Gezocht: Halster wat heel blijft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Gezocht: Halster wat heel blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:47

Vandaag alweer een halster af kunnen schrijven. Mijn paard heeft een trucje ontdekt waarmee hij de sluiting aan de zijkant snel vakkundig sloopt. Hij zet het touw op spanning, draait zijn hoofd en geeft vervolgens een klein rukje. En dan vliegen de onderdelen je om de oren. Vervolgens is dus de mogelijkheid er om het halster makkelijk af te kunnen stropen en loop het paard weer over het erf te scharrelen.
Hij gaat dus NIET hangen.

Meestal gaat eerst de sluiting uit zijn rondje. Dat los ik simpel op met een klein musketonhaakje als vervanging. Dat duurt niet lang want het ijzeren stukje wat aan het halster zelf vastzit is dan de volgende keer als hij zijn trucje uithaalt niet sterk genoeg.

Wel vind ik halsters die aan de zijkant open kunnen veel praktischer in gebruik maar wie weet welke halsters wel bestand zijn tegen die trucje van mijn goochelende clown?

Ulfeino

Re: Gezocht: Halster wat heel blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:51

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik doe sluiting altijd met de opening naar het hoofd toe dicht.
Anky halsters zijn enorm sterk, daar zitten echt degelijke (zware) onderdelen aan.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:52

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:54

Ik heb tegenwoordig geen halsters meer met een sluiting aan de zijkant (klip) omdat mijn shet ook een gediplomeerd sloper is.
Zelf vind ik het ook veel praktiser om ze aan de zijkant open te kunnen doen. Maar goed het is het een of het anders. Ik koop voornamelijk hengstenhalster maar wel die zonder zo'n stroop riempje want tja... mijn shetlander is niet onhandelbaar dus ik zie niet waarom ik die nodig ben.
Deze zijn vrij dik en hebben behoorlijk dikke ringen. Volgens mij heb je ze ook wel met sluiting.
Ik weet niet hoe groot het paard is maar koudbloedhalsters zijn ook vrij sterk. Zou echter dan wel voor diezonder ketting gaan want wauw... wat kan dat een schade aan richten. Ik snap niet hoe ze dat paarden om kunnen doen. Als ze 1x gaan rennen is de hele neus stuk man.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:56

Ulfeino schreef:
Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik doe sluiting altijd met de opening naar het hoofd toe dicht.
Anky halsters zijn enorm sterk, daar zitten echt degelijke (zware) onderdelen aan.

Die gaan net zo snel kapot. Ook al geprobeerd :D

@xSwanHeart; dat vind ik niet zo handig in gebruik.

Het paard in kwestie is gewoon een KWPN-er van 1.70. Die ga ik niet met een koudbloedhalster opzadelen.... Dan loopt ie voor joker joh.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:59

Al eens een sterk leren halster geprobeerd dan?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:00

xSwanHeart schreef:
Al eens een sterk leren halster geprobeerd dan?

Leer is veel minder sterk dan nylon maar het probleem zit hem dus in het ijzerwerk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:02

Of vastzetten aan twee touwen, dan lukt dat geintje toch niet ?

finnens

Ik heb ook zo'n sloper, nouja de pony die het halster om heeft sloopt hem niet maar de shet die er bij in de wei staat.. (die gaat aan het halster hangen met zijn tanden.)
Ik heb nu altijd dit halster, het enige halster dat niet kapot gaat bij mij. Ik vindt hetm zelf erg fijn :) http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... lster.html
Ik weet niet of het halster sterk genoeg is voor jou paard, maar voor mij werkt die super!

xSwanHeart

Deze quote komt uit een ouder topic. Denk dat hier wel een kern van waarheid in zit. En aangezien het zwaktepunt bij jou de gesp is, is het misschien wel het proberen waard.
Citaat:
Hetgene wat leerhalsters vaak sterker maakt dan nylon zijn de extra sterke gespen. Leerhalster zijn duurder, en dus worden daar meestal ook betere kwaliteit gespen voor gebruikt :)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:04

Shirley schreef:

Dat kan thuis wel maar in den vreemde niet altijd. Overigens flikt hij het ook in de trailer. Maar dan vind ik het sneu om hem zo strak te zetten dat hij dat niet meer kan. Dan kan hij nl. ook geen hooi meer pakken en zijn hoofd/hals gebruiken voor balans en uit het raam kijken.

