Rugpijn, welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nanno_123

Rugpijn, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:11

Hallo!

Ik loop al sinds dat ik 14 ben met rugpijn(dat ik mij kan herinneren)
nou goed, van alles geprobeerd maar ga ik het hier niet te uitgebreid over hebben.
Vorig jaar een nieuw paard gekocht, 4 jarige, ondertussen 5 jaar geworden en ben er helemaal blij mee,
behalve dat ik er al sinds februari niet meer opzit omdat mijn rugpijn zo is verergerd.
De oorzaak daarvan? ja, verschillende redenen denk ik..
toen ik mijn paard aanschafte heb ik een ALBION SLK zadel gekocht, daar zat ik voor het eerst recht op in, helemaal perfect dacht ik dus, omdat ik ook geen plannen had om te springen!
Eerste half jaar ging goed, wel wennen, duurde erg lang het wennen omdat ik hiervoor altijd met mijn veelzijdigheid zadel op standje springen reed!
Maargoed, ik was helaas gestopt met school dus moest aan het werk.. eerst 2 maandjes zittend werk gedaan bij mijn vader op de boomkwekerij en sinds februari in een winkel.. en doordat werken + de enorme kou van de winter kon ik niet meer rijden.. of niet meer werken, dusja je moet kiezen.
In maart ben ik begonnen bij fysio nummer 20(bij wijzen van) en daar ging ik onderleiding van hem sporten, dat zou een traject van drie maanden worden en dan zou er zeker IETS van verbetering moeten optreden, niet dus, het is dus zelfs weer verslechterd.
oke oke, genoeg gepraat, ik wil dus aan een ander zadel zodat ik er in iedergeval weer langer dan een kwartier per week op kan gaan zitten..
in dat albion zadel zit ik dus rechtop, maar trekt mijn onderrug hol en dat is gewoon killing voor mij, zodra mijn paard 1 sprong opzij doet schiet bij mij de kramp er in.
Nu twijfel ik dus aan een springzadel of veelzijdigheid zadel..
ik vind vaak een springzadel echt heerlijk rijden, maar als ik ooit nog wedstrijden wil gaan rijden dan ziet dat er weer minder goed uit, met een veelzijdigheid zadel kan ik dan voor die ene keer weer wat langer gaan zitten?
zijn er meer dressuur ruiters die dit herkennen en misschien tips hebben?

en nog iets anders, als ik dus een zadelmaker laat komen dan wil ik mijn albion weer verkopen maar wat is een redelijke prijs voor zo'n albion die pas een jaar is gebruikt, heb er een hoop geld voor neergelegd dus waar doe ik goed aan? hij ziet er nog prima uit!

Anoniem

Re: Rugpijn, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:12

Heb je een holle rug???

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:14

Oh sorry, wel handig om er bij te zetten.
ja ik heb een holle rug met staan en zit altijd zo krom als een hoepeltje, omdat ik dan mijn onderrug ontlast.
Ik schijn hypermobiel te zijn volgens mijn laatste fysio, waardoor mijn rug dus te weinig steun van spieren en pezen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:18

Nanno_123 schreef:
ja ik heb een holle rug met staan en zit altijd zo krom als een hoepeltje, omdat ik dan mijn onderrug ontlast.
Ik schijn hypermobiel te zijn volgens mijn laatste fysio, waardoor mijn rug dus te weinig steun van spieren en pezen heeft.

Vlak zadel. Gewoon een dressuur. BR levert goede vlakke zadels.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:22

En spieroefeningen voor je rug dan
Om de spieren sterker te maken..
Heeft bij mij iig wel geholpen

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:25

corientjuhh schreef:

dan heb je niet goed gelezen, want er staat dat ik 3 maanden heb getraind met mijn fysio.
Bovendien hoef ik geen tips over hoe ik mijn rug kan verbeteren maar over een zadel, is niet banketstaaf bedoeld maar dat is wel mijn vraag in dit topic.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:26

Morganlefay schreef:
Nanno_123 schreef:

