hoofdstelletje voor mini mini shetlander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

hoofdstelletje voor mini mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:52

Hoihoi!

Ik zit met een probleempje. Ik ben van plan om met mijn shetlander in de winter te gaan sleeen, maar ik wil niet gaan mennen.
Nu is het probleem dat mijn mini mini shetlander geen hoofdstel past :+ Zelfs op shetlandershop staan dusmini mini hoofdstellen, nog kleiner dan mini dus, en die kan ik al niet klein genoeg krijgen met gaatjes.

Dus kortom: Change past geen hoofdstelletje :+

Nu ben ik aan het langelijnen, met schoftje en gewoon halstertje, alleen wil ik dat niet met sleeen gaan doen, omdat ik dan vind dat Change te veel druk op haar neus krijgt, daar kies ik dus liever niet voor, want ik wil ook liever een bitje erin hangen.

Bitje heb ik trouwens wel zelf ook. Nu maakt iemand die ik ken, westernhoofdstelletjes of touwhalsters.
Maar waarschijnlijk zijn die westernhoofdstelletjes van touw lang niet sterk genoeg, en touwhalsters ben ik bang dat die niet goed blijft zitten.

Ze zou wel eventueel van touw hoofdstel kunnen maken en dan een bitje eraan bevestigen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit in elkaar zou kunnen flansen?

Groetjes :D

ninne1

Re: hoofdstelletje voor mini mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:54

kan je het bitje niet met klipjes aan het halster maken??

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:55

Je hebt ook van die dubbele haakjes waarmee je een bitje aan een halster kunt hangen, is dat niks ?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:56

wat voor klipjes en haakjes bedoelen jullie? :D

Ik zat eerst ook te denken om gewoon met een stevig touwtje aan het halster te doen ja, maar wist niet of dat zou passen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:59

Afbeelding Ik bedoel deze :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 17:00

Ja dat zou kunnen, maar dat zou wel betekenen dat ik het halster dan erg hoog moet doen, want anders hangt het bitje veel te laag denk ik ?

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:03

Maar zit zo'n clip niet in de weg bij de mond?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:05

waarom zou er teveel druk in de mond komen ? het sleetje wordt bevestigd voor de borst, daar trekt ze mee. jij stuurt alleen aan het hoofd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:05

Of een kleiner haakje ... met een simpele uitvoering kun je wellicht ook goed uit de voeten :Afbeelding

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 17:06

unihorses schreef:
waarom zou er teveel druk in de mond komen ? het sleetje wordt bevestigd voor de borst, daar trekt ze mee. jij stuurt alleen aan het hoofd.

Ik bedoelde als je bitloos aan het sleeen ben, dan vind ik persoonlijk dat ze dan te veel druk op de neus krijgt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 17:06

Shirley schreef:
Of een kleiner haakje ... met een simpele uitvoering kun je wellicht ook goed uit de voeten :[ Afbeelding ]

Dat is wel een goed idee. Daar heb je ook kleine van. En dan kan je hem inderdaad gewoon aan je halstertje klikken :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:07

amado7 schreef:
unihorses schreef:

Ik bedoelde als je bitloos aan het sleeen ben, dan vind ik persoonlijk dat ze dan te veel druk op de neus krijgt.

maar waarom zou ze dan niet teveel druk in haar mond krijgen? je doet niks behalve gewoon sturen, je teugels zouden zelfs in een boogje kunnen .

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:05

Ik ben er zeker van dat ze wel een hoofdstel gaat passen.
Zelfs mijn mini van 75 cm met echt een ienieminie hoofdje met zo een smal neusje dat hij amper een veulenhalster past heeft een hoofdstelletje. Wel zonder neusriem.
Kijk bv eens op minihorse.eu of ebay :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:25

Ik snap ook niet helemaal waarom je perse een hoofdstel in moet hangen voor de slee....mijn mini wordt nooit met bit gereden, er wordt gewoon een halster aan gehangen met klipteugels en dat sturen gaat best. Met sleeën is het nog makkelijker, lange lijn eraan maar sturen doe je toch meer met je gewicht dan. Tenminste bij mijn shet wel, die gaat echt hard en ik heb er een platte, snelle slee achterhangen zodat we nog harder kunnen, heerlijk!

Ik ben echt geen tegenstander van een bit erin maar hiervoor is het echt onnodig. Ik snap de redenering ook niet dat er dan teveel druk op het halster komt te staan, dat is echt onzin, tenminste zolang je er niet aan gaat hangen maar waarom zou je dat doen :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:28

Kun je wel een passend bitje vinden? Dat lijkt me een groter probleem.
Een hoofdstelletje kun je zelf wel maken, vlechten van touw of draad, van oud leer zelf een hoofdstelletje maken met zo'n tang waarmee je studs kunt zetten.
Kun je in 10 minuten klaar mee zijn, gewoon een beetje fantasie gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:30

Watvoor maat halster heb je?
Ik zie dat ze 85cm is, zo heel klein is dat niet eens, ik heb een shetje gehad van 81 cm met een superfijn hoofdje en die paste ook gewoon het allerkleinste maatje wat je via webshops kunt krijgen.
Koop er een gaatjestang bij, evt. paar gaatjes bij maken en klaar is kees.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:31

Een touwhalstertje op maat gemaakt? Er komt niet meer druk op het touwhalstertje te staan als op een hoofdstelletje, aangezien de slee met een tuigje aan de borst komt...

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:58

Volgens mij is ze ook geen volle shetlander zelfs, want ze heeft echt veulenmaat halsters ja.
Maar ik heb al een oplossing.

Bitje past ze trouwens wel heel goed.
Tuurlijk ga je er niet met je volle gewicht aan hangen, maar aangezien Change minder goed kan tegen druk op haar neus, en omdat ik haar dan beter onder controle heb, dacht ik: Waarom geen bitje? :)

@Anneliesdj, Heb bij mini mini hoofdstelletje gaatjes bijgemaakt, en het past echt niet , zoals ik al vaker zei.

maar ik heb wel eventueel oplossing. Heb gister van die haakjes gehaald wat hierboven stond, en heb die aan een halstertje vastgemaakt, en heb hem gepast, en hij paste bijna. Iets te los was hij nog , maar dat was het halstertje zoiezo dus heb het halstertje kleiner gemaakt en nu past hij wel :)

NMMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:14

Ik zou gewoon met een halster gaan, lijkt me ergens toch veiliger, weet niet waarom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:19

Al eens bij equimatch gekeken of contact mee opgenomen? Ik heb daar destijds een heel fijn en klein hoofdstelletje voor mijn iniminie gekocht. Was een showhoofdstelletje. Ook bitjes hebben ze daar in een veel fijnere maat, ze zijn ook smaller ipv alleen een minder breed mondstuk.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:48

Maar waarom zou je druk op de neus krijgen? Dat hoort niet namelijk, dat heeft niets met sturen te maken. ..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:10

Nee klopt, ze krijgt ook niet veel druk op haar neus. Tuurlijk trek ik niet. Maar vond het zoiezo fijner haar meer onder controle te hebben.

Ik heb nu ook gewoon een bitje aan het halster. vind het sleeen met bitje zoiezo iets veiliger.
ik zal eens contact opnemen met ze.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:35

Ik heb een hoofdstel te koop dat echt mini mini is. Mijn toenmalige mini paste hem zelfs niet. Mocht je interesse hebben kun je even berichtje sturen of tussen mijn advertenties kijken.