Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:34

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of mijn zadel te lang is voor de rug van mijn paard.

Dit zadel is aangekocht volledig nieuw en de zadelmaker waarbij ik hem gekocht heb is hem komen verstellen bij mijn paard. Het is een Bates Dressage en een 17.5 inch.

Nu was ik van de week met een meisje aan het praten en toen we het over zadels en ruggen van paarden hadden zei ze dat ze mijn zadel te lang vond voor mijn paard haar rug.

A.s maandag komt een zadelmaker voor een stalgenoot. Omdat zij er toch is ga ik meteen vragen of ze eventjes naar mijn zadel wilt kijken dus dan krijg ik meteen van een erkende advies.

Toch wil ik graag dit topic openen.. Als het zadel volgens vele van jullie te lang is kan ik me misschien alvast gaan oriënteren over een ander zadel. Uiteraard haal ik er dan weer een zadelmaker bij maar dan moet ik gaan nadenken over een zadel met kortere kussens aangezien mijn billen minimaal een 17.5 inch nodig heeft.

Afbeelding

Dit is denk ik wel een duidelijke foto :) Als jullie een andere willen dan mogen jullie gewoon reageren !

Alvast bedankt

DonDon

Re: Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:36

Ik vind hem niet te lang hoor. Hij komt niet over zijn laatste wervel heen. Ik zou er inderdaad een zadelmaker bij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:36

Nee hoor! Het ziet er prima uit. Veel plezier ermee!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:37

MarZarascha schreef:
Nee hoor! Het ziet er prima uit. Veel plezier ermee!

Ik heb hem al een jaartje nu ongeveer :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:37

ik vind het zadel ook niet te lang hoor! :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:40

Om dat van een foto te beoordelen is een geheel van opzij genomen (dus niet onder een hoek) foto van een kaal zadel op een netjes 4kant staand paard het makkelijkst. Dekje kan al vertekenen en het is ook moeilijker te zien of het niet te ver naar voren ligt.

Vanaf deze foto twijfel ik een beetje.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:41

Oke dat klinkt al goed. Nu is dit wel niet zo'n recente foto.. Ik zal eventjes een hele recente foto zoeken :) zal ik vast wel ergens hebben

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:44

Je kunt het ook proberen te voelen. Neem de achterste rib, onderaan proberen te voelen en deze volgen omhoog.
Het laatste stukje kun je niet voelen, want daar zit een spier (?), maar je kunt wel de lijn volgen natuurlijk.

Dit ziet er overigens wel uit als een zadel met al aardig korte kussens, dus dat scheelt al.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:45

Afbeelding

Recente foto!
ik weet dat ze erg kort loopt! Dit komt omdat ze inderdaad naar de osteopaat moet. Ik ben me hier echt bewust van! Maar eerst het zadel na laten kijken en dan de osteo. Kan helaas met mn parttime baantje met 17 jaar niet alles in een keer doen. Ik wil hier liever geen reacties op want ik doe echt mijn best voor haar.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:45

Foto zonder dekje is inderdaad beter te zien :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:46

BaileyMix schreef:
Foto zonder dekje is inderdaad beter te zien :j

Een foto zonder dekje heb ik zo 123 niet. Die kan ik eventueel morgen wel maken :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:52

Ik heb laatst een heel pasconsult gehad met mijn paard. Heb er (voor mezelf ter samenvatting) een filmpje van gemaakt. Zadelmaker legt heel duidelijk uit hoe het zadel moet liggen.

Het enige wat ik eruit heb gelaten zijn de 5 zadels die we op haar rug hebben gelegd en die te groot waren.

Op zich denk ik dat je aan de hand van dit filmpje zelf wel redelijk kan beoordelen hoe je huidige zadel ligt?

De link:
http://youtu.be/2ExiJbH-_9I

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:58

Dat filmpje is idd interessant! Dank je wel

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:01

Alsjeblieft :-) vond het zelf ook heel leerzaam.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 08:05

Iemand nog een reactie ? Of ze hem wel of niet goed vinden liggen :) ?

