sidepull vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

sidepull vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:35

Even een vraagje voor mensen die met een side-pull rijden en ook al meerdere modellen gehad/geprobeerd hebben.
Ik heb nu een degelijke sidepull van dik tuigleer met brede leren neusriem. Ik merk dat het brede leer van de neusriem bij mijn merrie wel enigszins uitnodigt om te gaan 'hangen' en ben dus op zoek naar een andere versie. Ik wil graag een rondgenaaide leren en heb ook wel al een mooie gevonden, maar ben aan't dubben. Ik heb nl. ook nog een mooi westernhoofdstelletje hangen en zit te denken of ik een rondgenaaid sidepull-neusdeel zal laten maken wat ik in dat hoofdstel kan hangen.
Wat ik me nu af vraag is of het niet hebben van die twee riempjes tussen bovenste ring en sidepull uit maakt voor de stabiliteit van het hoofdstel. Zou het hoofdstel met losse neusdeel meer gaan draaien ofzo? Waarom heeft een sidepull die twee riempjes eigenlijk?
Zijn er mensen die dit uitgeprobeerd hebben of ervaren hebben dat er wel (of geen) verschil in zit en zo ja, is dit een bezwaarlijk verschil?

Zelfde vraag geldt eigenlijk voor de kaakriem van de Lindell, daarvan kan ik me nl. wel voorstellen dat die het hoofdstel stabieler om het hoofd laat liggen, een gewone keelriem voegt wat dat betreft weinig (zeg maar 'niks') toe.

Dus om kort te gaan, wat zijn de ervaringen tussen de verschillende modellen sidepull en dan bedoel ik dus niet het materiaal van de neusriem, dat ik een rondgenaaide leren wil staat al vast, maar puur de 'constructie' zeg maar.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:37

Ik heb je PB gestuurd ;-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-06-13 23:00, in het totaal 3 keer bewerkt

delerium

Re: sidepull vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:45

Ik heb een glucksrad als constructie (standje sidepull). Bevalt heel erg prima! Het fijne is dat je zo alles gewoon los kunt maken om te reinigen en te vetten.
Hangt hier nu gewoon aan een westernhoofdstel :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 23:27

Ja, maar die wilde ik dus niet Delerium ;) Ik wil gewoon echt een sidepull met leren neusriem, vraag is dus alleen 'koop ik een 'echte' of laat ik een neusriem voor in m'n hoofdstel maken en wat is het verschil.

Aan de ene kant stel ik me zo voor dat die dubbele riempjes ter stabilisatie zijn, maar ervaring leert dat ze met dubbele riempjes net zo goed nog kunnen draaien. Ik weet niet hoe veel meer een neusriem zonder dubbele riempjes zou draaien dus kan het niet vergelijken (en geen centen om het maar gewoon te proberen en straks een kast vol ongebruikt tuig te hebben).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:32

Ik heb twee sidepulls, allebei zonder zo'n extra riempje. Ik merk niet dat 't schuift. Maar ik heb dus nooit mét riempje geprobeerd. Mijn ene sidepull hangt aan een standaard engels kopstuk + bakstukken, de andere heeft een kopstuk + een oortje. Die kun je ook wel in mijn profiel vinden. Als je de kleur geen bezwaar vindt mag je 'm lenen om te kijken of je het wat vindt, is een vrij smalle neusriem. Qua maat en hoofdvorm zal het niet veel schelen :)

Mijn stalgenootje heeft een sidepull van barefoot, als ik mij niet vergis zit daar ook geen extra riempje aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:43

Ik heb een side-pull met extra stukje gehad, een westernhoofdstel met (platte) neusriem eraan als side-pull, en een rambo als side-pull. De rambo lag het meest stabiel, die sluit echt zowel bij de neus als bij de "kaakriem" perfect aan op het hoofd, alleen moet je de teugels dus vastmaken aan ringetjes die tegen de neus aan vast liggen, dat leek mij minder prettig voor het paard. De gewone side-pull en het western hoofdstel voelden nagenoeg hetzelfde, en veruit het meeste schoof het stalhalster :+

(Inmiddels rij ik met mijn merrie weer met bit, daar ik het idee heb zij dat prettiger ervaart (zonder neusriem), als ik een keer zonder bit wil heb ik stalgenootjes waarvan ik iets kan lenen of red ik me wel met een stalhalster. )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:47

Een stalhalster schuift inderdaad véél meer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:49

