Dressuur zadel (zie info)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

talievlietie

Dressuur zadel (zie info)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:38

Hoihoi!

Ik zoek een zadel waar ik nog geen twee jaar mee wil doen. Klinkt misschien raar maar ik
wil dus een zadel dat niet al te veel voorstelt, niet te veel kost, en wat gewoon past natuurlijk.
(Ik haal er wel iemand bij die er meer van weet van het zadel passen)

Mijn paardje is nog jong en dus overal aan het groeien, vandaar ;)

Ik kan in Diever bij Boer 'n Peerd een kunstof zadel van Norton aanschaffen voor 250 euro en deze maken ze dan passend voor mij paardje, maar hoelang gaan deze zadels mee, gezien de prijs en qua materiaal?

Ook zat ik te denken aan wel een lederen zadel ook een goedkopere prijs van het merk Pfiff
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -Gino.html

Ik zou graag jullie meningen willen meenemen in mn besluit!

Liefs,

Bettine

Re: Dressuur zadel (zie info)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:41

In zo'n geval zou ik liever een ouder tweedehands zadel kopen van een kwaliteitsmerk. :)
Die kosten ook de wereld niet en zijn heel wat beter dan die goedkope meuk.
Er zijn veel zadelmakers die een enorm assortiment hebben liggen, waardoor je vast wel iets vindt dat goed bij jou en je paard past.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:41

Is het dan niet een goede optie om voor een redelijk goede 2e hands te gaan? In het verleden heb ik een nieuw zadel gekocht voor mijn merrie, maar die zou ik nu nooit weer doen. Er zijn zo veel goede 2ehands zadels op de markt (wel opletten natuurlijk!)
Of een verstelbaar kunstof zadel, Wintec oid?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:47

Ik zou ook eerder kijken naar een 2e, 3e of 4e handse van een beter merk. Die heb je vaak al voor 300 euro.
Ook wintec zou je naar kunnen kijken, pfiff en norton zou ik persoonlijk niet aan beginnen. kwaliteit en pasvorm zijn slecht en je krijg ze nooit weer verkocht als het niet past. een merkzadel wat al wat ouder is behoud zijn waarde wel en kan je vaak (bij net onderhoud) na 2 jaar voor bijna dezelfde prijs verkopen als waar je het voor gekocht hebt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:26

Van Pfiff zou ik persoonlijk allleen de duurdere type zadels kopen, is toch echt alle waar naar z'n geld.
Of voor een Wintec zadel gaan kijken. Hebben een verwisselbare boom waardoor het sneller past (is geen gegeven dat het op ieder paard/pony past overigens).
Of als je er voor openstaat een boomlooszadel

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:28

Je kunt beter een nieuw goedkoper zadel kopen dan een 2e hands zadel. Ook al is het een goed merk, het zadel is toch al 'ingereden'en slecht passesnd te krijgen op je paard. Ik zou gaan voor een Wintec.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:05

Tabaluga12 schreef:
Je kunt beter een nieuw goedkoper zadel kopen dan een 2e hands zadel. Ook al is het een goed merk, het zadel is toch al 'ingereden'en slecht passesnd te krijgen op je paard. Ik zou gaan voor een Wintec.

En waar haal je die wijsheid vandaan? Van een 2e hands gaan we hier allemaal vanuit dat je dit via een zadelpasser doet die ook goed kan opvullen en kan kijken of dit zadel bij jou paard past. Het is helemaal niet zo dat als je een zadel gebruikt hebt bij het ene paard en dan "ingereden" is, dat dit zadel dan niet meer passend te maken is op een ander paard.
Heb je die topics en artikelen nooit bekeken waar een goedkoper zadel volledig uit elkaar gehaald wordt? Het is schrikbarend wat je daar tegen komt...

Maar een Wintec zou idd wel een goed idee kunnen zijn.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:11

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:15

Tabaluga12 schreef:

Naar mijn idee een onzin verhaal, waarom denk je dat menig zadelpasser/maker ook gewoon 2ehands zadels verkoopt?
Kijk het is wel altijd aan te raden om een 2ehands zadel te laten controleren door een zadelmaker/passer.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:50

Nee hoor, helemaal niet. Ze kunnen het zadel nooit zo goed krijgen als een nieuw zadel. Dat is me door verschillende zadelpasseres/makers geadviseerd. Zodoende heb ik zelf ook een nieuwe Wintec gekocht.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:53

ipv verschillende 2e hands zadels van uitstekende merken. En een Wintec kun je steeds aanpassen qua boom zodat je een tijdje vooruit kunt.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:03

Dat 2ehands niet goed aan zou passen op een paardenrug zou zijn is bullshit. Dat je een tweedehands zadel niet gewoon overal op kunt gooien zonder een zadelmaker erbij te halen spreekt wel voor zich, maar dat is bij een nieuw zadel net zo :) De meeste aanpassing door gebruik zit hem normaal gesproken in de vulling die inzakt, als je die vervangt past hij zich net zo goed aan aan de nieuwe paardenrug dan een nieuw zadel zou doen. Dat vervangen moet sowieso eens in de zoveel tijd, dus ik zie werkelijk waar niet waarom tweedehands een probleem zou zijn.

Ik noem Wintec nou ook weer niet bepaald een A-merk :) Zijn echter wel prima budgetzadels en idd vrij goed aanpasbaar (iig de boommaat), lijkt mij voor TS wel een goede en betaalbare optie in deze situatie.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:09

Ik zou voor een 2e3e4e hands 'top' zadel gaan kijken ipv een goedkope nieuwe.
Ook zou ik je geen wintec aanraden, ik had er tot voorkort een, niet heel veel mee mis hoor, maar de kussens deuken heel erg in als ze warm worden waardoor er zo'n ijzerplaatje op achterkant steeds tegen paardliefs rug kwam :( Hoeft natuurlijk niet bij alle zo te zijn, nog veel succes!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:10

Dat denk ik ook gezien het budget en de situatie.