Oke bedankt voor je antwoord.
maar waar baseer je dat op?
ik leer graag! :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:33

Ik zou voor een veelzijdigheid gaan. Heb hetzelfde probleem en kan gewoon moeilijk lang zitten omdat mijn rug dat niet trekt. Ik gok dat dit bij jou ook zo werkt?
Wanneer je zo lang moet zitten (zegt mijn Cesartherapeut) moet je onderrug harder aan het werk als schokbreker. Schokken die je normaal met je enkels grotendeels opvangt, voor ze bij je rug aankomen. Deze schokken zijn nu een te zware belasting voor een zwakke rug.
Ik zou daarom voor een veelzijdigheidszadel gaan, om aan je wens tegemoet te komen om wedstrijden te rijden. Zelf zit ik het fijnst in een springzadel :). Wat wel wil helpen is oefeningen om je heupspieren en je buikspieren (met name onderste en schuine) sterker te maken. Deze fungeren dan als een soort korset en houden je rug wat stabieler.
Hoop dat je hier iets aan hebt :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:36

Nanno_123 schreef:
corientjuhh schreef:

dan heb je niet goed gelezen, want er staat dat ik 3 maanden heb getraind met mijn fysio.
Bovendien hoef ik geen tips over hoe ik mijn rug kan verbeteren maar over een zadel, is niet banketstaaf bedoeld maar dat is wel mijn vraag in dit topic.

Ik ga er toch nog even over door.. Een mensendieck therapeut of osteopaat dan?
Verder heeft een wintec ook een vlak zitvlak (ik heb de 2000 vhz) ook erg fijn zadel
Als dressuurzadel een st charles (geen A merk) zit erg lekker zacht en ongedwongen

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:40

Saar88 schreef:
Ik zou voor een veelzijdigheid gaan. Heb hetzelfde probleem en kan gewoon moeilijk lang zitten omdat mijn rug dat niet trekt. Ik gok dat dit bij jou ook zo werkt?
Wanneer je zo lang moet zitten (zegt mijn Cesartherapeut) moet je onderrug harder aan het werk als schokbreker. Schokken die je normaal met je enkels grotendeels opvangt, voor ze bij je rug aankomen. Deze schokken zijn nu een te zware belasting voor een zwakke rug.
Ik zou daarom voor een veelzijdigheidszadel gaan, om aan je wens tegemoet te komen om wedstrijden te rijden. Zelf zit ik het fijnst in een springzadel :). Wat wel wil helpen is oefeningen om je heupspieren en je buikspieren (met name onderste en schuine) sterker te maken. Deze fungeren dan als een soort korset en houden je rug wat stabieler.
Hoop dat je hier iets aan hebt :)

Bedankt voor je antwoord!
Klopt helemaal wat je zegt, maar ik heb het ook met staan.. Statische houdingen hou ik niet lang vol, bewegen gaat over het algemeen wel goed.
Ja ik zit zelf ook het fijnst in een springzadel maar inderdaad dat met die veelzijdigheidzadel is voor de dressuur misschien wat handiger.
Ja klopt, heb heel veel oefeningen gedaan eerst ook op een bal, veel bekken oefeningen en het goed kunnen kantelen daar van, nou ik vind dat ik er echt prof in ben hahaha maar helaas word de pijn niet minder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:42

Ik heb ook een holle rug maar zit goed op een stubben scandica omdat die heel plat en recht is qua zit.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:42

Citaat:

Citaat:
Verder heeft een wintec ook een vlak zitvlak (ik heb de 2000 vhz) ook erg fijn zadel
Als dressuurzadel een st charles (geen A merk) zit erg lekker zacht en ongedwongen

Mensendieck, osteopaat, sportmasseur, fysiotherapeut, chiropractor, wat heb je nog meer? ik heb ze in iedergeval al gehad.
ga morgen weer naar de dokter en hoop dat die misschien nog wat voor me kan betekenen en anders wil ik ook acupunctuur gaan proberen.