Het gaat hierbij uiteraard niet erom of hij past op haar rug. Ik weet dat hij past gelukkig en zo niet zal ik dat maandag wel horen. Het gaat hierbij puur om de lengte. En dat is vanaf een foto toch wel goed te beoordelen toch?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:19

zadel ligt prima en komt niet achter de laatste rib
mijn zadelmaker zei dat veel mensen vanuit de laatste rib schuin omhoog gaan naar de rug
om zo het vlak te kunnen meten waar het zadel ligt..
maar echter mag je vanaf de laatste rib gewoon recht omhoog gaan en daar mag het zadel absoluut niet achter komen.. en dat is bij jou niet het geval.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 08:21

Oke super ! Nu voel ik me al wat verzekerd. Ben benieuwd of hij nog steeds even goed ligt als toen ik hem aankocht. Heb hem laatst wel ietsje smaller laten maken omdat hij van voren inzakte en van achteren loskwam maar dat heb ik laten doen bij de zadelmaker dus niet toen hij naar het paard keek.

Na de aanpassing lag het zadel wel een stuk stabieler en rechter maar dat hoeft nog niks te zeggen... Maar eventjes wachten op wat mijn zadelmaker maandag zegt.. Ik wil eigenlijk helemaal geen nieuw zadel :o daar zit hij veels te fijn voor

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:30

onley schreef:
mijn zadelmaker zei dat veel mensen vanuit de laatste rib schuin omhoog gaan naar de rug
maar echter mag je vanaf de laatste rib gewoon recht omhoog gaan en daar mag het zadel absoluut niet achter komen.. en dat is bij jou niet het geval.

Kan jij mij ook uitleggen waarom? Ik heb inderdaad altijd geleerd schuin omhoog te gaan en de vorm te volgen. Is dat vanwege anatomie?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:43

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:28

onley schreef:

Dat klopt niet. Als je kijkt naar de anatomie van het paard, dan loopt de rib ook niet recht omhoog. Vaak is een zadel te lang voor een paard en als je de theorie van jouw zadelmaker hanteert, dan zal een te lang zadel, tóch passen.
Als je recht omhoog gaat, dan zit je volgens jouw methode op de lendenwervels. En daar mag je never nooit komen met je zadel.

@barvrouwke: ik dus ook niet.... Totdat mijn huidige zadelmaker in contact kwam met Physically Fit uit Duitsland. Die hanteren deze manier van zadelpassen dus wel. Ging een wereld voor me open.
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 29-06-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:31

Lijkt me niet te lang.
Al nieuws van de zadelmaker? :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:32

Als ik het zo zie, past hij prima hoor! :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:41

Olympia96 schreef:
onley schreef:

Dat klopt niet. Als je kijkt naar de anatomie van het paard, dan loopt de rib ook niet recht omhoog. Vaak is een zadel te lang voor een paard en als je de theorie van jouw zadelmaker hanteert, dan zal een te lang zadel, tóch passen.
Als je recht omhoog gaat, dan zit je volgens jouw methode op de lendenwervels. En daar mag je never nooit komen met je zadel.

Klopt deels toch. Ligt eraan vanaf welk punt je kijkt van de rib. Zo hoog mogelijk, tot de horizontale lijn (onderkant kussen zadel)
dan klopt het wel? of lager in de ribboog, dan klopt het niet.

even een plaatje, ter verduidelijking:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Barvrouwke op 29-06-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:46

Je kijkt naar het punt waar de rib eindigt, dus zo hoog mogelijk.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:50

Afbeelding
Als je de lijn van de laatste rib doortrekt kom je dus op een punt waar je zadel korter zou moeten zijn.

Edit: haha zelfde gedachte met plaatje. En... volgens mij (maar ik ben ook geen expert!) ligt het zadel volgens jouw plaatje dus op de lendenen! Want... zijn er niet 7 lendenwervels?