Welke singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:37

Welke singel is het best om te gebruiken? Ik heb nu de bojon air van epplejeck . Maar deze schuift steeds met het rijden naar voren (ze is heel rond) en daardoor ging het knellen en krijgt ze steeds drukplekken en zelfs bulten en kale plekken.

Het zadel zit goed, is door een goede zadelmaker gedaan. Het probleem is echt omdat ze best dik is nu met de zomer en daardoor de singel toch naar voren schuift. Welke singel kan ik dan het beste nemen? Ik hoorde dat het iig voorgevormt moet zijn en met elastiek, maar er zijn zoveel singels dat ik niet weet welke nou wel goed is. Ik hoor het graag,
Groetjesz,

_Furbie

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:43

Heb wel eens gehoord dat een banaansingel helpt tegen het schuiven, misschien dat je daar eens op kunt googlen?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:50

ja heb ik ook al opgezocht ;) maar er zijn zoveel verschillende singels dus weet echt niet welke nou echt goed werkt.
Ik heb er geen ervaring mee en bij veel staat dat ze goed zijn maar als dat dan ook echt zo is. De prijzen zijn ook best hoog dus wil wel zeker van zijn dat ik een goede koop.

daimerly1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:04

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:56

Wat ik je kan vertellen is dat het geen zin heeft om bij een rond paard je zadel verder naar achter te leggen en strak aan te singelen om het enigszins op z'n plek te houden, de singel zal altijd naar het smalste gedeelte van de buik schuiven (naar de voorbenen)en het zadel zoekt de schouders op. Belangrijk is dat je het zadel op de goede plek legt, dat de singel-stoten recht naar beneden lopen en dat je vanuit daar aansingelt, altijd eerst de achterst stoot. Hoe verder jij het naar achteren legt hoe sneller het weer naar de smallere plek trekt, dan liever gelijk de singel wat verder naar voren. Ik heb een H-girth moet je maar eens googelen als je dat niet kent, ik weet niet of die bij ieder zadel kan (ik heb een wow) , weet wel dat je singelstoten waarsch verplaatst moeten worden. Voor mij is dit "de" oplossing :j

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 21:09

room10 schreef:
Wat ik je kan vertellen is dat het geen zin heeft om bij een rond paard je zadel verder naar achter te leggen en strak aan te singelen om het enigszins op z'n plek te houden, de singel zal altijd naar het smalste gedeelte van de buik schuiven (naar de voorbenen)en het zadel zoekt de schouders op. Belangrijk is dat je het zadel op de goede plek legt, dat de singel-stoten recht naar beneden lopen en dat je vanuit daar aansingelt, altijd eerst de achterst stoot. Hoe verder jij het naar achteren legt hoe sneller het weer naar de smallere plek trekt, dan liever gelijk de singel wat verder naar voren. Ik heb een H-girth moet je maar eens googelen als je dat niet kent, ik weet niet of die bij ieder zadel kan (ik heb een wow) , weet wel dat je singelstoten waarsch verplaatst moeten worden. Voor mij is dit "de" oplossing :j

Dank je voor je reactie. Ik zal gelijk even googelen. Handige tip van dat je de achterste eerst moet doen dan ;) ik doe idd altijd eerst de voorste vast en dan de achterste. Bij het aansingelen denk ik er altijd om dat ik hem niet te ver naar achteren leg(op de buik zeg maar) maar dat maakt dus niks uit? Ik doe hem altijd een handbreedte achter dr voorbenen maar dan glijdt ie langzaam onder het rijden dus toch naar voren.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:37

Bij het aanmeten van een zadel moet ook de singel plek in overweging worden genomen, wellicht je voorste singelstoot laten verplaatsen ? Is fluitje van een cent hoor, ze noemen het een voorsingel systeem maar tis niet zo ingewikkeld als het klinkt, ik had het ook op mijn 2 andere zadels, je kunt ook nog kijken voor een anatomisch gevormde singel, die heeft uitsparingen bij de benen, wederom googelen hihi. En een hand-breedte achter de benen werkt gewoonweg niet voor ieder paard, tis vervelend dat de singel misch tegen het been aan komt maar als je neopreen hebt of misch een schapen vacht er om heen dan schuurt het niet. Misch kun je vragen of iemand kijkt of er met rijden wel ruimte is tussen singel en benen dat is erop wat lastig te beoordelen. Als je singel naar voor komt en je zadel dus ook is het belangrijker dat de schouders niet gehinderd worden. misch een zadelmaker even grondig naar laten kijken , succes !