Hoe strak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:20

Vroegah heb ik geleerd: 2 platte vingers tussen neus en neusriem, een vuist tussen kaak en keelriem. Voor sperriempjes was geen regel. En singels moesten altijd zo strak mogelijk, want als klein pennymeisje had je toch de kracht niet om een singel écht strak aan te trekken.

Ik ben op paardenjacht, en kom op die manier bij veel mensen proefrijden. Ook rij ik nog wel eens op verschillende maneges. En het valt me steeds vaker op hoe verschrikkelijk strak mensen alles vastsnoeren wat er vast te snoeren valt. Sterke volwassenen die met alles wat ze in zich hebben aan een singel sjorren. Ik vraag me dan echt af, "moet ie soms doormidden?" Neusriemen en sperriempjes die met kracht worden aangetrokken tot ze echt knellen. ("Want anders kun je hem zo onder zijn kin af schuiven" - eh nee, dat lukt niet, en bovendien, denk je dat er halverwege de rit iemand aan het sperriempje gaat hangen?) Keelriemen die volledig aansluiten.

Ik hou niet van al dat gesjor en getrek, en geloof ook dat dat bij de meeste paarden niet nodig is zolang je in balans zit en zacht in de hand bent, maar merk nu steeds dat als ik op andermans paarden rij, zij mij "verbeteren" door strakker aan te singelen en de riempjes van het hoofdstel strakker te trekken. Alsof ik nog nooit een hoofdstel om gedaan heb. |o

Wat vinden jullie? Ben ik nou gek?

sharonalover

Re: Hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:28

Aansingelen doe ik strak, een keer flink bokken en het is gebeurd :Y) .

Neusriem gaat los bij mij, kan bijna mijn hele hand er tussen doen. Zijn veel mensen het niet mee eens, maar ik vraag me werkelijk waar af hoe een paard kan ontspannen in zijn kaak als je deze dichtsnoert.... Sperriem zit ook losjes, soms glijdt hij inderdaad van de mond af, dan doe ik hem in het vervolg een gaatje strakker.
Het is tegenwoordig inderdaad "hip" om alles aan te snoeren, maar ik vind dat het er niet beter van wordt. Maargoed, wie ben ik :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:30

Alles zit bij mij altijd los.. Vind dat ook altijd zo sneu om alles zo strak aan te trekken... Vind het fijn als mijn paard aangeeft als ik te streng ben in mijn handen dus sperriem zit losjes of er niet eens aan en de neusriem zit ook los, 3/4 vingers kunnen er tussen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:31

Alles strak aansnoeren is in mijn ogen dierenkwellerij... een mond moet kunnen kauwen om te ontspannen..
En men denkt gewoon dat het paard braver is als alles maar strak zit, want "dan kan hij niks".. In mijn optiek weer een voorbeeld van te weinig rijkunst en kennis van paarden.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:31

Ik als manegeruiter doe de singel meestal wel aardig strak en gebruik die regel :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:34

Waarom denk je dat ik bij lesklanten altijd even m'n hand over het tuig laat gaan? :D
Ik hou ook niet van dat aansnoeren.
Hoewel ik mijn eigen merrie ook zo strak mogelijk singel, want als k er op zit ademt mevrouw uit en kan er een volle vuist tussen. En ik krijg m'n westernzadel niet nagesingeld vanaf haar rug. Varkentje :+:

mirgino

niks strak :n

neusriem heb ik niet, en mijn singel trek ik gewoon vast zonder kracht
als ik terug kom van rijden past mijn hand er met gemak tussen.

heb ooit een clinic gehad en daar liep iemand die mijn paard even aansingelde 8)7 echt [ ik rij met western zadel] de singelriem ging nog een keer door het oog
mijn pony kreunde gewoon, zo zit hij goed ,zei de man >;)
heb de singel heel snel weer los gemaakt, en had erge meelij met de paarden van die man :(:)

als je zadel goed past blijft deze gewoon liggen. :j

Nachtlampje

Bij mijn singel kan ik mijn hand er nog redelijk makkelijk tussen schuiven. Neusriem kan bij mij twee vingers op elkaar tussen of ietsje losser nog en keelriem heb ik niet.
Sperriempjes zie ik maar weinig goed gebruikt. Meestal zie ik het gebruikt als mond-dichtsnoer-riem.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:38

Ik mag mijn singel wel graag 'strak' hebben, maar kan er eigenlijk altijd nog wel een hand tussen krijgen, al zal dit niet heeeel makkelijk gaan. Wat dat betreft wil ik de zekerheid hebben dat mijn zadel op zijn plek blijft liggen, ook als ze een schijnbeweging maakt.

Verder zit het hoofdstel niet erg strak, maar wel mooi aangesloten. Idd, de 2 vinger regel. Stalgenoot zei toen een keer tegen mij, als je m strakker doet heb je meer controle.. Maar nee, was niet mijn ding. Sperriem zit strak genoeg zodat hij niet afglijdt (kan m er net zo goed af halen) en de keelriem, ook een vuist.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:40

Ik doe de singel ook best strak, meneer durft weleens aardig hard bokken of ineens 180° omdraaien en met een los zadel, ja... Vul zelf maar aan :Y) Maar er passen echt nog wel een aantal vingers of bijna m'n hand tussen hoor ! :j
De keelriem kan bij mij minstens een vuist tussen, de neusriem ongeveer 2 & 3 vingers en de sperriem ook zoiets ongeveer denk ik.