Nogal ja, maar ik rij dan ook enkel een rondje door het bos waarbij ik drie keer een bocht om moet. Ik kan vrij veel met mn benen en gewicht dus dat geeft niks op dat moment. Meestal doe ik dit als ik zonder zadel wil, na een hele winter zo rondrijden zijn we er aardig behendig in :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:53

Stabiliteit hangt ook van de breedte en constructie van de neusriem af.
Deze was heel stabiel, mijn eerste bitloze model die ik gemaakt heb:http://www.mijnalbum.be/Album=EZOM3GZ4, met de kaakriem van de Lindell. Toch: paarden gingen gaan hangen op deze brede neusriem, nochtans zat dit hoofdstel erg stabiel.
Ik heb deze neusriem totaal gesloopt en andere op gezet, want een brede neuriem die aansluit zoals deze op de foto's werkt hier totaal niet.
Dan enkele ontworpen zonder riempjes, de stevige neusriemen bleven redelijk op z'n plaats, de fijne (of ronde) gingen ofwel afzakken ofwel draaien.
Daarom heb ik nu nieuw systeem ontworpen, voor mij werkt die voortreffelijk, maar zoals ik al zei wou ik graag ervaring van betrouwbaar iemand die niet meteen m'n idee doorspeelt aan andere. Ik vind het totaal niet ok dat een neusriem altijd aangesloten blijft. Mijn paarden hebben liefst zo licht mogelijk en zo min mogelijk spanning, fijn materiaal maar toch niet hard op de neus. Eigenlijk is de tool maar bijzaak en is het de consequentie en training die belangrijkste zijn bij bitloos rijden, vandaar zo licht mogelijk.
Zelfs nu na ettelijke (ruigere) tochtjes door een leuk crossparcours blijft alles voortreffelijk zitten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 00:05

Van de side-pull met extra stukje heb ik zowel de FRA Pardoes gehad (platte neusriem) als eenzelfde model met rondgevlochten neusriem. Behalve de inwerking merkte ik qua stabiliteit weinig verschil. Het westernmodel heeft inderdaad een hele brede neusriem.

Cambiar, die van jou ziet er idd gaaf uit! Ben wel benieuwd naar de latere versie(s)!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 00:22

Ik heb nu gewoon zo'n 'standaard' western sidepull met leren neusriem en van dat dikkere tuigleer.
dit dus
Afbeelding

Ziet er mooi gemaakt uit Cambiar maar idd.. die brede neusriem is hier dus ook een béétje 't probleem. Nog niet dramatisch, maar goed, ik rijd haar nog niet, lange-teugel alleen. Ik wil meer 'verfijning' en lichter met m'n hulpen kunnen zijn. Rope of rawhide wil ik niet, dat vind ik weer te scherp, dan zit rond genaaid leer daar dus tussenin was mijn redenering ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:57

Is het niet het simpelst om hier gewoon een smalle neusriem voor te (laten) maken? :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 09:34

Koper, dat was dus mijn vraag ;) Waarom heeft een sidepull die twee riempjes en maakt het uit als je die niet hebt. Ik wil dus idd een sidepull neusriem voor m'n westernhoofdstel laten maken, maar alleen als dat stabiel genoeg is en net zo goed werkt als een complete sidepull. Daar heb ik ook een mooie en betaalbare van gevonden, dus als ik nu hoor dat een losse neusriem toch echt minder fijn werkt, dan koop ik die.
Maar zoals ik hier nu lees is er qua werking weinig verschil, dus denk ik dat ik idd m'n hoofdstelletje even inlever bij iemand die daar dan een passende neusriem bij kan fabrieken. Zo kan ik met 1 hoofdstel zowel met bit als met sidepull rijden. 't Is een mooi hoofdstel wat haar ook mooi staat dus dat zou ik 't leukst vinden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:40

Francis schreef:
Ziet er mooi gemaakt uit Cambiar maar idd.. die brede neusriem is hier dus ook een béétje 't probleem. Nog niet dramatisch, maar goed, ik rijd haar nog niet, lange-teugel alleen. Ik wil meer 'verfijning' en lichter met m'n hulpen kunnen zijn. Rope of rawhide wil ik niet, dat vind ik weer te scherp, dan zit rond genaaid leer daar dus tussenin was mijn redenering ;)

