Aangezien dit mijn eerste paard & zadel is, is het nog zoeken wat ik zelf wel/niet aangenaam vind. Ik laat sowieso een zadelmaker langskomen maar eerst wil ik zelf nagaan wat ik als ruiter wil. Zo zodra ik weet wat ik wil, kan ik nagaan wat past voor paard en mij (in samenwerking met zadelmaker die perfect kan nagaan wat voor mijn paard kan passen). Dus vandaag naar ruiterwinkel gegaan waarwel 50 zadels waren. Ik heb er een 7 tal geprobeerd, allen springzadels.
Nu is mijn voorkeur gevallen op voglende twee zadels: * Prestige Versailles: vond deze zalig zitten, lekker zacht + vaste beenligging door wrong voor en achter been + alsof ik 'in' het zadel zat * Pessoa Gen x elite: idem prestige behalve minder 'inzit' gevoel wel vrijer gevoel
Van de prestige heb ik een testzadel mogen meenemen voor 1 week. Wanneer ik de prestige terug breng, krijg ik het pessoa testzadel mee. Deze kan ik dus nu elk een week uitproberen. Zo kan ik erna ook de zadelmaker vertellen wat ik wel/niet aangenaam vind. Zijn er zadels die hier op lijken? Zodat ik deze ook eens kan testen.
Het is wel zo dat ik ondertussen al 3 springzadels op mijn paard heb gelegd en het telkens knelt het bij de schouder. Als ik mijn hand tussen het paard en het zadel schuif knelt het thv de schouder.
Marjolijnvdh
Geplaatst: 29-06-13 18:11
Wanneer een zadel knelt bij de schouders, dan is het misschien een optie om een grotere boommaat te proberen? Knellen betekent te klein, te weinig ruimte om te bewegen, vragen om problemen.
Indien ik een bredere boom neem, vrees ik dat er niet genoeg ruimte meer zal over zijn aan de schoft
Marjolijnvdh
Geplaatst: 01-07-13 06:31
Een grotere boom proberen is de enige manier om er achter te komen. Misschien leg je het zadel te ver op de schouder? De voorboom moet +/- 2-3 vingers achter het schouderblad liggen. Het zweetblad van een springzadel valt dan wel over de schouder, maar deze is beweeglijk. Heeft je paard een hoge doorlopende schoft? Zo ja, dan zul je moeten kijken naar een zadel voor dit type paard.