Oke bedankt voor je antwoord, ik ga even googlen!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:45

Je moet volgens mij gewoon een zadel hebben waar je automatisch goed geplaatst wordt zodat je je rechtop zit en steun hebt.
Dat zijn meestal toch de dressuurzadels.
Ik heb zelf ook rugproblemen maar nooit van het rijden, ik heb een barnsby dressuur en die zit als een troon.
Die heb je ook in veelzijdigheids, goede kwaliteit maar daar betaal je wel voor.
Je zal gewoon moeten gaan proberen, waar jouw houding het best in is.
Je hebt zoveel verschillende zadels en de éne is de andere nog niet, dus waar jij goed in zit is zo niet te zeggen, het is toch wel persoonlijk.
Ook kun je eventueel bezig met zitlessen, zodat je beter leert aanvoelen wanneer je je rug hol houdt.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:47

Elisa2 schreef:
Ik heb ook een holle rug maar zit goed op een stubben scandica omdat die heel plat en recht is qua zit.

Heb jij dan de dressuur, vzh of spring variant? volgens mij hebben ze namelijk alle 3 de varianten van stubben scandica als ik zo google.

Wat ik ook minder fijn vind aan mijn albion is dat ik het idee heb dat ik een halve meter boven mijn paard zit en dus weinig contact heb met de rug van het paard(wat je natuurlijk al niet echt hebt met een zadel maar hierdoor nog minder) en dat als ze 1 bok geeft ik gelijk voorover vlieg, is dat met dit zadel beter?
ik heb met mijn vorige wel een stubben vzh gehad, vond ik een erg fijn zadel maar wel wat hard.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:49

MirandaFuego schreef:
Je moet volgens mij gewoon een zadel hebben waar je automatisch goed geplaatst wordt zodat je je rechtop zit en steun hebt.
Ik heb zelf ook rugproblemen maar nooit van het rijden, ik heb een barnsby dressuur en die zit als een troon.
Die heb je ook in veelzijdigheids, goede kwaliteit maar daar betaal je wel voor.
Je hebt zoveel verschillende zadels en de éne is de andere nog niet, dus waar jij goed in zit is zo niet te zeggen, het is toch wel persoonlijk.
Ook kun je eventueel bezig met zitlessen, zodat je beter leert aanvoelen wanneer je je rug hol houdt.

Klopt, maar met dat zadel die ik nu heb heb ik dus een hele erge gedwongen zit, maar dat hou ik niet vol, na een kwartier moet ik eraf.
ik hang veelte veel in mn onderrug daardoor, en krom zitten op een vzh of spring zadel is ook verkeerd, maar ik wil gewoon weer paardrijden!! plezier is op dit moment even het belangrijkst en dan is mn houding maar prut, recht op zitten lukt niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:53

ik zou eens kijken wat een goede CR instructeur met je kan, zo ben ik met 3 hernia's ook weer rechtop in mijn zadel gekomen :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:01

Het is dus duidelijk dat een deze gedwongen zit van je zadel niet bij jou houding past. Wat jij nu aangeeft heeft niets met je rug te maken maar met het zadel wat niet past bij jou houding.

Zelf heb ik ook rugklachten en ik rij daarom het liefste in een ongedwongen zadel. Dit zou ik jou ook aanraden. Je geeft aan dat je op de vzh beter zat, wat voor type stubben was dit?

Probeer ook niet teveel je houding recht te maken, dan ga je strak zitten en span je je spieren zoveel dat ze ook pijn gaan doen. Want hoe ziet de rechte houding er volgens jou uit? en wat is er aan je eigen houding niet goed?