Ik maak geen enkel van deze zaken. Wees maar zeker dat rond genaaid leder hard is, tenzij je er een bontje rond doet. Ik heb eens zo'n rondgenaaide neusriem (vind ik trouwens prachtig qua look) willen aandoen aan m'n grootste, maar gevoeligste Lusitanomerrie en van zodra ik die wou dicht gespen en ze het op haar neus voelde, ging ze schudden met haar hoofd en protesteren, ze was blijkbaar geschrokken. Misschien doen andere paarden het er wel goed op, ik weet het niet...
Voor een rondgenaaide neusriem, zal denk ik evenveel verschuiven met de riempjes dan zonder, die ervaring heb ik hier toch...omdat het fijn en hard materiaal is. Ik moest de neusriem gewoon harder aanspannen, dan verschoof hij niet meer, maar dat vonden ze absoluut niet fijn en gingen schudden met het hoofd. Nu, elk paard is anders...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-06-13 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:45

Ik bedoelde een smallere neusriem voor aan de bakstukken én de extra riempjes.

Het idee van 1 hoofdstel voor zowel sidepull als bit klinkt heel leuk maar het lijkt me zo'n gedoe met schroeven elke keer. Ik merk het nu aan die verwisselbare neusriemen (die ook met chicago screws vast zitten): hártstikke leuk maar in de praktijk heb ik steeds dezelfde omdat ik te lui ben om een schroevendraaier te pakken :o Of wil je niet vaak wisselen? Als jij een mooi hoofdstel hebt wat mooi staat op het paard zou ik dat sowieso gebruiken als ik jou was :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 10:19

Nee, ik wil niet te vaak wisselen maar wil gewoon een mooi hoofdstelletje voor haar. Meeste sidepulls zijn saai! :O Logisch, van oorsprong is het een trainings-dingetje en niet 'voor de mooi'. Maar dat wil ik natuurlijk wel *D
En omdat ik a) weinig (zeg maar 'geen') geld heb en b) nog niet weet waar ik haar op ga rijden (bit of sidepull), wil ik nog kunnen switchen als blijkt dat ze't op de sidepull toch niet lekker gaat doen (of ik te scheiterig om op sidepull buiten te rijden. Ja, ik weet de theorie, maar ben wel 'old school' opgeleid hé, dat gaat niet meer zo snel tussen je oren weg ;) )

Cambiar, tussen rondgenaaide neusriemen zit zeker nog wel verschil in hardheid hoor.
Ik heb er een van stug harness-leather in de vingers gehad en op Equiday die Lindell. Da's een WERELD van verschil! Die Lindell is zo heerlijk soepel en zacht terwijl in die van harnessleather wel ijzerdraad lijkt te zitten (kan trouwens soms ook nog hé, dat je rondgenaaid-met-harde-kern hebt).
De rondgenaaide die ik op het oog het ziet er op de foto ook een stuk zachter uit dan die stugge harnessleather-neusriemen dus dat durf ik wel te gokken, zeker omdat die dame van mij op de platte dus erg stug reageert.
Jouw gevoelige merrie zal het op een plat leren dan waarschijnlijk ook prima doen en dan is er ook geen rede om te switchen. Ik doe het júist om iets 'meer' te hebben, niet voor de mooiïgheid (want ik ben het met je eens, rondgenaaid leer is mooi! :D )

Even voorbeeldje..

rondgenaaid harness:
Afbeelding

Lindell rondgenaaid (en die voelt dus echt zachter aan dan bovenstaande):
Afbeelding

Degene die ik op 't oog had:
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:57

Is mooi hoor Francis, ik wil ook nog altijd graag een volledig rond genaaid bitloos hoofdstel maken. Kun je me zeggen welk soort leder het is? Is het dun? Zacht?
Hoeft geen platte te zijn voor mijn merrie, is ook een ronde, maar wat aangepast. Gaat prima.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:26

Wat ik persoonlijk jammer vind aan de meeste sidepulls is dat ze geen anatomisch gevormd kopstuk hebben. De Rambo Micklem heeft het, maar die vind ik qua leer (plat simpel leer) niet erg aanspreken. De Barefoot contour heeft het ook maar die is alleen in het zwart. Verder ben ik ze nog niet tegen gekomen.

Een kaakriem lijkt mij gevoelsmatig wel voor meer stabiliteit zorgen dan het extra riempje aan de neusriem. Maar dat kan ik helaas niet met praktijkervaring onderbouwen.