Ik heb op het moment 3 paarden en 1 springzadel. Een Prestige Meredith D. Super zadel, nooit problemen mee gehad, past ook op heel veel paarden. In de 4 jaar dat deze op mijn eerste 2 paarden ligt werkelijk nog nooit op hoeven laten vullen o.i.d., ieder jaar met de controle was de zadelmaker verbaasd dat het nog zo goed lag op beide paarden, en ze liepen (en lopen nog steeds!) er dan ook heel fijn onder. Het zadel is wel erg glad, waar ik bij deze 2 paarden nooit problemen heb, zit er dan mooi stabiel op, zitting is super zacht, maar bij het 3e paard levert het wat problemen op.
Nu heb ik sinds 2 maanden een 3e paard, met een makkelijke rug (normaal tot licht hoge schoft) wat de pasvorm wat zadels betreft, echter wel met een hele gevoelige rug. Mijn Prestige ligt hier ook goed op, maar op dit paard merk ik dat de gladheid van het zadel toch het gedrag van het paard wat beïnvloedt. Doordat de zitting (en de kussens ook wel een beetje) heel glad is i.c.m. dat dit paard voor mij moeilijk uit te zitten is, zit ik soms wat in onbalans en ga ik glijden. Ook het comfort van dit zadel op dit paard is niet al te best. Door de gevoelige rug reageert het paard hier toch wel op (in de zin van een onrustige aanleuning met dressuur en wat onbalans met springen). De rug is verder wel helemaal in orde, laatst ook nog ingespoten door de dierenarts en nagekeken door een fysiotherapeut, maar blijft een gevoelig punt. Daarom wil ik voor dit paard een springzadel wat tot op de milimeter past én met veel wrong & diepe zit, zodat ik wat stabieler zit en mijn paard dus minder last heeft van het feit dat ik hem niet zo goed uit kan zitten. Op mijn dressuurzadel (Anatomica Octant), heeft het paard hier geen last van, is dan mooi stil in de aanleuning en goed in balans. Waarschijnlijk omdat ik hem op dat zadel beter uit kan zitten door de grote wrong en diepe zit.
Ik heb verschillende zadelmakers van ruitersportzaken laten komen met allerlei soorten en maten confectiezadels. Ik had bij werkelijk álle zadels waarop ik heb gereden (en dat waren er veel) het probleem dat ik hem niet zo goed uit kon zitten, met bovenstaande als gevolg. Waarom? Bijna alle zadels hadden veel te weinig wrong en een te vlakke, harde of gladde zitting. Ik krijg ook vrij snel doorrijplekken, dus een zachte zitting is wel een must.
Nu ben ik ook wel een beetje verwend. Ik vind zadels al snel te glad of te hard, maar niet geheel onterecht, want van hard & glad, vooral van beide tegelijk, voel ik mezelf wat wiebelig in het zadel, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Dat merk ik vooral in de cross, ik wil heel graag veel steun hebben aan mijn zadel mocht er ooit eens iets gebeuren waardoor ik in onbalans zou kunnen raken en mijn paard zou kunnen storen.
Nu ben ik toch wat meer aan het kijken naar maatwerk, zeker voor een gevoelige rug zou dit wel uitkomst kunnen bieden. Ik ben hier totaal niet in thuis, dus is mijn vraag of jullie zadelmakers kennen die maatwerk leveren wat aan al mijn eisen voldoet. Heb via de zoekfunctie wel e.e.a. gevonden, maar dat sloot niet echt aan op hetgeen wat ik zoek.
Budget heb ik niet, als het maar goed op mijn paard past maakt het niet uit hoeveel het kost.
Even nog kort samengevat wat ik zoek:
- Eventing/springzadel
- Geschikt voor een paard met een gevoelige rug (optimale drukverdeling), en licht hoge schoft
- Zeer zachte zitting
- Veel wrong voor en achter
- Diepe zit
- Close contact: monoflap of 2 dunne zweetbladen
- Maatwerk
- Goede service, gewoon goede nazorg en afspraken nakomen is wel een must
Wie weet een zadelmaker die een zadel kan aanmeten wat aan al deze eisen voldoet?