Zelf zit ik er over te denken om een daaleman dressuurzadel te laten maken, eentje die een zit heeft die vergelijkbaar is met een springzadel, iemand uit mijn regio heeft last van een henia en die rijdt ook op een plat daaleman dressuurzadel en dat is voor haar de oplossing. Dit zadel dwingt haar niet in een eigen houding.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:01

Wellicht is dit niet alleen een zadel probleem maar heeft dit ook te maken met je manier van rijden en het paard dat je rijdt. Ik ben helaas ervaringsdeskundige en inderdaad het ene zadel gaat helemaal niet en het andere gaat super. maar bij jou gaat er wel veel niet. voorbeeld: Mijn oudste paard zet wat lomper zijn voeten neer dan mijn jongste want zij is een zwevende hinde. Op haar rijd ik super op mijn oudste zal ik altijd een dag later rugpijn hebben waarvan ik zeker weet dat dit niet aan het zadel ligt.
Daarnaast heb ik het voorrecht dat ik klassiek les heb gehad ( en dan echt Duits klassiek en niet zeggen dat het klassiek is zoals zoveel gebeurd!) en weet hoe ik het paard moet rijden zodat hij geen enkele blokkades heeft in de rug. Ik kan echt uren doorzitten op een zwevende soepele swingende rug van mijn paardje en veer heerlijk mee met de bewegingen. Ik kan ook op haar licht rijden hoor. Dus jouw probleem zo vrees ik, is niet zo gemakkelijk op te lossen. Ik heb ooit door omstandigheden twee jaar niet kunnen rijden en ben dus mijn bespiering in mijn rug kwijt geraakt. Vreselijke rugpijn was het gevolg en ik kon helemaal niets meer. Paardrijden na twee jaar gestart en na veel pijn en een jaar doorzetten was mijn bespiering weer terug en had ik ook in het normale leven geen rugpijn meer. De bespiering die je opdoet in je rug door paard te rijden (ik rijd dus buiten licht en met dressuren op de wei zit ik door) krijg je niet via oefentherapie zo is MIJN ervaring.
Dus het is moeilijk te adviseren want niets is zo individueel en zo lastig om op te lossen als rugklachten.
Wellicht is voor jou een zadel goed wat al heel goed schokken opvangt. Zelf heb ik een David Wispelaer zadel dat goed voor mij en voor mijn paardje is maar mijn instructrice die ook rugproblemen heeft komt er kreupel vanaf. Het zadel is voor haar helemaal niets. paardje voelt ze beweegt super.
Dus het is wellicht ook nog een tijd doorzoeken totdat je echt een goed zadel hebt voor jou en je paard.
Helaas geen één op één advies (want zo simpel is je probleem om op te lossen niet) maar een uitgebreide ervaringsreactie naar hoe ik gezocht en gevonden heb.
Ik wil je er wel heel veel succes mee toe wensen. Heb zelf ook al vanaf mijn 12de veel rugpijn klachten vanwege een te beweeglijke rug en nu zit ik dus met een compleet versleten rug maar dankzij bespiering kan ik er wel alles mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:12

bedankt voor je antwoord.
maar waar baseer je dat op?
ik leer graag! :)

Mijn rug is een hoepeltje en heb een BR in gebruik, vandaar :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:14

Nanno_123 schreef:
MirandaFuego schreef:

Klopt, maar met dat zadel die ik nu heb heb ik dus een hele erge gedwongen zit, maar dat hou ik niet vol, na een kwartier moet ik eraf.
ik hang veelte veel in mn onderrug daardoor, en krom zitten op een vzh of spring zadel is ook verkeerd, maar ik wil gewoon weer paardrijden!! plezier is op dit moment even het belangrijkst en dan is mn houding maar prut, recht op zitten lukt niet.

Ja, maar dan wordt je door dat zadel dus niet in een goede houding gedwongen, je hoort juist goed te gaan zitten door zo'n zadel.
Als je geen steun wil en dat werkt voor jou, dan kun je bijv. een endurancezadel proberen.
Maar er is zoveel keus en wat voor een ander goed zit kan voor jou waardeloos zijn.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:30

Nanno_123 schreef:
Citaat:

Citaat:

Mensendieck, osteopaat, sportmasseur, fysiotherapeut, chiropractor, wat heb je nog meer? ik heb ze in iedergeval al gehad.
ga morgen weer naar de dokter en hoop dat die misschien nog wat voor me kan betekenen en anders wil ik ook acupunctuur gaan proberen.

Oke bedankt voor je antwoord, ik ga even googlen!!

