Met welk zadel geen bekkenklachten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Adhira

Met welk zadel geen bekkenklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:33

Heeft er iemand ervaring met een zadel waar je met bekken klachten wel pijnvrij in kunt rijden?
Met mijn huidige zadel begint de pijn in mijn rechterheup/bekken vanaf het moment dat ik opstijg en zodra ik afstijg is het weer zo goed als weg.
Het probleem is dat ik voor mijn merrie een breed zadel moet,maar zelf niet zo breed kan zitten.
groeten Debby

Caira

Re: Met welk zadel geen bekkenklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:52

Ik denk zomaar dat je meer hebt aan een goede centered riding instructrice.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:56

Adhira schreef:
Heeft er iemand ervaring met een zadel waar je met bekken klachten wel pijnvrij in kunt rijden?
Met mijn huidige zadel begint de pijn in mijn rechterheup/bekken vanaf het moment dat ik opstijg en zodra ik afstijg is het weer zo goed als weg.
Het probleem is dat ik voor mijn merrie een breed zadel moet,maar zelf niet zo breed kan zitten.
groeten Debby

Zeer herkenbaar...... en daarom had ik dit topic geopend:
[RT-P] Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:01

Dameszadel al eens geprobeerd? Dan hoef je niet met je benen wijd (bij mij het grote probleem).

Zelf moet ik ook een zo smal mogelijke zitting. Dit kan trouwens best op een brede boom hoor. De vorm van de zitting wordt niet totaal bepaald door de boom! Ze ligt er bovenop.

Ik was altijd blij met schöntal zadels, maar die heten nu anders en sindsdien heb ik er ook niet meer ingereden, dus kan er niks van zeggen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:05

Bij mij zijn de klachten over gegaan door een zadel zonde wrongen en weinig diepe zit. Ik heb nu de passier Patron

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:06

Ik rij met Passier vanwege de smalle zit van het zadel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:24

Ik rijd met een Prestige Appaloosa vanwege de smalle zit.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:27

Passier vond ik prettig maar de Custom vind ik nog fijner. Dit omdat het een monoblad heeft en de wrongen er op liggen. Anders loopt er een zweetblad overheen waardoor je knie toch iets omhoog loopt over de wrong. Bij de Custom blijft je knie echt achter de wrong waardoor je been mooi kan afhangen en je dus ook smaller zit.

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:27

Ik rijd met een passier grand gilbert en daarvoor met een county competitor.
Merk dat ik het lekkerst zit op een zadel met weinig wrong.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:36

Ik heb ook een County, maar die vind ik juist best heel breed zitten, daar krijg ik nogal eens last van in de heupen.
Die heeft teveel kniewrong eigenlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:00

Ik heb ook een smalle zitting nodig,sommige zadelmakers kunnen dat volgens mij soms ook aanpassen.Ik rijdt lekker op euroriding,stubben en massimo oa.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 07:29

Bedankt voor de tips.
Massimo heb ik nu, het probleem bij de andere merken is dat de boom niet groot genoeg is.
Ik moet echt iets van 36 hebben van Massimo maar hoe is dat weer te vergelijken met een Euroriding of een Stubben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:37

De zadels zijn niet te vergelijken maar het zitvlak..in mijn ervaring zijn het allemaal zadels met een wat smaller zitvlak maar jouw massimo kennelijk dus niet? ik zou eens even advies gaan vragen bij je zadelmaker.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:39

Kieffer heeft volgens mij ook een smalle zit

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 08:04

Ja er zijn best zadelmakers die mij kunnen helpen maar het probleem is dat ik mijn zadel wil inruilen en dat willen ze tegenwoordig niet meer.
Ik moet eerst mijn zadel verkopen,wil ik een andere kunnen kopen.
Kieffer gaat niet echt breed in boommaten.
Heb voor mijn oude merrie een Kieffer Wien gehad,gewoon 15 jaar mee gereden zonder problemen.
Nu voor mijn 10 jarige merrie is dit zadel 5 of zo en nog zoekende.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:48

Bij Daelemans hebben ze ook een model waar je waarschijnlijk wel mee uit de voeten kunt. Ook niet extreem duur en kan op maat gemaakt worden

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:31

Adhira schreef:
Bedankt voor de tips.
Massimo heb ik nu, het probleem bij de andere merken is dat de boom niet groot genoeg is.
Ik moet echt iets van 36 hebben van Massimo maar hoe is dat weer te vergelijken met een Euroriding of een Stubben?