Bij mijn bitloos hoofdstel passen er tussen de neusriem ongeveer 3 à 4 vingers...
Laatst bijgewerkt door Babeau op 30-06-13 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:40

Ik singel gewoon normaal aan en neus en sperriem zitten aardig los. vind het onzin om ze strak vast te doen. edit. keelriem zit ook gewoon los vast zeg maar.
Laatst bijgewerkt door 00peetje00 op 30-06-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:41

Niets strak. Tussen mijn aansnoerneusriem passen twee vingers op elkaar (dus geen platte vingers), een vuist tussen de keelriem. En de singel... tja mijn zadel past en het zou niet de eerste keer zijn dat ik na een buitenrit thuis erachter kwam dat de singel wel erg los zat, ook met wat bokken heeft het nooit bewogen.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 30-06-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:42

Sonja schreef:
Waarom denk je dat ik bij lesklanten altijd even m'n hand over het tuig laat gaan? :D

Ik heb buitenritten begeleid op Texel en natuurlijk check ik alles dan ook voor de toeristen er op stappen. Misschien daarom dat het me zo frustreert als ik "klant" ben en men mij wil verbeteren. Ik weet echt wel wat ik doe. Maar om er op dat moment dan een uur over te discussiëren lijkt me dan ook weer niet zo handig :D

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:42

Ik doe alles losjes, singel trek ik wel strak, maar zodra ik zit kan ik hier al weer een hand tussen doen zo'n beetje, zo erg zet ze haar buik uit tijdens het aansingelen. Keelriem zit inderdaad een vuist tussen, neusriem 2/3 vingers en de sperriem zit zo 'strak' dat ie niet afglijdt, ongeveer 1/2 vingers passen daar tussen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:43

ik ken er ook een paar, die alles altijd zo verschrikkelijk hard aansnoeren, bah ik ben daar echt niet van, ik kan wel 3/4 vingers er tussen toen, het hangt niet los te wiebelen, maar wel los genoeg dat je het goed heen en weer kunt bewegen...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:43

singel doe ik strak, wel zo handig, vooral met opstappen. Kaakriep strak mogelijk bij me lieveling (dan kan er nog zeker 2 vingers tussen, strakker kan niet xD), sperriem 1-2 vingers tussen (heb brede duim en dat past gewoon), want ben bang dat ik pony anders pijn doe... Maar heb zoiezo niet veel kracht voor de singel, dus is niet te strak maar ook niet te los :P

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:44

Ik ben blij dat ik blijkbaar niet gek ben :D

Dat er nog net een hand tussen singel en paard past lijkt mij ook normaal, dat vind ik niet overdreven strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:46

ik singel trouwens helemaal niet zo strak aan, mijn zadel ligt heel stabiel op mijn paard dat ik ook bijna zonder singel kan rijden als ik zou willen, dus die zit altijd (ook zonder dat ik het door heb) vrij los :')

Unique6

Ik doe alles op het tweede gaatje, ook de singel, waardoor alles lekker los zit. In de bak singel ik aan en maak ik de riempjes iets strakker. Tussen de neusriem blijven 4 vingers, de sperriem gewoon lekker losjes, en de singel een beetje strak. Na 10 minuten stappen singel ik ietsje aan waardoor het strakker komt te zitten. Na een half uur ga ik meestal verzameld galloperen enz, dan maak ik de singel nog 1 gaatje strakker.

Ja ik weet het, een hele geruksaanwijzing. Er zit voor mijn gevoel niets te los, en vooral niets te strak.

Giolli
Zeg maar Ber!

Héé, wat toevallig. Ik dacht altijd dat ik het enige watje in de paardenwereld was die er zo over dacht. :=
Ik krijg nog steeds altijd een zeer pijnlijk gevoel bij zulke plaatjes:

http://us.123rf.com/400wm/400/400/trist ... -paard.jpg

Afbeelding
En dan even het rollkur plaatje wegdenken, want daar gaat het niet over. Maar puur de neusriem...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:50

De singel gaat bij mij wel erg strak :j zo strak dat er geen gaatje strakker kan. Anders lig ik eraf. Bindt maar eens iets vast op een ronde ton :D

Dus ja, als iemand anders op zou stappen en de singel wel 1 gaatje losser wil doen dan corrigeer ik die wel :)

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:51

Mij verbaasd het ook iedere keer weer hoe mensen aan die neusriemen/sperriempjes zitten te trekken alsof hun leven er van af hangt.
Ik snap het nut er niet van en het lijkt me totaal niet comfortabel voor het paard.
Singel ligt er natuurlijk aan per paard, heb jij een bokker dan zou ik de singel ook wat strakker doen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:51

ik gebruik geen sper riem, naar mijn idee heb je die alleen nodig als je een probleem wilt verhullen.
Neusriem gebruik ik wel en heb ik 1 vinger tussen (shetlander, vind ik beter in verhouding dan 2 vingers) en
de keelriem doe ik op het strakst, want die zijn toch altijd te lang haha. Singels doe ik beetje op gevoel, zo strak dat
je hem niet van de huid kan trekken maar je vingers moeten er nog wel tussen te krijgen zijn haha

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:52

ik doe niks strak en de singel trek ik nooit in een keer strak
en sperriempje gebruik ik niet

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:52

MelissaYM schreef:
Mij verbaasd het ook iedere keer weer hoe mensen aan die neusriemen/sperriempjes zitten te trekken alsof hun leven er van af hangt.
Ik snap het nut er niet van en het lijkt me totaal niet comfortabel voor het paard.
Singel ligt er natuurlijk aan per paard, heb jij een bokker dan zou ik de singel ook wat strakker doen.

Of juist niet..... Misschien belemmert de singel zijn beweging wel en bokt hij nog steeds ;)