Intensief gebruik barebackpad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Intensief gebruik barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 20:33

Ik vraag vast naar een bekende weg, maar het valt niet mee om tussen alle zoekresultaten echt specifieke antwoorden te vinden.

Ik rij mijn paard sinds kort met een Emiel Voest barebackpad (die met tempur vulling). Het rijden zonder zadel bevalt zo goed dat ik dit eigenlijk vaker wil doen. Uiteraard snap ik dat de drukverdeling wat anders gaat dan met een boomzadel (waar ik normaal gesproken mee rij). Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe intensief je zo'n barebackpad kan gebruiken.

Ik maak graag lange ritten (rond de 25 kilometer). Is dat te ver om te doen met een BBP?
Ik rij zo'n 4x per week (gevarieerd: bakwerk en buitenritten). Zou je 4x per week met BBP kunnen rijden?

Ik rij mijn paard dressuurmatig zo correct mogelijk, ook (juist) met BBP. Maar dat neemt niet weg dat de druk alleen recht onder mij zit en weinig verdeeld wordt over een groter oppervlak. Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen.

MissDonna

Re: Intensief gebruik barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:23

ik zou niet weten waarom niet? ik heb jaren terug een haflinger merrie gehad die veelste dik was om een betaalbaar passend zadel voor te vinden. daar heb ik maanden zonderzadel op gereden. wel met een shabrak+ bontonderlegger met inlages en een longeersingel. wat jij hebt is nog idealer!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:13

Mijn paard is net hersteld van een rugblessure en omdat ik nog geen nieuw zadel heb, duurt nog een paar maanden wil ik graag met een BBP vast beginnen. De kliniek vond dit geen enkel probleem mits niet dagelijks hele intensieve training en zonder beugels. De beugels aan BBP geven die piekbelasting die je juist niet wil op een rug. Ik was best verbaasd omdat je vaak hoort dat het slecht zou zijn, maar geen probleem dus!
Nu zal ik er voornamelijk mee stappen en een klein drafje 2 a 3 keer per week.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:21

Ik reed altijd zonder zadel op mijn paard, maar toen laatst de osteophaat kwam zei zij dat dat echt niet goed is, zeker geen lange ritten, vanwege de drukverdeling op de rug. Dus nu toch maar een zadel kopen :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:23

ster21 schreef:
Ik reed altijd zonder zadel op mijn paard, maar toen laatst de osteophaat kwam zei zij dat dat echt niet goed is, zeker geen lange ritten, vanwege de drukverdeling op de rug. Dus nu toch maar een zadel kopen :)

zonder zadel en bbp is wel iets heel anders.
het kan prima ! maar denk dat je wel spierpijn gaat krijgen :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:12

Ik heb net een buitenrit van 9 kilometer gemaakt nadat we wat dressuurwerk in de bak hadden gedaan. Ging prima! Na het rijden de rug even gecontroleerd, maar er was niets aan te zien en paard was er ook niet gevoelig op :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:18

Met zonder zadel bedoel ik met bbp. Heb trouwens dezelfde als de topic starter heeft.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:46

Kan je er geen pad met inlages onder doen voor de zekerheid?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:35

of misschien een sedelogic pad eronder of een prolite ? die verdelen de druk nog eens extra.

FenneBecidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:13

Er zijn ook enkele barebackpads op de markt die vast plek hebben voor een setje inlages, speciaal voor veelvuldig langdurig gebruik. Denk aan de Barefoot Ride on Physio pad en de Christ lamsvel barebackpads. Sinds kort heb ik in mijn shop ook de nieuwe Grandeur barebackpads met triple inlage systeem:
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/c-775480-2/barebackpads/
Zelf vind ik een barebackpad voor een regelmatige langdurige buitenrit (beetje afhankelijk van de kwaliteit) net te weinig vaak. Voel maar eens onder je zitbeenknobbels als je rijdt, ik maak me over de druk die die veroorzaken altijd het meeste zorgen. Ik combineer ze daarom vaak voor een langere rit met een pad met inlagen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:19

En als aanvulling op Fenne: je zou ook een pad voor onder boomloze zadels kunnen kopen en die onder je bbp leggen ipv een andere bbp te kopen. Barefoot heeft zelfs heavy duty inlages, die je dan in zo'n pad zou kunnen doen. Dan heb je én ruggegraatvrijheid én betere drukverdeling :)

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:51

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:10

Een sedelogic pad heb ik al. Ik wil alleen liever niet een heel lagensysteem onder een BBP gaan opbouwen, want dan gaat het idee ook een beetje weg voor mijn gevoel. Dan kan ik bij wijze van net zo goed de beugels van mijn boomzadel af halen ;) Niet dat het belang van de rug mij niet interesseert (anders stelde ik de vraag niet), maar ik heb het idee dat de druk nog altijd het beste wordt verdeeld door een fatsoenlijk zadel, niet door een BBP.

Ik gebruik de pad nu voor het dressuurwerk in de bak en korte ritjes buiten. Voor het echte werk pak ik dan toch mijn zadel. De pad bevalt overigens súpergoed, echt een aanrader!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:48

ik vind het juist heel fijn, mijn prolite pad onder mijn bbp ! en omdat ik toch al een dekje onder mijn bbp gebruik, maakt het ook amper uit of ik er nog iets tussen stop.
Maar zoals je het nu wil doen, kan natuurlijk gewoon ook. zadel voor de langere afstanden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:00

Ik heb ook dekje met inlages onder bbp, simpeler schoon te houden en dekje is langer bij de benen, wat ik fijner vindt (geen last van zwetend paard).

Voor lange(re) ritten zou ik er echt niet voor kiezen. Niet alleen van wege de beperkte drukverdeling, maar ook omdat je zonder beugels al het gewicht van je benen aan je heupen hebt hangen en die zijn daar niet op gemaakt. Ik krijg na een klein uur last daarvan.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:10

Ik heb mijn haf een aantal maanden met bbp gereden, zadel lag wel goed maar zat er zelf echt voor geen meter op en was het zat. Zo heb ik ook buiten ritten gedaan. Ivm de druk verdeling zou ik het wel wat afwisselen, heb de link hierboven niet open geklikt, maar er zijn ook bbp die een zadel vorm hebben waar je meer steun in vind. Die wil ik ook ooit nog hebben :) stijgbeugels eraan is echt af te raden, heb er ooit een getest met beugels. Brengt je ontzettend uit balans als de beugel niet op het goede punt bevestigd is ten opzichte van je paard. Maar dat wist je den ik al ;)

Edit ; pads uit die link lijken me voor veel gebruik geschikter / comfortabeler! Nog even door sparen ik :)