Sprenger KK Ultra

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Sprenger KK Ultra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 09:35

Hallo!
Ik zag laatst op internet iets over de Sprenger KK Ultra en aangezien ik het bit vrij duur vindt, zou ik eerst even jullie ervaringen met dit bit willen lezen en van jullie weten of dit bit geschikt voor mijn paard kan zijn :)
Ik zal even de situatie vertellen:
Ik heb sinds augustus vorig jaar dit paard en na een tijdje kwamen we erachter dat ze veel pijn had van het bit, dus we zijn met haar naar de dierenarts geweest en die heeft gezien dat er stukjes los kaakbeen in de kaak zaten.
Dit is eruit gehaald en sinds april zijn we weer aan het rijden.
Ik rij sinds die tijd met een vrij dik dubbelgebroken watertrens.
Alleen merk ik dat ze zich aan de kant waar ze geopereerd is (links) ontzettend sterk wordt
Zelf houd ik gewoon licht contact met de mond, maar de laatste tijd wordt ze steeds sterker en trekt ze me echt de teugels uit de handen
Daardoor heeft ze zelfs haar eigen mondhoek open getrokken (links)
Dus nu met rijden laat ik haar helemaal los, want ik wil gewoon niet dat ze zichzelf weer pijn doet, maar zelfs als ik haar helemaal los laat, voel ik dat ze mij met heel veel kracht naar onder trekt
Dus ik heb het idee dat ze aan die kant wat gevoelig is gebleven (want voor de operatie was ze heel licht in de aanleuning)

Nu las ik dat het sprenger bit de druk op de tong legt en dus geen druk op het gehemelte ligt en dus ideaal zou zijn voor paarden met een gevoelige mond
Wie heeft er ervaring met dit bit of weet misschien of dit bit geschikt is voor mijn paard?

Muppett

Re: Sprenger KK Ultra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:37

Ik heb de K&K ultra dynamic bustrens. Bevalt mij prima. Met een bustrens krijg je ook geen gedoe met velletjes in de mondhoek die klem komen te zitten en hij ligt stiller in de mond omdat de bitringen niet rond kunnen draaien door het mondstuk heen.
Een dik bit is niet altijd geschikt; als je paard een dikke tong heeft of gewoon weinig ruimte in de mond kan dat bit juist pijnlijk/hinderlijk zijn en teveel druk geven.
Ons paard had ook een hele dikke dubbelgebroken sprenger. Zij deed haar mond vaak open en hield ook vaak vast. Met de ultra dynamic zit haar mond netjes dicht zonder sperriem of wat dan ook voor aangesnoerde troep.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:39

Kijk eens of je een Sprenger testcenter in de buurt hebt, dan kun je tegen een kleine vergoeding enige tijd de bitten uitproberen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:41

Zou bitloos rijden geen optie kunnen zijn?

Ik gebruik van Sprenger de Franse stang (stang en trens). Deze ontlast ook de lagen en geeft alleen druk op de tong. Mijn paard vindt het een fijn bit. Hij had eigenlijk geen aanleuningsproblemen, maar met een stang met een boogje (die dus meer tongvrijheid hebben en juist iets meer op de lagen drukken) bleef hij een beetje rommelen. Maar ja, ik heb geen ervaring met alleen een trens-optoming hierin.

Als je het bit bij het Drunens Ruiterhuis bestelt, mag je er 2x een half uurtje mee rijden. Je kunt het dan even uitproberen voor je veel kosten maakt en het toch niet voor je werkt. Succes!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:03

Morpheus81 schreef:
Zou bitloos rijden geen optie kunnen zijn?

Ik gebruik van Sprenger de Franse stang (stang en trens). Deze ontlast ook de lagen en geeft alleen druk op de tong. Mijn paard vindt het een fijn bit. Hij had eigenlijk geen aanleuningsproblemen, maar met een stang met een boogje (die dus meer tongvrijheid hebben en juist iets meer op de lagen drukken) bleef hij een beetje rommelen. Maar ja, ik heb geen ervaring met alleen een trens-optoming hierin.

Als je het bit bij het Drunens Ruiterhuis bestelt, mag je er 2x een half uurtje mee rijden. Je kunt het dan even uitproberen voor je veel kosten maakt en het toch niet voor je werkt. Succes!

Bitloos rijden zie ik nog niet als een optie, aangezien ik bij dit paard toch echt controle moet kunnen houden (wil niet zeggen dat dat zonder bit niet kan, maar ik rij gewoon liever met bit en kijk liever eerst naar een oplossing dan het bit meteen uit te sluiten)

Ik heb net eens gekeken op de site van Drunens Ruiterhuis, maar zie eigenlijk nergens staan dat je het bit echt mag uitproberen?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:39

Ik gebruik zelf ook de dynamic bit zit net iets beter in de mond. Heb deze 2e hands gekocht omdat ik ze iets te duur vond om uit te proberen. Toevallig laatst een paar sites gezien waar je ze kon uitproberen kan alleen even niet op de naam komen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:20

Ik heb hem ook tweedehands via MP gekocht.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 15:29

Oke bedankt voor de reacties!
Wat valt er vooral op als je het vergelijkt met andere bitten?
Merk je ook echt dat het echt fijner is voor het paard?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:34

Het bit zorgt bij mijn paard ervoor dat ze haar mond gesloten houdt. Ook haalt ze haar mondhoeken niet open, bij een dikke watertrens had ze nog wel eens kloofjes.
Vergis je niet in de bitmaat: door de gebogen vorm valt die een maat kleiner uit. Je moet dus een maat groter kopen dan je normaal hebt. Ik heb nu mt. 14,5 ipv 13,5 wat ik altijd had.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:17

Ik rijd zelf al jaren mijn paarden op K&K ultra trenzen. Bevalt goed.
Echter niet ieder paard vindt de druk op de tong fijn, daarom is proberen mss wel verstandig.

Weet niet waar je woont? Bij een klant van mij (ruitershop) kun je de Sprenger trenzen proberen.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 06:41

Ik woon in zuid limburg
Heb ook gekeken of er een testcenter in de buurt is, maar dat is helaas niet

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:33

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 07:40

Heb al geprobeerd op die site, maar daar vindt hij niks :n
Straks weer les, maar eens even aan mijn instructeur vragen

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:45

Ik krijg er een hele lijst met winkels uit dan kan je toch contact opnemen met de winkel welke het dichtste in de buurt zit.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 07:51

Ah! eindelijk gelukt
Heb eerst de postcode ingevld en toen vond ik niets
Daarna alleen land gepakt en toen kwamen ze :D
En ook nog eentje heel dichtbij!
Mams eens lief aankijken of ze vanmiddig daar nog even langs wil gaan, ben zo nieuwsgierig :o