enorm flexibele hoefschoen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

enorm flexibele hoefschoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:29

hoi
:wave:
ik zal eerst even het probleem uitleggen.
me paardje is extreem gevoelig voor hoefzweren , en heeft tussen iedere bekapping eigenlijk wel 1 of meerdere hoefzweren. nu ze een peesblessure had en stil stond, zag ik ook minder hoefzweren enkels kwam het voor , maar verder niet.
om bij de wei te komen ( waar ze 24.7 staan ) moeten we over een pad gemaakt van stukgeslagen dakpannen. nu was ze even uit logeren geweest, en toen ze weer terug kwam, je raad het al.. op 3 benen... hoefzweer. na een dag gelukkig geknapt maar met de stank bleef helaas een lichte kreupelheid. paar dagen later weer stank, en kreupelheid over. ze gaat straks weer naar de hoefsmid en ik verwacht ook dat deze minstens 2 hoefzweren in haar hoef vind. ( ze gaan er gelukkig nooit naar boven uit, ze komen altijd door de zool )
nu heb ik dus ontdekt dat als ze over dit pad loopt ze dus hoefzweren krijgt ( dakpannen resten die prikken in zool... is ergens ook wel logisch )

maar... ze heeft ook een extreem stijle hoef. omdat haar pezen dit niet aankunnen ( Echt recht naar benenden ) wordt ze iedere bekapbeurt weer rechtgezet. ze is in 1 x naar beneden gezet door da's hoefsmid omdat zoals ze stond echt niet te doen was. nu ze weer bekapt moet worden is haar hoef weer stijler. als ze bekapt is is haar hoef weer normaal. welke hoefschoen zou dan om alle 2 passen ?

na zoeken vond ik alleen deze;
Easy Care

little_birdy

Re: enorm flexibele hoefschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:00

hoefzweer die stinkt?
bedoel je geen rotstraal?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 11:06

little_birdy schreef:
hoefzweer die stinkt?

nee, iedere keer als ze een hoefzweer heeft stinkt ie even, is ie geknapt en word ie er uit gesneden.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:10

unihorses schreef:
little_birdy schreef:
hoefzweer die stinkt?

nee, iedere keer als ze een hoefzweer heeft stinkt ie even, is ie geknapt en word ie er uit gesneden.

klopt bij mijn paard stonk dit ook, de etter die eruit kwam ;) wel vervelend zeg dat je paard dit constant heeft na bekappen? is er geen andere oplossing voor? ijzers met zooltjes bijv? misschien dat ze dan geen hoefzweren krijgt? verder kan ik je niet helpen met een hoefschoen, misschien dat je hoefsmid daar wat meer over weet? :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 11:12

marlonFloris schreef:

klopt bij mijn paard stonk dit ook, de etter die eruit kwam ;) wel vervelend zeg dat je paard dit constant heeft na bekappen? is er geen andere oplossing voor? ijzers met zooltjes bijv? misschien dat ze dan geen hoefzweren krijgt? verder kan ik je niet helpen met een hoefschoen, misschien dat je hoefsmid daar wat meer over weet? :)[/quote]

nee, is niet steeds na het bekappen. het is als ze over een onregelmatige ondergrond heeft gelopen ( stukgeslagen dakpannen,takken en eikels in het bos e.d )
omdat ze steeds enorm veranderd van vorm bij het bekappen zoek ik een heeel flexibele hoefschoen ;)
dit omdat ze haast nooit het land uit komt. om haar dan standaard op ijzers te zetten ( die er 3x perdag afgaan :+ ) vind ik dan ook niks. ga mischien 1x in de 2 maand uit het land nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:14

@unihorses : de Easycare Glove is weliswaar redelijk flexibel, maar de hoeven moet je toch wel zelf bijhouden (vijlen) om de schoenen de komplete 2 maanden tussen bekapbeurten te laten passen.
Beter is het om dan op Old Mac gelijkende schoenen te proberen. Die hebben ook een harde zool die de hoefzool beschermd tegen scherpe stenen/puin en gaan makkelijker aan/uit ook als de hoeven iets breder worden.
Als je paard ze hele dagen aan heeft moeten deze schoenen (de OM's) wel even wennen of (zoals ik gedaan heb) een sok of een stukje echte schapenvacht in de kootholte doen tegen het schuren.
Met de EC heb je hier geen last van.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:19

Equifusion zijn erg flexibel dus wat verandering in de hoef tussen bekapbeurten door hoeft geen probleem te zijn bij deze hoefschoenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:42

[quote]The Equine Fusion Jogging Shoe protects the hoof and gives shock absorption in addition to letting the natural hoof expand and contract through a flexible and soft durable under sole.[/quote]Door het vette deel lijkt mij deze schoen voor TS juist niet geschikt.
Een flexibele zool zal júist de harde puntige stenen NIET afscherming tegen een gevoelige zool.Een harde zool verdeelt de druk over het hele oppervlak en maakt de impact daardoor minder gevoelig.

Dit wil je dus juist niet
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:44

Moet je een schoen hebben om mee te rijden of om de voet te ontlasten als ze in de wei loopt? In het laatste geval kan ik je de soft-rides aanraden. Mijn shet heeft op deze schoenen gelopen toen ze bevangen was voordat ze een tijdelijk ijzertje kreeg. De zool is overigens gewoon hard, maar de rest erom heen is flexibel en maak je dicht met klitteband. Dan heb je ook geen gevaar van afgeknelde hoeven.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:46

Hoefschoenen zijn niet geschikt voor paarden met steile hoeven helaas.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 19:59

DubbelDun schreef:
@unihorses : de Easycare Glove is weliswaar redelijk flexibel, maar de hoeven moet je toch wel zelf bijhouden (vijlen) om de schoenen de komplete 2 maanden tussen bekapbeurten te laten passen.
Beter is het om dan op Old Mac gelijkende schoenen te proberen. Die hebben ook een harde zool die de hoefzool beschermd tegen scherpe stenen/puin en gaan makkelijker aan/uit ook als de hoeven iets breder worden.
Als je paard ze hele dagen aan heeft moeten deze schoenen (de OM's) wel even wennen of (zoals ik gedaan heb) een sok of een stukje echte schapenvacht in de kootholte doen tegen het schuren.
Met de EC heb je hier geen last van.

maarbij de old macs moet ze toch eerst eelt kweken, en onderhouden? zo vaak loopt ze namelijk niet buiten de wij. het is alleen als ze uit de wei is.

over de pas vorm : de rechter kun je zien als na bekappen, en linker als ze weer bekapt moet worden. dilema's,dilema's...
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:16

@TS: als je dus in de kootholte een stukje schapenvacht doet is 'eelt kweken' niet nodig.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:25

DubbelDun schreef:
@TS: als je dus in de kootholte een stukje schapenvacht doet is 'eelt kweken' niet nodig.

owkee :)