hulpteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xiu

hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 23:09

Ik zou een nieuwe pessoateugel aan moeten schaffen voor bij het longeren, de mijne is "verdwenen" (lees: uitgeleend en die persoon weet van niets meer... :roll: ), maar ik herinner mij vroeger ook een keer met een soortgelijke hulpteugel gewerkt te hebben die eruit zag als een eenvoudige versie van een pessoa. Ik weet totaal de naam niet meer, maar heb inmiddels wel een foto gevonden ter illustratie:

Afbeelding

Nu twijfel ik dus om naar deze op zoek te gaan (van zodra ik de naam weet dan toch). Ik zou echter graag even de voor- en nadelen ervan horen ten opzichte van een pessoateugel. Waar ik mij vooral zorgen over maak is dat deze bij een vreugdebokje "van je paard af" zou vliegen natuurlijk... Langs de andere kant lijkt het me dan voor een paard aangenamer zonder longeersingel. Op zich heeft dit paard eigenlijk geen hulpteugel nodig die ook de achterhand activeert, die is van nature uit heel sterk aanwezig, maar toch ben ik meer geneigd om voor zoiets te gaan dan voor eentje die enkel vooraan inwerkt.

Zinzi_jewel

Re: hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:31

Zoals ik zie zit deze vanaf de mond rechtsreeks naar de band achter de billen .
Een vaste verbinding dus .
Ik zou hier niet voor kiezen .
Een pessoa teugel heeft tenminste nog katrollen katrollen waardoor bij de juiste afstelling de verbinding wat zachter blijft .
Ik zelf longeer met dubbel longe en de buitenlijn gaat over de rug heen . In een directe verbinding . De binnenlijn is j direct verbonden .
Zweep erbij om achterhand te activeren en actief te houden .
Geen pessoa oid voor nodig

NoekAa_

Re: hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:35

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 23:39

Ik vind een pessoa ook heel vaak onrustig in de mond ogen, zelfs met katrollen, maar neem aan dat daar inderdaad wel meer "bewegingsvrijheid" van het hoofd mogelijk mee is dan met zo'n vaste teugel. Zou bij mij wel niet de bedoeling zijn om dit zo kort te zetten, eerder licht begrenzend, geen enkele hulpteugel zou continu op de mond mogen inwerken lijkt me. Vandaar dat ik gewoon graag enkele ervaringen erover hoor.

Ik heb een dubbele longe geprobeerd vroeger, maar ik ben daar duidelijk heel erg onhandig mee (tja, twee linkerhanden, je hebt ze of je hebt ze niet)... Ik laat dat liever over aan mensen die ermee kunnen werken, ik geraak in de knoop :+

@Noekaa: thanks, ben niet zo bekend met al die logo's (bestel eigenlijk maar zelden wat online). Zou dat ding dan geen specifieke naam hebben..?