Ik ben op paardenjacht, en kom op die manier bij veel mensen proefrijden. Ook rij ik nog wel eens op verschillende maneges. En het valt me steeds vaker op hoe verschrikkelijk strak mensen alles vastsnoeren wat er vast te snoeren valt. Sterke volwassenen die met alles wat ze in zich hebben aan een singel sjorren. Ik vraag me dan echt af, "moet ie soms doormidden?" Neusriemen en sperriempjes die met kracht worden aangetrokken tot ze echt knellen. ("Want anders kun je hem zo onder zijn kin af schuiven" - eh nee, dat lukt niet, en bovendien, denk je dat er halverwege de rit iemand aan het sperriempje gaat hangen?) Keelriemen die volledig aansluiten.
Ik hou niet van al dat gesjor en getrek, en geloof ook dat dat bij de meeste paarden niet nodig is zolang je in balans zit en zacht in de hand bent, maar merk nu steeds dat als ik op andermans paarden rij, zij mij "verbeteren" door strakker aan te singelen en de riempjes van het hoofdstel strakker te trekken. Alsof ik nog nooit een hoofdstel om gedaan heb.
Wat vinden jullie? Ben ik nou gek?
.

echt [ ik rij met western zadel] de singelriem ging nog een keer door het oog