Mexicaans hoofdstel nadelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jesss_amigo

Mexicaans hoofdstel nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:30

Hallo bokkers!

Ik wil eigenlijk al heel lang een mexicaans hoofdstel kopen, omdat ik ze zo mooi vond.
Maar ik hoor van vele dat het een scherpte inwerking heeft op de neus.
Ik wil hem dan gaan gebruiken voor het springen, maar mijn paard is niet heet of drammerig tijdens het springen.
Kan ik dan alsnog met een mexicaans hoofdstel springen?

Maleficent

Re: Mexicaans hoofdstel nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:31

Even zoekfunctie gebruiken hier zijn al heel veel topic over :)

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:32

Heb ik gedaan, maar dan krijg je 100 pagina's topics. Ik kwam hem niet tegen

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:39

Dat is trouwens een eindeloze discussie :+ Meestal krijg je berichten in de zin van; waarom zou je hem gebruiken als je 't niet nodig hebt * hij houd de mond van je paard immers 'dichtgeklemd' * maar als je hem op het laatste gaatje doet zou het niet uit maken want dan heeft ie geen effect omdat ie loshangt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:34

Men beweert dat hij scherpes inwerkt, ik zie vooral het voordeel dat ze er meer/beter lucht mee aan kunnen. En een lastige gaat met mexicaan niet ineens top lopen aldus mijn evaring.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:17

maakt niet zo veel uit
neusriem gewoon normaal sluiten
merk dat mijn paard het meer waardeerd dan een engelse
heeft meer vrijheid op de kaak

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:23

Ik heb echt nooit gesnapt waarom het scherper in zou werken. Het is een neusriem dus je kan zelf beslissen hoe strak je hem doet en je teugels zitten nog altijd aan het bit en dus de bakstukken, niet aan de neusriem.

Verder heb ik ook gelezen dat het alleen maar voordeliger kan zijn, wat betreft ademen enz.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:35

Erg dubbel ja..
Mijn paard loopt er fijner onder.
Terwijl m'n vorige paard het totaal niet fijn vond.

Ik snap niet waarom hij scherper zou inwerken...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:54

Ik heb er ook 1 en deze gebruik ik meestal voor het springen, ik merk niet echt veel verschil, ja hij is rustiger geworden in het springen maar ik denk niet dat het daardoor komt.

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:28

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 14:14

Bedankt, hier kom ik wel verder mee!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:22

Ik heb onlangs ook een mexicaanse gekocht, aangezien mijn paard zich erg sterk kan maken en ik het gewoon eens wou proberen op aanraden van kennissen. Zij vond het hier niet fijn allesinds, liep constant met haar hoofd te schudden en merkte geen verschil met mijn huidige hoofdstel (simpel hoofdstelletje met neusriem met eigenlijk geen functie)

Het hangt een beetje van paard tot paard af denk ik, het is een beetje wikken en wegen om te zien wat het beste bij jou en je paard past. Als je kan, zou ik hem eerst eens testen voordat je hem koopt. (Ik heb er dus een gekocht en nu ligt het hier maar.. := )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:25

Jackytje schreef:
Ik heb onlangs ook een mexicaanse gekocht, aangezien mijn paard zich erg sterk kan maken en ik het gewoon eens wou proberen op aanraden van kennissen. Zij vond het hier niet fijn allesinds, liep constant met haar hoofd te schudden en merkte geen verschil met mijn huidige hoofdstel (simpel hoofdstelletje met neusriem met eigenlijk geen functie)

Het hangt een beetje van paard tot paard af denk ik, het is een beetje wikken en wegen om te zien wat het beste bij jou en je paard past. Als je kan, zou ik hem eerst eens testen voordat je hem koopt. (Ik heb er dus een gekocht en nu ligt het hier maar.. := )

Wat apart dat ze zo reageerde. Had je hem dan strak gedaan? Of te laag oid. Dat lijkt me eerder. En waarom dacht je dat het zou helpen bij je probleem dan?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:41

Geryon schreef:
Jackytje schreef:

Wat apart dat ze zo reageerde. Had je hem dan strak gedaan? Of te laag oid. Dat lijkt me eerder. En waarom dacht je dat het zou helpen bij je probleem dan?

De eerste keer dat ik er mee reed, zat hij strakker dan toen en toen liep ze echt te klieren in het begin. Bokken in galop etc. Geen idee of het door het hoofdstel kwam, maar vermoedde van wel en had het dus losser gedaan. Toen heeft ze niet meer gebokt en was ze weer een engeltje. Toen ik dan in de piste ermee reed bokte ze ook niet meer, maar was onrustiger in mijn hand. Overigens schudt ze ook met haar hoofd met haar normale hoofdstel, maar met de mexicaanse net iets meer. We denken trouwens wel dat het door een pollenallergie oid komt hoor, dus geen idee of het nu echt aan het hoofdstel ligt of niet.

Persoonlijk vond ik haar beter rijden met haar gewone hoofdstel. Ze zocht veel meer contact op met het bit en werd nageeflijker, terwijl dat met de mexicaanse niet gebeurde.. Ik wou dit hoofdstel gewoon eens uitproberen, aangezien mede-Tinker eigenaars die ik ken er positief over waren. Tinky is een paard dat zich gauw sterk maakt, en aangezien dit hoofdstel hiervoor vaak wordt gebruikt wou ik het eens testen :) Maar het blijkt dus toch niets voor ons te zijn. (Ik had het ook gekocht als tijdelijke oplossing, het zou rijtechnisch opgelost worden, aangezien ik toen geen rijbak noch instructrice gevonden had. Ik rijd anders enkel buiten)