Wie heeft de tip of oplossing!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 20:15

Dag bokkers,

Ik ga meteen van wal.
Mijn paard erg rondgeribt, kort gebouwd, weinig schoft en amper bespiering heeft telkens echte flinke singelwonden, welke singel ik ook probeer.

Zadelmaakster is geweest, heeft alles bekeken, zadel (dresuurzadel) ligt perfect, maar doordat mijn merrie erg rondgeribt is, schuift de singel naar voren en trekt mijn zadel mee tijdens het rijden.

Heb al verschillende singels geprobeerd, ook de banaansingels en schapenbontjes.

Kortom wij zitten met onze handen in het haar en weten geen oplossing meer hiervoor.

Zelf zat ik te denken aan een ander type zadel b.v. veelzijdigheid, maar dit zadel ligt perfect, ook voor mij.....

Djonah
Berichten: 434
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:16

Staartriem proberen?

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 20:18

Heb ik ook aan gedacht en dat gaan we morgen proberen. Maar hoor daar ook veel verschillende reacties over...dat is ook de enigste oplossing die ik nog kan bedenken....

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:20

je hebt van die speciale singel stoten, voorsingels. Dat moet er voor zorgen dat je zadel niet naar voren schuift.

En als je zadel naar voren schuift betekend dat toch echt dat je zadel niet goed ligt :P Of zie ik dat nou verkeerd?

Djonah
Berichten: 434
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:22

Banaansingel al geprobeerd?

Shenavallie
Berichten: 11774
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:46

Mijn paardje had hetzelfde probleem: rond (net een ton), geen schoft, korte rug... Had ik eindelijk een zadel dat haar goed paste (en ik paste mij daarop aan, want haar welzijn ging mij voor), bleek hij na een paar weken alwéér te schuiven. Geen enkele soort singel of staartriem hielp. Ik werd er moedeloos van! Uiteindelijk kwam de zadelmaker en die heeft een ander type zadel aangemeten. Ik had eerst een VZH en kreeg toen een dressuurzadel. Deze werd op maat gemaakt en er werd met een driehoeksysteem in de singel gewerkt. Sindsdien nooit meer last gehad. Althans, hij schoof heel licht maar niet meer helemaal naar de zijkant of naar voren. Alleen de achterzijde wilde nog een enkele keer wat licht wijken. Wellicht is een ander type zadel voor jullie ook wel de oplossing!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:47

Zadel dat schuift is een indicatie dat het niet goed past, en ligt echt niet aan de singel.

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 09:05

Het zadel ligt echt goed, dat is echt het probleem niet.
Zit driehoek systeem op, heb nu een kieffer rom.
Alleen doordat de singelplek tussen de voorbenen zit, waardoor de singel dus daar naar toe schuift en mijn zadel mee trekt krijgen we dit probleem. zal straks ff fototje van paardlief hier neerzetten.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:18

Bontje om singel?

Edit: sorry lees dat je dat al geprobeerd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:20

Cassidy schreef:
Zadel dat schuift is een indicatie dat het niet goed past, en ligt echt niet aan de singel.


Niet altijd, kan ook heel goed aan de 'singelplaats' van de buik liggen. Als deze stomweg te ver naar voren zit, zal elk zadel naar voren schuiven.

Jetta

Berichten: 3989
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:24

Stretch& Breath singel?

koeke

Berichten: 872
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:25

Fairfax singel al geprobeerd?

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 09:28

Die singels heb ik nog niet geprobeerd, mede omdat daar geen uitsparing inzit voor bij de voorbenen.
Zal ff wat meer info vertellen over paardlief.
Is een kruizing tinker x belg en is net 4 jaar.
Veranderd dus nog erg veel in de bouw, maar vanwege de singelplekken, staat ze vaker stil dan ze wat doet en dus kan ik de vetjes er ook niet afkrijgen. Zelfs niet met longeren, want de longeersingel trekt ze ook naar voren.....
met als gevolg wonden aan de ellebogen.

ben druk bezig fototje zoeken

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 09:30

Heb mijn oude topic van vorig jaar gevonden
Ze was toen nog wel 3, maar is alleen de breedte en de hoogte ingegaan.

[ITP] Onze geweldige Trots!

ApplePapple

Berichten: 2748
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:53

singelstoten (voorsingel) hebben wij ook, werkt perfect, want je zadel kan dan niet meer naar voren!!

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 09:53

Novito wat is dat precies, daar ben ikn og niet in thuis...heb je een foto?

ApplePapple

Berichten: 2748
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:54


piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:03

De link werkt. Misschien is dat idd ook wel wat. Maar dan ben dan toch nog huiverig vanwege de plek waar de singel van de voorsingel ligt. Zou ik mijn paard dan niet alsnog open rijden?? Ik houd dit in mijn achterhoofd. Ga vandaag eens met een staartriem aan de gang. Eens kijken wat voor effect dat heeft.

Anoniem

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:10

Zulke problemen moet je niet aan de staartwortel van je paard hangen... :n

OnlyFroukje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:15

Wij hebben nu ook een staart stukje voor ons pony en werkt echt! hoop bij jou ook..

Olikea

Berichten: 5462
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:40

Ik ken je probleem, had ook vanalles geprobeerd.
Nu gebruik ik een FRA volledig elastieken singel, en sindsdien blijft mijn zadel netjes liggen.
Misschien kun je die eens proberen.

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:58

Sonja schreef:
Zulke problemen moet je niet aan de staartwortel van je paard hangen... :n


hier ben ik het ook mee eens.
Maar ga het toch proberen. Sta voor alle opties open.

De FRA singel ga ik dan ook maar eens aanschaffen, want die heb ik nog nie geprobeerd....

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:11

Op een paardje met een dergelijke conformatie wil je in ieder geval een cob-type zadel. Die zijn speciaal ontwikkeld voor dit type paard, rondgeribd en weinig schoft. Door de vorm van het kussen én de point-strap (!) ligt zo'n zadel uitermate stabiel. Ieder ander type zadel blijft tobben met alle gevolgen van dien. Moet wel altijd door een deskundige worden 'aangemeten'.
Een staartriem is NOOIT de oplossing voor een slecht passend zadel; dit zijn echt martelwerktuigen!

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:59

@ FHS Deels ben ik het met je eens. Maar de zadelmaker die wij hebben is ook kundig en zal echt wel vertellen wat wel en niet kan.
Dit type zadel wat ik nu heb, ligt goed, dat het zadel naar voren schuift heeft een oorzaak die je met een ander zadel ook niet kan verhelpen. De singelgroeve van het paard ligt nu eenmaal erg ver naar voren.
Elk type zadel zal dan door de bouw mee getrokken worden naar voren.

Vandaag niet gereden, maar lekker wezen mennen. Helaas krijg ik bij het mennen dus ook een singelplek, zelfde kant.

Wij weten de oplossing niet meer, dus ben erg benieuwd of er anderen zijn met een soort gelijk probleem en wat hun oplossing was.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft de tip of oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:28

Ik heb een barefoot op mijn belg, en die ligt echt als een huis! Niet verwacht in eerste instantie, maar hij sluit gewoon perfect aan overal, en ik kan me omhoog hijsen aan de zadelknop, hij blijft gewoon liggen :) Hij vormt zich gewoon naar het paard. Misschien is het een idee om eens een week een testzadel aan te vragen, die kun je gratis testen :)

Hoe hard singel je altijd aan? Is het echt flink vastsnoeren omdat het zadel anders schuift? Of heb je ook wel eens geprobeerd om de singel wat losser te laten?
En misschien helpt het om die gevoelige plek in te smeren met uierzalf van tevoren?