Niks meer haha
Hopen dat acupunctuur wat oplevert..
Succes met zoeken

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:34

Ik krijg ook rugpijn in een zadel met een erg gedwongen zit. Heb dus tot M1 dressuur op een Stubben springzadel gereden. Daarna ben ik op KN Symphonie overgestapt. Met dit zadel kun je ook een bokkesprongetje opvangen zonder dat je een figuurlijke trap in je onderrug krijgt.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:46

Wow wat een reacties!
ik ga proberen om iedereen antwoord te geven.

HBZ: heel erg maar ik weet niet meer welk type zadel dit was van stubben.
wat je zegt over het recht maken van mn rug is inderdaad voor mij dan ook gelijk een kwestie van al mijn spieren vast zetten en daardoor nog meer pijn krijgen dus daar heb je helemaal gelijk in!
mijn houding is niet goed omdat als ik dus op zo'n zadel zit met ongedwongen zit(Wat ik altijd heb gedaan) dan zit ik krom, schouders hangen naar voren zeg maar en ik probeer te ontlasten in mijn onderrug waardoor ik die dus ook bol maak ipv hol.

pien_2010: aan het paard ligt het sowieso niet, ik heb hiervoor een ontzettend stug paard gehad waardoor ik vaak schouders en alles vastzetten, dat was dus niet bevorderlijk maar ik zat in dat zadel met ongedwongen zit en heb nooit zo'n last als nu.. bewegingen kan ik prima opvangen behalve de galop op mijn huidige paard niet doordat ik dus in het zadel met gedwongen zit met holle rug zit en dus in galop door de "klappen" steeds holler maak. maar verder zit dit paard als een zonnetje en heeft een heel lief mondje en is soepel in haar lijf.
Wat je zegt klopt helemaal en misschien is het een stomme zet geweest om het te vragen op bokt maar was toch benieuwd wat de meeste mensen met rugklachten fijner vinden.. en inderdaad voor iedereen is dat anders en heeft andere klachten.
ik heb dus ook een te bewegelijke rug en heb het tevergeefs getraind maar niets helpt, dus ik heb morgen ochtend weer een afspraak bij de dokter, al zal die vast niets meer kunnen doen, maar ik hou vol!
bedankt voor je uitgebreide antwoord.

MORGANLEFAY: haha oke duidelijk! bedankt!

MIRANDAFUEGO: klopt helemaal, ik zal het ook zelf moeten uitproberen wat bij mij past.

CORIENTJUHH: haha, komt hopelijk goed! bedankt!

CIL_: oke klinkt fijn en herkenbaar! heb je bij dit zadel ook niet het gevoel dat je er een halve meter boven hangt? :+

Nog even voor iedereen, bedankt voor het meedenken, ik ga alle zadels die genoemd zijn even googlen en in mijn achterhoofd houden als de zadelmaker langs komt!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:58

Je hebt gelijk dat je met de Symphonie wat dichter bij je paard wilt zitten maar ik heb bijvoorbeeld ooit een Passier GG geprobeerd en kreeg daar zo'n opgesloten gevoel (en zere knieeën, ik ben nogal lang) dat ik graag terug wilde naar mijn KN. Heb ook Passier Optimum geprobeerd, een heel zacht en "vriendelijk" zadel vond ik dat (wel duur). Je zou ook de Passier Corona (ook prijzig) kunnen proberen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:47

Ik rij juist weer heel fijn met een Passier GG, die heeft weinig steun bij de knieen en heel veel dijbeensteun plus een erg smalle zit wat voor mijn heupen prettiger is (die kunnen niet zo wijd uit elkaar door mijn rugproblemen). Met de Passier GG Extra kan ik niet rijden, te diep, de gewone zit best vrij en dat past mij heel goed. KN vind ik een fijn zadel maar zou voor mij in dat opzicht weer wat te breed zijn. Zo moet je denk ik (vrees ik :P ) door ervaring ook een beetje leren wat met rijden wel en niet werkt voor jouw specifieke rugproblemen.