haren afgebroken op lendenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yvonne1303

haren afgebroken op lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 06:07

Ik rijd met een barefoot atlanta, nu toch zeker al 3/4 jaar. Van de week zag ik ineens 2 ronde plekken aan weerszijden op de lendenen. De haren lijken daar wat afgebroken te zijn, de plekken zijn dan ook lichter dan de rest van de vacht. Iemand zei gelijk, rijd jij boomloos?

Het is mij nooit eerder opgevallen. Ze lijkt er geen last van te hebben. Maar hoe kan dit ontstaan?
Ik wil liever niet van mijn atlanta af, zo'n fijn zadel. Maar als het toch niet goed is voor mijn paard............pfff dan heb ik geen andere keus.

Het is wel zo dat ik een zadeltas meeneem nu, die rust niet direct op de rug maar meer op de achterkant van het zadel, of dat nu de oorzaak is? Ik had er de laatste keer wel wat meer spullen in en mijn jas er nog eens opgebonden.

MissDonna

Re: haren afgebroken op lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:30

dit kan komen door de wrijving van je zadel. mis een andere pommel of singel gebruiken? en je inlages even checken.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:01

Hoogstwaarschijnlijk is het zadel te lang en komt er druk op de lendenen en dus op de nieren. Op den duur kan zich dit uiten in het haarkleed boven de nieren.
Lees dit artikel ook maar eens: http://www.permicavallo.nl/paardenrug.php

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:13

Ik heb het ook wel eens gehad, tijdens het verharen. Dan werden de haren zo zwak dat ze opeens wel afbraken. Je bepakking moet je nu eenmaal achterop je zadel laten, ik zou het gewoon een tijdje rustig aankijken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:39

Grote kans dat door gebruik van je zadeltas er toch meer druk komt op het achterste deel van je zadel en dit daardoor te ver achterop de rug drukt.
Geeft je paard niet aan dat hij er last van heeft, dan zou ik het even aankijken en goed in de gaten of het niet erger wordt.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 08:47

Ik hoop dat het van de zadeltassen is, dan is het opgelost door ze niet of minder te gebruiken. Van de winter heb ik het niet gehad, toen had ik ook nog geen tassen, ze zitten er vanaf het voorjaar op, wel altijd maar niet altijd gevuld.
Hoop echt dat het niet vn het zadel is.