Iemand ervaring met dit halster trouwens? Ziet er wel vrij stevig uit...
http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00020/3 ... _tekna.jpg

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:05

ik snap niet helemaal wat er nou precies stuk gaat?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:06

xSwanHeart schreef:
Deze quote komt uit een ouder topic. Denk dat hier wel een kern van waarheid in zit. En aangezien het zwaktepunt bij jou de gesp is, is het misschien wel het proberen waard.
Citaat:
Hetgene wat leerhalsters vaak sterker maakt dan nylon zijn de extra sterke gespen. Leerhalster zijn duurder, en dus worden daar meestal ook betere kwaliteit gespen voor gebruikt :)

Daar heb je wel een goed punt. Maarja, kan je dat zien als leek?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:06

opisop_shop schreef:
ik snap niet helemaal wat er nou precies stuk gaat?

de musketon van de keelriem aan de zijkant
Eigenlijk zou ik een halster met karbijnhaak willen hebben. Dat is veel steviger.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 23-06-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:08

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:09

Anne_GTI schreef:
Shirley schreef:

Dat kan thuis wel maar in den vreemde niet altijd. Overigens flikt hij het ook in de trailer. Maar dan vind ik het sneu om hem zo strak te zetten dat hij dat niet meer kan. Dan kan hij nl. ook geen hooi meer pakken en zijn hoofd/hals gebruiken voor balans en uit het raam kijken.

Iemand ervaring met dit halster trouwens? Ziet er wel vrij stevig uit...
http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00020/3 ... _tekna.jpg

zelfde soort sluiting als het halster wat ik eerder plaatste.
Misschien dat die sterker zijn? Want ze kunnen niet er uit schieten zeg maar.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:11

Heb je al een touwhalster geprobeerd? Bij mij krijgt ze die niet kapot! Ideaal :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:11

maar met een touwhalster kun je een paard beter niet vast zetten, is een beetje gevaarlijk als ze daar in gaan hangen..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:12

Ik zou eigenlijk banger zijn dat hij zich losrukt in de trailer :o

Zou trouwens ook bang zijn dat hij zijn kracht gaat misbruiken om een stevig halster toch kapot te krijgen en zich dan zal bezeren...

Kun je 'm niet vastzetten aan iets van rubber, zodat hij die kracht niet kan opbouwen ?
Zo'n rubber trailerlijn bijvoorbeeld ?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:12

Halsters met elastiek vind ik echt ondingen, maar hiervoor zou het misschien wel kunnen werken doordat hij er geen spanning meer op kan zetten.
En anders slaat 'ie zichzelf zo hard voor z'n bakkes als het toch los schiet dat hij er misschien van leert.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:13

Bij een bergsportzaak een karabijnhaak halen met veiligheidssluiting? En die dan door een schoenmaker aan het halster laten zetten?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:13

lauran__ schreef:
Heb je al een touwhalster geprobeerd? Bij mij krijgt ze die niet kapot! Ideaal :)

Die sluiten ook over het hoofd. Dat wil ik mijn dochter niet aandoen. :D Kan ze niet bij

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:16

Shirley schreef:

Zou trouwens ook bang zijn dat hij zijn kracht gaat misbruiken om een stevig halster toch kapot te krijgen en zich dan zal bezeren...

Kun je 'm niet vastzetten aan iets van rubber, zodat hij die kracht niet kan opbouwen ?

Hij staat behoorlijk rustig op de trailer maar lijkt gewoon een halster niet prettig te vinden zitten ofzo. Heel veel kracht zet hij niet; het is echt een trucje. Heb gewone normale trailerlijnen in de trailer; die doen het al jaren prima en zijn nog nooit stuk gegaan. Alleen die verrekte musketonsluitingen.....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:20

Luister, een touwhalster is zeer gevaarlijk om je paard aan vast te zetten.
Dit halster kan nooit en te nimmer kapot en bij hangen, schrikken oid kan je paard zich erg verwonden.
Gebruik dergelijk halster dus alleen voor grondwerk.

Ik zeg dit uit ervaring, mijn paard is gaan hangen en viel op de grond met mij eronder en ik kreeg het met geen mogelijkheid los.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:30

Anne_GTI schreef:
Shirley schreef:

Hij staat behoorlijk rustig op de trailer maar lijkt gewoon een halster niet prettig te vinden zitten ofzo. Heel veel kracht zet hij niet; het is echt een trucje. Heb gewone normale trailerlijnen in de trailer; die doen het al jaren prima en zijn nog nooit stuk gegaan. Alleen die verrekte musketonsluitingen.....

Een een gewone simpele halsband ?