Peesbeschermers, omdoen of toch onnodig....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Peesbeschermers, omdoen of toch onnodig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 17:42

Hey!!

Ik heb nu dus hele leuke peesbeschermertjes gezien, en ik vond ze wel leuk. Ik wilde zo graag kopen omdat het waarschijnlijk bescherming bied. Nou dacht ik, ik kan ze wel kopen, maar misschien heeft het we geen nut! Het gaat hier om een mini-shetlander. Wat zal ik doen, niets, peesjes, of......

(Het gaat hier absoluut NIET om dat ik ze wil kopen omdat het zo mooi staat. Tuurlijk, als ik ze koop neem ik wel gelijk een leuk kleurtje, maar daar gaat het dus absoluut niet om!!!)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:03

Ik gebruik peesbescherming en strijklappen als ik verwacht dat mijn paard vreemde bewegingen gaat maken. In de praktijk komt dit bij mij neer op: Springen, Crossen, longeren en losgooien (als je ze actief aan het werk zet/ laat rennen/showen).

Ik vind hiermee een minipaardje niet anders dan mijn stevige haflinger. Ik probeer ze zo min mogelijk te gebruiken omdat de pezen warmer worden wanneer er bescherming omheen zit en daar ook beschadigingen aan de pezen uit kunnen ontstaan.

Unique6

Re: Peesbeschermers, omdoen of toch onnodig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:04

Dus omdoen? Of gewoon weglaten?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:06

afhankelijk van de situatie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:07

Nutteloos, behalve voor het leuke aanzicht!
Als je paard zich niet strijkt of zo loopt dat de kogels geraakt worden, waarom dan?
Een paard gaat ook anders lopen met dat spul, ik zie er het nut niet van in, een paard moet vooiral zo veel mogelijk vrijelijk op diens eigen benen kunnen lopen, ook over cavaletti/balkjes.
Ik ken er genoeg die "uit voorzorg" die dingen (strijkkappen, peesbeschermers, en weet ik wat)om die paardenbenen heen bevestigen..
Waarom eigenlijk?
Dat heeft alleen nut als het paard een afwijkende hoef/beenstand heeft, of zich zo onzeker voortbeweegt (maaiend, slingerend) dat het zichzelf aanslaat.

Dat is in de praktijk echt zelden het geval.

Als er geen been/hoefstand afwijking is en mede dus een gang-afwijking,zijn dit soort "hulpmiddelen naar mijn mening niet alleen overbodig, maar ook hinderend.

Om over bandages maar te zwijgen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:07

Ik zou ze niet omdoen tenzij je paard zichzelf echt aantikt...
Ik doe zelf alleen bescherming om tijden het springen/ crossen, alleen als het echt moet.
Pezen worden hartstikke warm onder de meeste beschermers.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:08

2x per week buitenwandeling en voor de rest longeren en 1x per week VD.

Oke bedankt!

Is het erg als ze watm worden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:09

Hangt er ook vanaf wat je met de pony doet. Heeft hij ijzers (meer risico)
Met rijden zie je het vaak, omdat een ruiter nu eenmaal het paard wat uit balans kan halen en het paard zich kan stoten tegen zinn eigen benen etc etc.
Op die manier kun je zeker blessures voorkomen. Maar bij onnodige troep, gaat je pony niet beter lopen....

Volgens mij is het onnodig in jouw geval.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:10

Heeft iig geen afwijkingen aan de bene. Helemaal gezond, dus maar niet doen dan?

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:10

Mijne krijgt altijd kappen voor en achter incl springschoenen om. Mevrouw is zo lomp met zichzelf dat ze zich altijd wel ergens raakt of haar been open slaat. Om van rondvliegende ijzers nog maar niet te spreken.

Voor een minishetlander met het werk wat je doet zeg ik nee

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:57