Ik ken het probleem wel een beetje. De mijne heeft 38 van massimo, ik voel het niet in mijn heupen, maar ik voel het altijd trekken in mijn liezen en mijn bovenbeen aan de binnenkant in die spieren. Ook al rijd ik regelmatig, ik voel het elke keer weer.
Ik heb trouwens geen idee hoe het te verhelpen valt. Aan mijn vorige zadel (wat dan weer niet goed op mijn paard lag) had ik het niet, dus het is denk ik wel zadelafhankelijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:34

Lusitana schreef:
Zelf moet ik ook een zo smal mogelijke zitting. Dit kan trouwens best op een brede boom hoor. De vorm van de zitting wordt niet totaal bepaald door de boom! Ze ligt er bovenop.

Volgens mij wordt de zitting wel bepaald door de vorm van de boom ?! Niet zo zeer de voorboom, maar als de rails van een zadelboom breed zijn kan er toch geen smalle zitting op ? Tenminste ik heb zo'n zadel nog niet gevonden.....

Dus TS wat bedoel je met een breed zadel ? Brede boommaat van voren ? En/of breed tussenkanaal ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:39

Natuurlijk kan er een smalle zitting op, die ligt dan hoger. De basispunten daarvan raken dus gewoon de boom, maar het gaat taps toe (meer) de hoogte in.

En er zijn dus zat van die zadels, zie alle posts.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:48

Shinedown schreef:
Adhira schreef:
Bedankt voor de tips.

Ik ken het probleem wel een beetje. De mijne heeft 38 van massimo, ik voel het niet in mijn heupen, maar ik voel het altijd trekken in mijn liezen en mijn bovenbeen aan de binnenkant in die spieren. Ook al rijd ik regelmatig, ik voel het elke keer weer.
Ik heb trouwens geen idee hoe het te verhelpen valt. Aan mijn vorige zadel (wat dan weer niet goed op mijn paard lag) had ik het niet, dus het is denk ik wel zadelafhankelijk.

Het is echt te verhelpen met een goede zit instructie en eventueel pilates of yoga.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:43

Shinedown,ja dat voel ik ook. Binnenkant lies maar ook buitenkant heup.
Als ik een tijdje ga draven,trekt het wel weg.
Ik rij al meer dan 25 jaar en heb dit probleem nooit eerder gehad,het is ontstaan na mijn zwangerschap.

Maris,ik bedoel een brede boom en ook een breed tussenkanaal,mijn merrie is gewoon nogal breed gebouwd.

Ik zou weleens op een smal paardje willen rijden die een boom 29 of zo heeft,kijken hoe dat zit,misschien krijg ik op alle paarden/zadels wel klachten?

groetjes Debby

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:46

Ik kreeg als oefening van een fysio op stal om te gaan zitten in kleermakerszit en dan voetzolen tegen elkaar aan. en dan heel zachtjes proberen je knieen naar de grond te duwen. dat mag geen pijn doen ! En zo maar 10 seconde vasthouden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:03

Waar je op moet letten, is dat de soort boom goed de vorm van jou bekken vormt.
Veelal zijn de lepels achter teveel plat, waardoor je teveel druk krijgt op je zitbeenknobbels, of in stoelzit gedwongen wordt.
Dit is afhankelijk dus per merk of type boom.
Het ligt dus niet zozeer aan de breedte van je paard, maar zeker aan de vorm boom en dus lepel en U vorm waar je voor zit.
Teveel "gedwongen" kan juist ook weer bekken en rug problemen veroorzaken.
dus op de plek, waar het midden van je been ligt, of de achterzijde van je been, moet je eigenlijk ook een klein U vormpje hebben.
Ik ken serieus zadels, waarin je bekken problemen krijgt, ook al had je ze voor het rijden nooit (of op een ander zadel)
Wat ook van belang is, is de plaats waar de beugelophanging zit.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 02-07-13 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:05

Maris schreef:
Ik kreeg als oefening van een fysio op stal om te gaan zitten in kleermakerszit en dan voetzolen tegen elkaar aan. en dan heel zachtjes proberen je knieen naar de grond te duwen. dat mag geen pijn doen ! En zo maar 10 seconde vasthouden.

Ik kan niet eens in kleermakerszit zitten.
Mensen hebben geen idee van mijn beperking. Onder narcose drukken ze je benen dus zo wijd voor de foley. Nou bij mij was dus alles gescheurd.
En na herstel nog strakker, want littekenweefsel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:47

Hahaha Lusitana, je bent me voor!
Ik heb fibromyalgie, ik ben zo ontzettend verstijfd, dat in combinatie met mijn drievoudige hernia laag in de rug, zorgt dus dat ik niet eens meer in kleermakerszit kan. Als ik op de grond zit moet ik ook rollend omhoog komen, gewoon opstaan gaat al jaren niet meer.