Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Nanno_123 schreef:Oh sorry, wel handig om er bij te zetten.
ja ik heb een holle rug met staan en zit altijd zo krom als een hoepeltje, omdat ik dan mijn onderrug ontlast.
Ik schijn hypermobiel te zijn volgens mijn laatste fysio, waardoor mijn rug dus te weinig steun van spieren en pezen heeft.
corientjuhh schreef:En spieroefeningen voor je rug dan
Om de spieren sterker te maken..
Heeft bij mij iig wel geholpen
Morganlefay schreef:Nanno_123 schreef:Oh sorry, wel handig om er bij te zetten.
ja ik heb een holle rug met staan en zit altijd zo krom als een hoepeltje, omdat ik dan mijn onderrug ontlast.
Ik schijn hypermobiel te zijn volgens mijn laatste fysio, waardoor mijn rug dus te weinig steun van spieren en pezen heeft.
Vlak zadel. Gewoon een dressuur. BR levert goede vlakke zadels.
. Wat wel wil helpen is oefeningen om je heupspieren en je buikspieren (met name onderste en schuine) sterker te maken. Deze fungeren dan als een soort korset en houden je rug wat stabieler.
Nanno_123 schreef:corientjuhh schreef:En spieroefeningen voor je rug dan
Om de spieren sterker te maken..
Heeft bij mij iig wel geholpen
dan heb je niet goed gelezen, want er staat dat ik 3 maanden heb getraind met mijn fysio.
Bovendien hoef ik geen tips over hoe ik mijn rug kan verbeteren maar over een zadel, is niet banketstaaf bedoeld maar dat is wel mijn vraag in dit topic.
Saar88 schreef:Ik zou voor een veelzijdigheid gaan. Heb hetzelfde probleem en kan gewoon moeilijk lang zitten omdat mijn rug dat niet trekt. Ik gok dat dit bij jou ook zo werkt?
Wanneer je zo lang moet zitten (zegt mijn Cesartherapeut) moet je onderrug harder aan het werk als schokbreker. Schokken die je normaal met je enkels grotendeels opvangt, voor ze bij je rug aankomen. Deze schokken zijn nu een te zware belasting voor een zwakke rug.
Ik zou daarom voor een veelzijdigheidszadel gaan, om aan je wens tegemoet te komen om wedstrijden te rijden. Zelf zit ik het fijnst in een springzadel. Wat wel wil helpen is oefeningen om je heupspieren en je buikspieren (met name onderste en schuine) sterker te maken. Deze fungeren dan als een soort korset en houden je rug wat stabieler.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Citaat:dan heb je niet goed gelezen, want er staat dat ik 3 maanden heb getraind met mijn fysio.
Bovendien hoef ik geen tips over hoe ik mijn rug kan verbeteren maar over een zadel, is niet banketstaaf bedoeld maar dat is wel mijn vraag in dit topic.
Citaat:Ik ga er toch nog even over door.. Een mensendieck therapeut of osteopaat dan?
Verder heeft een wintec ook een vlak zitvlak (ik heb de 2000 vhz) ook erg fijn zadel
Als dressuurzadel een st charles (geen A merk) zit erg lekker zacht en ongedwongen
Elisa2 schreef:Ik heb ook een holle rug maar zit goed op een stubben scandica omdat die heel plat en recht is qua zit.
MirandaFuego schreef:Je moet volgens mij gewoon een zadel hebben waar je automatisch goed geplaatst wordt zodat je je rechtop zit en steun hebt.
Dat zijn meestal toch de dressuurzadels.
Ik heb zelf ook rugproblemen maar nooit van het rijden, ik heb een barnsby dressuur en die zit als een troon.
Die heb je ook in veelzijdigheids, goede kwaliteit maar daar betaal je wel voor.
Je zal gewoon moeten gaan proberen, waar jouw houding het best in is.
Je hebt zoveel verschillende zadels en de éne is de andere nog niet, dus waar jij goed in zit is zo niet te zeggen, het is toch wel persoonlijk.
Ook kun je eventueel bezig met zitlessen, zodat je beter leert aanvoelen wanneer je je rug hol houdt.

Nanno_123 schreef:MirandaFuego schreef:Je moet volgens mij gewoon een zadel hebben waar je automatisch goed geplaatst wordt zodat je je rechtop zit en steun hebt.
Dat zijn meestal toch de dressuurzadels.
Ik heb zelf ook rugproblemen maar nooit van het rijden, ik heb een barnsby dressuur en die zit als een troon.
Die heb je ook in veelzijdigheids, goede kwaliteit maar daar betaal je wel voor.
Je zal gewoon moeten gaan proberen, waar jouw houding het best in is.
Je hebt zoveel verschillende zadels en de éne is de andere nog niet, dus waar jij goed in zit is zo niet te zeggen, het is toch wel persoonlijk.
Ook kun je eventueel bezig met zitlessen, zodat je beter leert aanvoelen wanneer je je rug hol houdt.
Klopt, maar met dat zadel die ik nu heb heb ik dus een hele erge gedwongen zit, maar dat hou ik niet vol, na een kwartier moet ik eraf.
ik hang veelte veel in mn onderrug daardoor, en krom zitten op een vzh of spring zadel is ook verkeerd, maar ik wil gewoon weer paardrijden!! plezier is op dit moment even het belangrijkst en dan is mn houding maar prut, recht op zitten lukt niet.
Nanno_123 schreef:Citaat:dan heb je niet goed gelezen, want er staat dat ik 3 maanden heb getraind met mijn fysio.
Bovendien hoef ik geen tips over hoe ik mijn rug kan verbeteren maar over een zadel, is niet banketstaaf bedoeld maar dat is wel mijn vraag in dit topic.Citaat:Ik ga er toch nog even over door.. Een mensendieck therapeut of osteopaat dan?
Verder heeft een wintec ook een vlak zitvlak (ik heb de 2000 vhz) ook erg fijn zadel
Als dressuurzadel een st charles (geen A merk) zit erg lekker zacht en ongedwongen
Mensendieck, osteopaat, sportmasseur, fysiotherapeut, chiropractor, wat heb je nog meer? ik heb ze in iedergeval al gehad.
ga morgen weer naar de dokter en hoop dat die misschien nog wat voor me kan betekenen en anders wil ik ook acupunctuur gaan proberen.
Oke bedankt voor je antwoord, ik ga even googlen!!
) door ervaring ook een beetje leren wat met rijden wel en niet werkt voor jouw specifieke rugproblemen.