Ik heb nog nooit op een boomloos zadel gezeten, maar het lijkt me fijn...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:24

Lynnepinny schreef:
Boomloze zadels zijn namelijk langer dan boomzadels, dus er kan echt alleen een kinder zadeltje op ben ik bang.

Dat ze langer zijn maakt in principe niet zoveel uit naar wat ik heb gehoord, juist omdat de boel flexibel is. Barefoot heeft speciale minizadels maar die zijn wel voor kleine kinderen :=

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:26

Waar je jezelf prettiger bij voelt en beter in zit. ;)
Zou persoonlijk wel voor een lichter (kunstof?) zadel kijken...

Boomloos vormt zich misschien wel heel leuk met de rug mee, maar naar mijn idee verdeelt het de druk ook veel minder. Heb helaas paarden gezien waarbij de hele rug juist beschadigde van het boomloze omdat er zulke piekpunten in zitten. Maar heb ook positieve dingen gezien, haflinger van stalgenootje bijvoorbeeld die heeft een enorme moeilijke rug (boomzadels gaan bruggen) en die doet het weer perfect onder een boomloos zadel. ;)

Dus het is gewoon heel erg paard en mens afhankelijk, ene zweert bij boomloze zadels ander vind het verschrikkelijk. Een zit als een huis in een boomloos zadel, ander vliegt alle kanten op. Het is wat je zelf het prettigst vind wat dat betreft, maar persoonlijk zit ik graag stevig met inrijden. Heb ook echt een favoriet zadel liggen speciaal voor het zadelmak maken, ik zit daar gewoon heel makkelijk/stevig in. Maar meisje die mij een tijdje vervangen heeft die is snel overgestapt naar een ander zadel omdat ze in dat zadel voor geen meter zat. ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:27

Met een boomlooszadel zit je vaak meer op de nog dicht groeiende ruggengraat, bied zowel jou als je paard minder steun. Ik zou lekker beginnen met een wintecje, kan je aanpassen en als je paard is uitgegroeid kan je er altijd voor kiezen een op maat gemaakt zadel te kopen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:29

Ik zeg, persoonlijk een boomloos zadel. Ik vind het vele male fijner rijden.
En is ook ideaal wanneer ze meer bespiering krijgen, je hoeft idd niet gelijk door naar de zadelmaker.

Gebruik wel altijd een speciale pad eronder met inlage's, deze zorgen dat de druk goed verdeeld word en ruggengraat vrijheid geeft

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:33

Ikzelf had dezelfde gedachte, boomloos inrijden met mijn pony. Echter liep hij er helemaal niet fijn onder en vond het alleen al vreselijk als hij me zag aankomen met dat zadel ( ander zadel geen probleem )

Voor een shetje zou ik gaan kijken voor een boomzadel, aangezien je bijna alleen maar kindermaten hebt.

Misschien is Wintec iets voor je ? Heeft een verwisselbare boom , dus makkelijk verstelbaar :) Die bomen zijn makkelijk los te verkrijgen en kosten niet veel.

Daarbij is het lichter dan een normaal zadel omdat het van kunststof is gemaakt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:38

Een boomloos zadel verdeeld de druk inderdaad alleen goed met een speciale pad, anders heb je er niks aan :')

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:40

Ik ben blij met mijn boomloze. Ik heb er 5 zadels op gehad en geen van alle laf lekker. Nu ik een boomloze heb heb ik dat gezeur niet meer en het is ook nog een fijne licht gewicht en een speciaal pad er onder

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:44

Ik zou beginnen met een normaal zadeltje. Vriendin van mij heeft ook haar pony proberen in te rijden met een boomloos zadel, maar die ging er steeds mee aan de kletter. Je zit veel dichter op de ruggengraat en dat kan voor jonge pony's die nog groen zijn best eng zijn. Natuurlijk is het ook een kwestie van rustig opbouwen, dat heeft zij ook gedaan maar hij bleef er mee aan de haal gaan. Toen ze er een normaal zadel oplegde en dus minder dicht op zijn rug zat was er niets meer aan de hand.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:48

ik gebruik zelf altijd mijn Barefoot Cheyenne. Ik heb al meerdere paarden hier mee ingereden, het is fijn omdat het mee groeit met je paard, en dan later kun je een boom zadel aan laten meten.

Maar dat doen de eigenaren dan zelf, de trainingspaarden worden meestal met boomloos ingereden.

Ingrid: in jou geval paste je zadel dan wellicht niet. Want ook in boomloze zadels heb je maten namelijk de pommels. Dus TS let daar wel op!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:21