Wat is een goed springzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kescali

Wat is een goed springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 16:13

Lastige vraag waarschijnlijk aangezien het toch persoonlijk is, maar mijn dochter is momenteel steeds meer aan het springen en we willen haar gaan inschrijven voor een wedstrijd met haar e-pony. Nu springt ze nog met een dressuurzadel ( jaja niet handig, maar je moet wat als je nog niks anders hebt ) en ik wil en 2dehands springzadel voor haar kopen zodat ze natuurlijk beter zit. Omdat ze soms nog moeite heeft met haar beenligging, gaat de voorkeur uit naar een springzadel dat ook een kuitwrong heeft.
Wie kan me vertellen wat goede zadels zijn ?

Heb me wel beetje geörienteerd en als ik zo rondkijk zou een BR zadel van jos lansink wel goed zijn, maar hoor graag jullie mening. Mag max. € 800 kosten

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wat is een goed springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:17

Ik heb een Daaleman waarbij het been behoorlijk opgesloten ligt. Voor springen prima. Om mee te crossen zouden de zweetbladen nog wat meer naar voren gebouwd moeten zijn. Een Stubben Roxanne vind ik ook een fijn zadel wat vaak wel aardig goed ligt op de meeste paarden.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:20

Kijk eens naar de Kieffer Norbert Koof (even googlen of zoekfunctie op bokt)

Gesloten en diepe zit, ideaal zadel voor veel mensen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:30

Diepe zit vind ik juist helemaal niet fijn met springen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:30

Ik heb de Stubben Roxanne Deluxe ( geen idee wat het verschil is hoor :') ) en die lag tot nu toe op ieder paard goed.
Ook een stabiele beenligging, heeft ook wat kuitwrong en het zit ook nog eens goed.
Stübben is ook wel goede kwaliteit en een 2dehands is meestal nog in super goede staat.
Ik ben heel tevreden met het zadel!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:33

Inderdaad de kieffer norbert koof super fijn zadel!! Gesloten diepe zit met veel been en kuitwrong. En eventueel de shönthal husar springzadel dat is al een "oud type" zadel maar is vergelijkbaar met de norbert koof qua zit en wrong. Tegenwoordig is shönthal Lemetex geworden.. ik heb geen idee of ze nu nog een zadel in hun assortiment hebben zoals de husar.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:34

Nu gaat iedereen in het topic reageren met welk zadel hij/zij heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat het zadel voor jou ook goed is.
Ga eens kijken wat voor zadels er allemaal zijn en zoek van daaruit naar een zadel wat zowel bij jou als bij je paard past.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:57

Ik heb de Stübben Roxane ..nogwat en heb ook een paar keer op een Kieffer Norbert Koof AT gereden. Vind het beide fijne zadels, maar wel heel verschillend. In de Kieffer zit je echt heel vast en donder je niet zomaar af, bij de Stübben is dat veel (heel veel) minder.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:20

Prestige is kwalitatief ook wel goed maar die passen niet zo vaak op meerdere paarden.
Ik zou zeggen ga met je dochter naar een grote winkel waar ze veel 2dehands zadels hebben, als je dochter er lekker op zit hem thuis proberen op de pony.
Maar als je voor 2dehands gaat kijken kan je je richten op de kwalitatief betere zadels zoals Stübben, Kieffer, Passoa,...
Heb trouwens ook goede ervaringen gehoord over Wintec maar ik weet niet hoe het zit met de beenligging, of deze veel steun geeft of niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:29

een goed zadel is gewoon simpelweg het zadel wat goed past op je paard en waar je als ruiter goed in/op zit .
kwa kwaliteit kun je er vanuit gaan dat de A en B merken dusdanig degelijk in elkaar gezet zijn met goede materialen zodat ze niet uit elkaar vallen en niet binnen een jaar weg slijten .

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:27

dank je voor jullie adviezen. We gaan eens rondkijken en wellicht iemand laten komen met meerdere zadels. Die kiefer norbert koof had ik ook al van gehoord, maar nu nog iets tweedehands vinden :-)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:13

Ik vind prestige en Kent en masters fijne spring zadels hebben!
Ik heb ze alle 2 gehad, nu heb ik kent en masters omdat de prestige toch niet helemaal lekker lag om mijn pony (okal was die op maat gemaakt en helemaal nieuw) ben nu heel blij met mijn kent en master zadeltje :D Het zijn wel alle 2 best prijzige zadels... prestige hebben we 1500 voor betaalt (16" zadeltje voor een paard is ie duurder) en mijn kent en master zadeltje heeft 1000 euro gekost :o
Misschien kan je John Kool laten komen, of Van Rijs heb bij alle 2 best goede ervaringen mee ;) Ze hebben er namelijk ook een aantal tweedehands zadels :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:20

Edit: Had de beginpost niet goed gelezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:23

Ik heb een m.ac rider prozadel en past na wat onderhandelingen wss ook wel in je buget. Al zou ik wel je eigen zadel maker laten passen en niet die van m.ac rider...

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:24

Stubben Roxanne (deluxe) is een erg fijn zadel! heb ik zelf ook!
Ik vind het voor dressuur ook best fijn, maar voor springen is het zeker perfect

harma126

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:53

Wie weet waar je br zadels kan kopen?