Ik vind de reacties wel vreemd over hetgeen ik zeg over 2e hands zadels aangezien dit mij door verschillende zadelpassers verteld is dat je (over het algemeen) beter een nieuw zadel dan een 2e hands zadel kunt nemen... Niemand met een tweedehands zadel hoeft zich hier aangevallen te voelen hoor, die zullen vast prima liggen en netjes aangemeten zijn!!

Maarrr natuurlijk liever een nieuwe Stübben of Passier :9 hahaha
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 02-07-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:13

Ik heb slechtere ervaringen met 2e hands A-merken dan met een B-merkje...

Zelf ook een norton voor erbij, die is mooier gebleven, ligt beter op zijn rug (en natuurlijk laat ik hem nakijken) dan een 2e hands A-merkzadel wat aangepast zou kunnen worden door de zadelmaker... (heb nog nooit zo'n scheef zadel gezien, wilde het van een zadelmaker namelijk kopen'.. maar had echt zoiets van "dat krijg je nooit meer recht" en dan de geweldige woorden van deze zadelmaker "maar het is toch maar voor erbij"...

Ik vind het gewoon een fijn en licht zadel :) Zolang het op jouw paard zijn rug goed ligt (controleer wel een keer extra de kussens etc en of alles nog recht is..) zou ik me er niet druk over maken...

Ik koop ook liever iets nieuws dan iets 2e hands :S Meer omdat je niet weet wat er al mee gebeurd is en het zo tegen kan vallen...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:15

@Tabaluga12: Ja, maar je hebt een nieuw zadel en een nieuw zadel... Een nieuw 'zadelmarkt' zadel of iets wat daar op lijkt is niet te vergelijken met een nieuw A (b/c/nog lang geen 'zadelmarkt')-merk zadel. Om nu te zeggen dat nieuw altijd beter is als 2e hands is, volgens mij, een uitspraak die véél te kort door de bocht gaat...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:15

@ Tabaluga12: Waren dat geen zadelpassers die ook nieuwe zadels in het assortiment hadden? Want allicht dat die dat zeggen, op nieuwe zadels is hun winstmarge veel hoger. Die gaan zichzelf echt niet in de voet schieten door tweedehands te adviseren boven nieuw. Mijn zadelmaker (verkoopt zelf niks, past alleen aan) zegt in elk geval dat het geen fluit uit maakt. Wel bij tweedehands nóg alerter zijn op verborgen gebreken dan bij nieuw.

@ Lianne86: die zadelmaker klinkt echt als een prutser :oo Na een uitspraak zoals jij noemt had hij bij mij nooit meer een voet over de drempel hoeven zetten :o Maar dat staat los van of een a-merk beter bevalt dan B-merken, ik zie Passiers op MP langskomen die werkelijk waar zowat mishandeld moeten zijn en dan ook scheve kussens ed daar aan over hebben gehouden bijvoorbeeld. Dan heb ik ook liever een fatsoenlijk behandelde B-merk dan die, terwijl ik toch erg fan ben van Passier.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 02-07-13 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:19

Gek dat ik juist verhalen hoor dat die vulling van wintec niet aan te passen is. Daarnaast is dat cair, flair en alles met lucht niet echt ideaal met temperatuursverschillen. Dus, mijn advies; koop een ouder zadel van een goed merk, laat een zadelmaker hem passend maken en dan ben je voor niet al te veel geld klaar. Het zadel in die link moet je echt niet op je paard willen hebben en ik denk ook niet onder je billen. Daarnaast zal het ook erg snel versleten zijn, terwijl bijvoorbeeld Passier of Kieffer tientallen jaren mee kunnen.

Mijn zadelmaker zegt trouwens dat hij het bijna nooit mee maakt dat een zadel echt niet meer passend te krijgen is, maar die verkoopt zelf dan ook bijna geen zadels.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:41

Ik wou laten weten dat ik voor een Tattini Daslo ben gegaan, gebeld met die man van Huppa en hij gaf aan dat inderdaad Pfiff niet aan te raden was gewoon omdat mijn paardje nog in de groei is.
Hij vertelde mij dat het een beetje na gedaan word van Wintec en deze raade hij ook aan, maar de Tattini was ook een zeer goede optie en dit heb ik gedaan! van de week krijg ik hem binnen en laat ik er iemand die er meer verstand van heeft meekijken, en anders gaat deze gewoon weer terug ! Maar ook inderdaad vanwege verwisselbare kopijzers is dit een groot + punt.

Ik vind het alleen jammer dat het kunstof is, maar je kan niet alles hebben, en ik kan de eerste 2 jaar iig weer vooruit! (als het past :o )

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:42

Btw een tweedehands zadel is dus mijn plan B gewoon omdat ik door de bomen het bos niet meer zie!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:39

Ik ken genoeg zadelmakers die het dus gewoon onzin vinden, maar ik ken er ook die het liever niet verkopen. Maar dat is idd meer omdat ze daar veel minder op verdienen. Eentje was daar heel eerlijk in, die zei "met 2ehands handel gooi ik m'n eigen glazen in". Tja aan de andere kant denk ik dan, prima dan ga ik wel naar een ander haha. Want ik ga geen duur op maat gemaakt zadel om m'n jonge paard leggen.

Wel is het vaak goedkoper om een nieuwe winetc te kopen, dan bv een 2e hands waar nieuwe wol etc in moet haha